Ska ha ett biorum i vårat hus (bygger det nu...) Men har kommit till isolering i bjälklagren, och tänkte då att det måste finnas isolering med extra bra ljudisoleringsegenskaper ? Att ha i taket på biorummet som i sin tur gränsar till ett rum på övre våningen...
 
Har varit många trådar om just ljudisolering på sista tiden, kan det ha att göra med att hembio är populärt ;)

Det viktiga verkar vara att materialet är stumt/tungt samt att det är verkligen tätt mot angränsande rum. Personligen har jag fullisolerast bjälklaget 220 mm mineralull, dubbla gipsskivor i taket, golvgips + golvspån på övre plan. Så mycket "stummare" går nog inte att bygga i ett träbjälklag....

Nu är inte mitt biorum inte ens inrett så någon ljudmätning har jag inte att rapportera om. Har dock svårt att tro att t.ex basen (Audio Pro:s Blue Diamond) inte kommer att höras/kännas lång väg ändå ;) :D ;D
 
Så du har skruvat dubbla gipsskivor rätt på takreglarna ? Inget nedpendlande tak ?
Blue Diamond... Hmm jag har Black Diamond serien så även jag får jobba mycket med ljudisoleringen ;)
 
Japp, dubbla gipsskivor men det är förstås glesat 28*70 först mot bjälklaget. Gäller ju att kunna dra lite el + annat först!

Fram: Blue Diamond
Center: Black Vector
Bak: Black Diamond

Eventuell publik brukar bli lite skraja första gången när det börjar fladdra i byxbenen :cool:
 
Tänk mindre ljudisolering och mer rumsakustik vid bygget av hembio...Mången är de människor som sitter på en "top of the line" utrustning och har ett rum som ser ut som sju svåra år... Personlingen rekommenderar jag att man i biorum tar sig pengar att lägga ner på akustiken. Man brukar säga att lägger man 20 tusen på anläggningen kostar det runt 10 att åtgrrda rummet akustikst.
Ecophone eller dylikt i taket är nummer 1. Då blir du av med en hel del jobbiga reflexer...osv..Dett aleder indirekt till bättre ljudisolering pga den ökade mängden absorberande ytor i rummet...

Men som sagt först gäller det ju att ha förutsättningar för att få det hyffsat ljudisoelrat. Jag säger hyffsat för bättre går inte att få med träbjälklag om man inte öser in en massa pengar och betong/sand....Dubbelgips är A och O....På SAMTLIGA YTOR... Golv skall vara absorerande och flytande....Gärna subbasen på fundament av sand och trädgårdsplatoor för att minimera flanktransmissionen. Och sist men inte minst och det viktigaste dimensionera rummet rätt... Fel måttsättningen i ett rum ocg du har problem med istort sett allt. Än värre blir det med flerhögtalar system...Stående vågor är ingen höjdare och smårum och subbas är istort sett waste of pengar...Det låter mycket men det låter inte bra tyvärr...

Vad vill jag ha sagt??

Lägg ner lika mycket krut på rummet som du gör på anläggningen så hivar du inte pengarna i sjön....Det är allt för många som sitter på fel grejjer i fel rum....
 
Om man bygger nytt så bör man kanske unvika räta vinklar för att slippa fladderekon och inte få de stående vågorna så jämnt fördelade i rummet.
 
det är enklare vid nybyggnation helt klart. Men skall man härja med vinklar så krävs det en hel del arbete och är inget man gör själv direkt. Man kan ju göra saker mycket värre om man jiddrar med vinklar... Iofs kan man göra det lätt för sig och göra ett tratt format rum. Men då krävs att man tillämpar LEDE- Live End Dead End. Men nu är vi inne på fel spår iofs:)
 
mr Z skrev:
Tänk mindre ljudisolering och mer rumsakustik vid bygget av hembio...Mången är de människor som sitter på en "top of the line" utrustning och har ett rum som ser ut som sju svåra år... Personlingen rekommenderar jag att man i biorum tar sig pengar att lägga ner på akustiken. Man brukar säga att lägger man 20 tusen på anläggningen kostar det runt 10 att åtgrrda rummet akustikst.
Ecophone eller dylikt i taket är nummer 1. Då blir du av med en hel del jobbiga reflexer...osv..Dett aleder indirekt till bättre ljudisolering pga den ökade mängden absorberande ytor i rummet...

Men som sagt först gäller det ju att ha förutsättningar för att få det hyffsat ljudisoelrat. Jag säger hyffsat för bättre går inte att få med träbjälklag om man inte öser in en massa pengar och betong/sand....Dubbelgips är A och O....På SAMTLIGA YTOR... Golv skall vara absorerande och flytande....Gärna subbasen på fundament av sand och trädgårdsplatoor för att minimera flanktransmissionen. Och sist men inte minst och det viktigaste dimensionera rummet rätt... Fel måttsättningen i ett rum ocg du har problem med istort sett allt. Än värre blir det med flerhögtalar system...Stående vågor är ingen höjdare och smårum och subbas är istort sett waste of pengar...Det låter mycket men det låter inte bra tyvärr...

Vad vill jag ha sagt??

Lägg ner lika mycket krut på rummet som du gör på anläggningen så hivar du inte pengarna i sjön....Det är allt för många som sitter på fel grejjer i fel rum....
Tackar.
Ja ecophon hade jag tänkt mig i taket, sen rummet, ja det har räta vinklar än så länge i alla fall... Men måtten fick jag fram med hjälp av ett fyndigt excel ark (frequency-response_metric) det var bara o knappa in mått och testa sig fram tills du hade en frekvenskurva med max 4 röda toppar...
Väggarna är av ytong 365mm mot marken(sutterängvilla) och 240mm mot andra rum,vet inte vad jag ska göra med dom(eventuellt putsa och montera gips),och golvet är gjuten platta som jag hade tänkt regla upp så bakre delen ligger 1dm högre.
 
mr Z skrev:
massa pengar och betong/sand....Dubbelgips är A och O....På SAMTLIGA YTOR...
Dubbel gips...hmm, tänkte ha råspont 17mm sen gips, men det är kanske inte lika bra ? Gips är dött material :-/
 
Dubbelgips är ok för ljudisolering, trämaterial är totalt värdelöst. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna så här i huvvet men det diffar 3 dB nånstans mellan trä och gips. Sen finns det andra saker man kan diskutera men jag orkar inte rap aupp dem här och just nu....
 
Dubbelgips i all ära, men det är ju totalt värdelöst om man skall skruva upp saker och ting på väggarna.
 
M@ZE skrev:
Dubbelgips i all ära, men det är ju totalt värdelöst om man skall skruva upp saker och ting på väggarna.
Men man måste väga ljudisolering mot fästvänlighet så väger nog ljudisoleringsförmågan tyngre i denna typ av rum vill jag påstå... Å vill man ändå kunna skruva upp saker på väggarna så slänger man in plyfa biter mellan reglarna funkar precis lika bra....
 
Jo det är sant, i ett biorum är det ljudisoleringsförmågan som får styra.

Hur menar du med plyfabitar mellan reglarna ?
 
man sågar remsor som är säg cc måttet på 600 ger 550 mellanb trä reglarna ...Såga plywood remsor på 540 och fäst dessa genam att när du skruvat upp första lagret gips fästa plywodden i gipsen... Med ett antal skruv... O du gör schakt vägg och inte kommer åt från baksidan så ställer du plyfan mellan reglarna och fästyer den i botten med skruv genom plåtskenan i botten. Har du trä så låser du den bakom med en tretums spik sedan fångar du upp plyfabn nedifrån..och upp. Plyfan behöver inte tokskruvas då skruven i sig inte är hållfasthets viktig det viktigaste är att få plyfan att sitta hyffsat dikt an mot innersta gipsen....
 
MrZ .. Vet inte om det är såhär du menar men .. bifogar en bild. Annars kan man väl kottla mellan reglarna och skruva dit plyfan som bilden visar eller ?

Men vad är igentligen skillnaden på att skruva plyfan mellan reglarna mot att lägga den utanpå reglarna ?

Det gråa är plyfan :)


 
  • Plyfa.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.