Provade koppla som jag ritade men nattsänkningen låg på hela tiden.
Kanske nollan från Ontech bara ska in på plint 3 till första radiatorn och sedan plint 4 övriga radiatorer?
 
Så som jag fattar kopplingsschemat på radiatorn så är det den fas som är på anslutningsskruv 2 (L2 vid 400V-element & N vid 230V-element) som ska byglas in på anslutningsskruv 3, det är även det som gör det viktigt att det alltid är samma fas på anslutningsskruv 2 när ett element är master och resten slavar.
 
  • Gilla
uffeboman
  • Laddar…
Jag inser att jag måste ta tillbaka vad jag skrev. Om du har ett antal radiatorer som är jämnt delbart med tre och fördelar dem jämnt över faserna samt kopplar ihop ingångarna för nattsänkning så kommer dessa ingångar att bli Y-kopplade så att en konstgjord nolla skapas för alla elementen. Eftersom du har åtta element kommer du ganska nära. Du måste dela styrsignalen till tre stycken separata. En för elementen på L1-L2, en för elementen på L1-L3 och en för elementen på L2-L3. Eventuellt kan du klara dig med två grenar då signalen bara refererar till den ena inkommande fasen. Då måste du komma fram till om signalen refererar till plint 1 eller 2.
 
  • Gilla
uffeboman
  • Laddar…
Om du fördelar elementen mellan
L1-L2, L2-L3 & L1-L3
MÅSTE du ha ett mellanrelä/mellankontaktor mellan reläutgången på OnTechen och styringångarna på elementen, annars så kommer det bli kortslutning i elementen på styringången.

Om du fördelar elementen mellan
L1-L2 & L2-L3 och låter L2 vara på anslutning 2 på alla element så ska du kunna använda reläutgången direkt på OnTechen.
Med en liten reservation om att det gäller att reläutgången klarar 400V.
 
  • Gilla
uffeboman
  • Laddar…
Ontech relä klarar inte 400 V
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Förstår inte varför du inte gör som @elmont skrev i #10, det är en ren och rättfram lösning. Ska du hålla på med sänkning via elementens termostat får du kludda med flera kategorier beroende på vilken fas som matar. Och inte mycket att vinna på det heller med första lösningen kan du få vilken temp du vill vid sänkning.

Du kan givetvis styra några enkla reläer med din modul och sen koppla sänkning på lämpligt sätt till rätt grupper element men det blir onödigt omständigt kan tyckas.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ontech har inbyggd termostat och gsm, kom gärna med ett ritningsförslag
 
  • Gilla
omotiverad
  • Laddar…
Pax skickade denna till mig men i instruktionen står det att "alltid samma fas till plint 2"
Installationsanvisning för PAX Radiator 3000, systemförslag 400V med elschema och temperatursänkningsguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, jag har 400V radiatorer på landet och använder Ontech GSM. Jag har valt att lösa det på ett annat sätt.

Jag har en Ontech Master, och en Ontech Slave
Till dessa har jag kopplat varsin mindre 1-fas byggfläkt med inbyggd termostat. Exempel här: https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...on/uppvarmning/varmeflaktar/byggflakt-411123/ (just nu 199kr, prisvärt!)

När jag lämnar stugan så kallställer jag huset och ställer de fasta radiatorerna på min-läget och får ca 2-3 grader inomhus. Byggfläktarna kopplas in på respektive Ontech och fläktarna är ställda på 18-20 grader med termostatvredet som dessutom är fasttejpat för att undvika ofrivilliga ändringar av temperaturen.

När vi ska åka till stugan slår jag på Ontechen via appen ca 24h i förväg. Stugan är på 67m2 och de 2 byggfläktarna kör jag på mellanläget (ca 1200W) och det räcker för att värma upp stugan till behaglig temperatur. När vi kommer fram ställer vi undan byggfläktarna som är lätta att stuva undan tack vare den behändiga storleken.

Ingenjörsmässigt är det här en totalt onördig lösning. Fördelen är det funkar varje gång och har gjort så i många år.
 
  • Gilla
RapidSledge
  • Laddar…
Ok tack för tipset men pax påstår att det ska gå styra radiatorerna direkt med Ontech GSM 9025
 
Med begränsningen i fasfördelningen ja.
 
U uffeboman skrev:
Pax skickade denna till mig men i instruktionen står det att "alltid samma fas till plint 2"
[bild]
Den här skissen förutsätter att alla dina radiatorer har egen inbyggd termostat. Då kan du fördela faserna hur du vill. Hur funkar det för dig?
 
Skissen funkar inte en del radiat orer blir heta andra kalla de har egna termostaten.
 
Prova med en radiator i taget. Steg 1 kan vara att aktivera nattsänkningen på en radiator med en tillfällig strömbrytare istf Ontech. Prova olika radiatorer. Steg 2 med flera radiatorer inkopplade. Steg 3 med Ontech inkopplat med manuell aktivering med knappen. Steg 4 aktivering via appen. Vilken Ontech har du köpt?
 
  • Gilla
uffeboman och 1 till
  • Laddar…
9025
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.