ClasseClas skrev:Prova med en radiator i taget. Steg 1 kan vara att aktivera nattsänkningen på en radiator med en tillfällig strömbrytare istf Ontech. Prova olika radiatorer. Steg 2 med flera radiatorer inkopplade. Steg 3 med Ontech inkopplat med manuell aktivering med knappen. Steg 4 aktivering via appen. Vilken Ontech har du köpt?
ClasseClas skrev:Prova med en radiator i taget. Steg 1 kan vara att aktivera nattsänkningen på en radiator med en tillfällig strömbrytare istf Ontech. Prova olika radiatorer. Steg 2 med flera radiatorer inkopplade. Steg 3 med Ontech inkopplat med manuell aktivering med knappen. Steg 4 aktivering via appen. Vilken Ontech har du köpt?
Okej radiatorerna har tidsbrytare för nattsänkning 5 eller 7 tim eller 5+7 tim kan det påverka vilka radiatorer som går varmaClasseClas skrev:Prova med en radiator i taget. Steg 1 kan vara att aktivera nattsänkningen på en radiator med en tillfällig strömbrytare istf Ontech. Prova olika radiatorer. Steg 2 med flera radiatorer inkopplade. Steg 3 med Ontech inkopplat med manuell aktivering med knappen. Steg 4 aktivering via appen. Vilken Ontech har du köpt?
beroende på vilka faser som används?
Vad tror ni om sista schemat jag la ut?Demmpa skrev:Om du fördelar elementen mellan
L1-L2, L2-L3 & L1-L3
så MÅSTE du ha ett mellanrelä/mellankontaktor mellan reläutgången på OnTechen och styringångarna på elementen, annars så kommer det bli kortslutning i elementen på styringången.
Om du fördelar elementen mellan
L1-L2 & L2-L3 och låter L2 vara på anslutning 2 på alla element så ska du kunna använda reläutgången direkt på OnTechen.
Med en liten reservation om att det gäller att reläutgången klarar 400V.
Bästa svaret
Jag kollade på Pax web och där står det följande:
Systemskissen du fick från Pax är felaktig tror jag. Den lösningen kan inte funka samtidigt som ovan instruktion
Den lösning Pax har valt för nattsänkning är minst sagt idiotisk för 400V. Du är då låst till att alltid använda en specifik fas (tex L2) som fas. Då får du en sämre lastbalansering. Det enda den duger till är 1-fas-installationer. De är ju glada i att man ska klippa bort byglar på mösterkortet för att få olika beteenden på radiatorn och då hade kunnat gjort en liknande lösning med en bygling till Ontech eller kontaktor istf för att blanda in en fas.
Som jag uppfattar det kopplar du så här på radiatorn:
Plintposition 1: L1 eller L3
Plintposition 2: L2
Plintposition jord: PE
Plintposition 3: till Ontech/kontaktor
Plintposition 4: används ej
Kolla gärna med Pax igen eftersom de har gett dig felaktig info tidigare.
Systemskissen du fick från Pax är felaktig tror jag. Den lösningen kan inte funka samtidigt som ovan instruktion
Den lösning Pax har valt för nattsänkning är minst sagt idiotisk för 400V. Du är då låst till att alltid använda en specifik fas (tex L2) som fas. Då får du en sämre lastbalansering. Det enda den duger till är 1-fas-installationer. De är ju glada i att man ska klippa bort byglar på mösterkortet för att få olika beteenden på radiatorn och då hade kunnat gjort en liknande lösning med en bygling till Ontech eller kontaktor istf för att blanda in en fas.
Som jag uppfattar det kopplar du så här på radiatorn:
Plintposition 1: L1 eller L3
Plintposition 2: L2
Plintposition jord: PE
Plintposition 3: till Ontech/kontaktor
Plintposition 4: används ej
Kolla gärna med Pax igen eftersom de har gett dig felaktig info tidigare.
Det där kommer inte fungera eftersom några saknar fas på anslutning 1, samt att alla fyror är sammankopplade, det är bara fyran på maserelementet som ska användas om master/slave-funktion ska användas.U uffeboman skrev:
Prova radiator för radiator, sedan ”två å två” osv.
Enligt detta kopplingsschema så är alla element master och styrningen tas från nollan, då behöver inte samma fas vara på anslutning 2 utan kan variera.U uffeboman skrev:
Dubbelkolla med Pax om styrningen ska tas från fas eller från nollan, eller om det kvittar.
Jag har byggt upp min elstyrning på liknande sätt.GK100 skrev:Förstår inte varför du inte gör som @elmont skrev i #10, det är en ren och rättfram lösning. Ska du hålla på med sänkning via elementens termostat får du kludda med flera kategorier beroende på vilken fas som matar. Och inte mycket att vinna på det heller med första lösningen kan du få vilken temp du vill vid sänkning.
Du kan givetvis styra några enkla reläer med din modul och sen koppla sänkning på lämpligt sätt till rätt grupper element men det blir onödigt omständigt kan tyckas.
Extern termostat, lokal strömbrytare och fjällstyrning ligger paralellt över styringången på en kontaktor som slår av och på hela elementkretsen.
Tanken är att om all fjärrstyrning pajar så fungerar åtminstone den externa bimetall termostaten som såe på 5 grader så länge det finns el. Vill jag slå på värmen görs det med fjärrstyrningen och skulle internetuppkopplingen var nere kan jag slå på med den lokala brytaren.
Elementens egna termostater står på den temperatur jag vill hålla när det är varmt och när jag är borta så "pulsar" kontaktorn ström till elementen så ofta som termostaten tycker att det behövs.
Detta blir en enkel överskådlig lösning med inbyggd redundans och jag kan fritt sätta 230V eller 400V element av valfria märken. Alla delar kan bytas separat och jag kan styra med den teknik som passar för stunden.
I en annan stuga som haft samma uppbyggnad i 20år är styrningen som tidigare var över kopppartelefonnätet uppgraderad till en över internt och det enda som då behövde ändras var själva fjärrstyrningen. Alla kontaktorer och radiatorer kunde behållas. Din lösning låser dig till en modell av element vilket lätt leder till problem i framtiden
T toolman77 skrev:Jag har byggt upp min elstyrning på liknande sätt.
Extern termostat, lokal strömbrytare och fjällstyrning ligger paralellt över styringången på en kontaktor som slår av och på hela elementkretsen.
Tanken är att om all fjärrstyrning pajar så fungerar åtminstone den externa bimetall termostaten som såe på 5 grader så länge det finns el. Vill jag slå på värmen görs det med fjärrstyrningen och skulle internetuppkopplingen var nere kan jag slå på med den lokala brytaren.
Elementens egna termostater står på den temperatur jag vill hålla när det är varmt och när jag är borta så "pulsar" kontaktorn ström till elementen så ofta som termostaten tycker att det behövs.
Detta blir en enkel överskådlig lösning med inbyggd redundans och jag kan fritt sätta 230V eller 400V element av valfria märken. Alla delar kan bytas separat och jag kan styra med den teknik som passar för stunden.
I en annan stuga som haft samma uppbyggnad i 20år är styrningen som tidigare var över kopppartelefonnätet uppgraderad till en över internt och det enda som då behövde ändras var själva fjärrstyrningen. Alla kontaktorer och radiatorer kunde behållas. Din lösning låser dig till en modell av element vilket lätt leder till problem i framtiden
Det du beskriver var ett vanligt sätt (70/80-tal) att styra elradiatorer med nattsänkning av temp och på dagtid då ingen fanns i huset.
Det fanns en del färdiga system att köpa med tidur/kontaktor och en omkopplare.
Funkar bra. Frånsett att kontaktorn kan låta med en"smäll" vid till/frånkoppling, dock inget problem om man inte befinner sig i huset.
Det är poängen, det är enkelt och överskådligt med lätt utbytvara komponenter.E etompau skrev:Det du beskriver var ett vanligt sätt (70/80-tal) att styra elradiatorer med nattsänkning av temp och på dagtid då ingen fanns i huset.
Det fanns en del färdiga system att köpa med tidur/kontaktor och en omkopplare.
Funkar bra. Frånsett att kontaktorn kan låta med en"smäll" vid till/frånkoppling, dock inget problem om man inte befinner sig i huset.
Kontaktorn kommer göra en hel del till och från slag när systemet är ställt på grundvärme men då är det ingen som är i stugan. När värmen väl slagits på är kontaktorn dragen hela tiden tills det är dags att åka hem. Se till att sätta en brumfri kontaktor bara annars blir det ett väldigt 50hz surr
Vilken föreslår du då? De jag hittat kostar om inte halva armen så i alla fall skjortan men jag har inte heller koll på marknadenGK100 skrev:
Ska du ha en sådan lösning för att hålla värmen , ta en vanlig konvektionel kontaktor ( brumfri är med likströmsspole i och en diodbrygga ) den duger bra och är billig , det är ingen månresa du ska göra , enklast och funktionsdugligt är bäst
Tack för tipsen lösningen blir så här!ClasseClas skrev:Jag kollade på Pax web och där står det följande:
[bild]
[bild]
Systemskissen du fick från Pax är felaktig tror jag. Den lösningen kan inte funka samtidigt som ovan instruktion
Den lösning Pax har valt för nattsänkning är minst sagt idiotisk för 400V. Du är då låst till att alltid använda en specifik fas (tex L2) som fas. Då får du en sämre lastbalansering. Det enda den duger till är 1-fas-installationer. De är ju glada i att man ska klippa bort byglar på mösterkortet för att få olika beteenden på radiatorn och då hade kunnat gjort en liknande lösning med en bygling till Ontech eller kontaktor istf för att blanda in en fas.
Som jag uppfattar det kopplar du så här på radiatorn:
Plintposition 1: L1 eller L3
Plintposition 2: L2
Plintposition jord: PE
Plintposition 3: till Ontech/kontaktor
Plintposition 4: används ej
Kolla gärna med Pax igen eftersom de har gett dig felaktig info tidigare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att du gör en onödigt kluddig lösning. Gör istället som elmont och toolman77 föreslår med en kontaktor för hela elementgruppen och styrning av den via GSM/termostat.
I den sista bilden saknas en fas till Radiator 2.
Jag gissar att problemet är att styrfasen för sparfunktionen kopplas vidare via slavutgången och på något sätt kortsluter det någonstans. Eftersom PAX lösning är korkad skulle jag rekommendera att inte använda den.
I den sista bilden saknas en fas till Radiator 2.
Jag gissar att problemet är att styrfasen för sparfunktionen kopplas vidare via slavutgången och på något sätt kortsluter det någonstans. Eftersom PAX lösning är korkad skulle jag rekommendera att inte använda den.