Ja det blir riktigt fint!Åsa Lund skrev:
Åsa:
Jag håller på att beställa fönster till torpet. Vi kör på vita, då den röda kulören blir för röd som var standard hos leverantören och vi vill inte lägga ut för mycket på specialkulörtillägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 11x11 i det som blir allrum, 11x13 i övriga fönster.
Ska vi ta upp för ett 11x13 här med?
Ska vi ha öppningsbara på framsidan eller baksidan? Vill nog helst ha ett öppningsbart vid badrummet som blir på baksidan och då kanske man vill ha ett öppningsbart där i sovrummet också? Den sidan kommer dock inte synas mer än från skogen. Symmetrin kanske inte spelar någon roll där.
Det viktiga för oss är att vi kan komma ut om det börjar brinna. Allrummet hamnar ju oavsett väldigt nära entrén.
11x11 vridfönster var lagervara, 11x11 fast var inte det (6 veckor) 11x13 var lagervara både fast och öppningsbart. Hade varit trevligt att få in fönstrena innan vintern så vi kan färdigställa utsidan med bleck och foder.
Fasta och öppningsbara ser inte likadana ut även om de har samma storlek/yttermått.
Jag hade inte blandat sorter på en och samma fasad. Bara fasta eller bara öppningsbara i samma storlek åt respektive väderstreck.
Möjligen ett litet, fast, fönster i klädkammaren? Dagsljus är trevligt för att se nyansen på sina kläder
Jag hade inte blandat sorter på en och samma fasad. Bara fasta eller bara öppningsbara i samma storlek åt respektive väderstreck.
Möjligen ett litet, fast, fönster i klädkammaren? Dagsljus är trevligt för att se nyansen på sina kläder
Tack för kommentarerna, vi får se om vi sätter in ett fönster där eller inte. Det är trots allt en kostnad och vi får väga in det med.
I helgen satte vi upp några panelbitar, de var lite meckigt att såga ur då jag tappat bort min smygvinkel. På söndagen fick vi låna svärgubbens och kunde gera in de övre listerna som lockläkten går emot. Passade på att gera klart de på vänster sida också även om de får monteras efter vi satt in fönster och panelat klart över och under det.
Vi hade inte så mycket lockläkt så blev bara några bitar. Kommer behöva klyva till de längsta, avståndet till nock är ungefär 4,9m, de längsta mitt gamla jobb lagerförde var 4,2m.
Vi hade tur med vädret som ni ser. Det är kul att det är över ett år sen nu då vi var på visning och det var rätt likvärdigt med hösten, den hade gått lite längre och det var inga löv på jasminen. Tiden går fort!
Nu väntar vi på fönster till torpet, samt i slutet på veckan ska vi hämta mer panel, lockläkt och windy så vi kan börja med baksidan. Kanske måste byta någon stock där men förhoppningsvis inte!
Har även fått ett första förslag på kontrollplan från vår KA och de ser bra ut. Det som saknades i våra bygglovshandlingar förutom marklinjerna.
Jag ställde frågan i en annan tråd men inte fått något svar.
Vad tror ni om att skjuta den nedersta huskroppen cirka 1.5m mot sydväst för att således få större sovrum och arbetsrum? De skulle då bli cirka 14m2 per styck, exklusive eventuella garderober. Onödigt? De är i dagsläget 8m2 på ritningarna, kanske lite litet? Kan ju alltid dela av det skevt eller inte alls, utan isåfall sätta upp en dörr och vägg senare i livet. Vad tror ni?
Blir svårt att inte skjuta på huset mindre om vi nu ska ha brunnen på insidan, så den inte hamnar mitt i en yttervägg. 80cm hade annars räckt för att få 10m2 i varje rum.
Nackdelar med att flytta på huskroppen:
* Behöver bygga in den djupborrade brunnen, vet inte om det är smart...
* De stjäl yta från köket och vi får inte in fullstor kyl och frys, såvida inte ett högskåp ryker.
* Fönstret mittemot köksön försvinner och lite tveksam på köksö i det fallet?
* Vi får minska på tvättstugan med cirka 0.5-1m på längden, tv-hörnan likaså
* Vi kommer definitivt inte spendera särskilt mycket tid i dessa 2 rummen såvida vi inte skaffar barn. Förutom jag när jag jobbar då men jag behöver inte mycket yta.
* Kanske inte blir lika estetiskt fint ihop med det gamla torpet (?)
Fördelar
* Mer yta i dessa rum.
* Vi hamnar inte lika nära tomtgräns med huset.
Känns som inlägget blev luddigt !
Logga in
Skapa konto
I helgen satte vi upp några panelbitar, de var lite meckigt att såga ur då jag tappat bort min smygvinkel. På söndagen fick vi låna svärgubbens och kunde gera in de övre listerna som lockläkten går emot. Passade på att gera klart de på vänster sida också även om de får monteras efter vi satt in fönster och panelat klart över och under det.
Logga in
Skapa konto
Vi hade inte så mycket lockläkt så blev bara några bitar. Kommer behöva klyva till de längsta, avståndet till nock är ungefär 4,9m, de längsta mitt gamla jobb lagerförde var 4,2m.
Vi hade tur med vädret som ni ser. Det är kul att det är över ett år sen nu då vi var på visning och det var rätt likvärdigt med hösten, den hade gått lite längre och det var inga löv på jasminen. Tiden går fort!
Logga in
Skapa konto
Nu väntar vi på fönster till torpet, samt i slutet på veckan ska vi hämta mer panel, lockläkt och windy så vi kan börja med baksidan. Kanske måste byta någon stock där men förhoppningsvis inte!
Har även fått ett första förslag på kontrollplan från vår KA och de ser bra ut. Det som saknades i våra bygglovshandlingar förutom marklinjerna.
Jag ställde frågan i en annan tråd men inte fått något svar.
Vad tror ni om att skjuta den nedersta huskroppen cirka 1.5m mot sydväst för att således få större sovrum och arbetsrum? De skulle då bli cirka 14m2 per styck, exklusive eventuella garderober. Onödigt? De är i dagsläget 8m2 på ritningarna, kanske lite litet? Kan ju alltid dela av det skevt eller inte alls, utan isåfall sätta upp en dörr och vägg senare i livet. Vad tror ni?
Blir svårt att inte skjuta på huset mindre om vi nu ska ha brunnen på insidan, så den inte hamnar mitt i en yttervägg. 80cm hade annars räckt för att få 10m2 i varje rum.
Nackdelar med att flytta på huskroppen:
* Behöver bygga in den djupborrade brunnen, vet inte om det är smart...
* De stjäl yta från köket och vi får inte in fullstor kyl och frys, såvida inte ett högskåp ryker.
* Fönstret mittemot köksön försvinner och lite tveksam på köksö i det fallet?
* Vi får minska på tvättstugan med cirka 0.5-1m på längden, tv-hörnan likaså
* Vi kommer definitivt inte spendera särskilt mycket tid i dessa 2 rummen såvida vi inte skaffar barn. Förutom jag när jag jobbar då men jag behöver inte mycket yta.
* Kanske inte blir lika estetiskt fint ihop med det gamla torpet (?)
Fördelar
* Mer yta i dessa rum.
* Vi hamnar inte lika nära tomtgräns med huset.
Känns som inlägget blev luddigt !
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Nästa vecka ska vi få fönstrena till torpet.
Hann riva panel på baksidan, lägga ny vindduk samt läkta upp i helgen!
edit : om ni undrar varför spikläkten är på olika höjd på de olika sidorna har det att göra med att man reglat upp liggande när man tilläggsisolerade fasaden på 80-talet, det är knutarna som styrt det, då de inte haft någon luftspalt bakom. Luftningsläkten och spikläkten är spikat i dessa reglar.
Vi satte även upp stupröret på framsidan, det lär dock oavsett plockas ner nästa sommar när det ska målas. Men vi ville se hur det kommer bli!
Nu börjar man se huset från vägen när löven börjat falla.
Hann riva panel på baksidan, lägga ny vindduk samt läkta upp i helgen!
edit : om ni undrar varför spikläkten är på olika höjd på de olika sidorna har det att göra med att man reglat upp liggande när man tilläggsisolerade fasaden på 80-talet, det är knutarna som styrt det, då de inte haft någon luftspalt bakom. Luftningsläkten och spikläkten är spikat i dessa reglar.
Logga in
Skapa konto
Vi satte även upp stupröret på framsidan, det lär dock oavsett plockas ner nästa sommar när det ska målas. Men vi ville se hur det kommer bli!
Logga in
Skapa konto
Nu börjar man se huset från vägen när löven börjat falla.
Logga in
Skapa konto
I helgen hann vi med hyfsat mycket.
Gårdagen bestod av montage av 4st fönster. Hade inhandlat sugploppar på Jula till det nätta priset av 199kr per styck, köpte 3 st, 80kg per styck var de specade till och givet var det jäkligt läskigt i början att använda dem. Men tusan va de satt och vilket grymt hjälpmedel när vi väl skulle börja montera.
Tyvärr tog jag inga bilder under själva montaget, då vi hade fullt upp.
Vi hann dreva, sätta foder och spika nedersta lockläkten idag på framsidan. Ska givetvis på utvändiga spröjs, det snyggaste hade kanske varit att beställa riktiga spröjsade fönster men man får ju väga in bekvämligheten i att beställa lagerfönster och det till väldigt bra priser. Blev alu-beklädda från SP. Har sålt dem i nästan 8 år innan så vet att det är bra grejer och de har även bra service.
Nästa helg ska vi ta ur det vänstra fönstret och såga ur för ett 11x13 där med.
På baksidan blev det bara foder på ett fönster.
Gårdagen bestod av montage av 4st fönster. Hade inhandlat sugploppar på Jula till det nätta priset av 199kr per styck, köpte 3 st, 80kg per styck var de specade till och givet var det jäkligt läskigt i början att använda dem. Men tusan va de satt och vilket grymt hjälpmedel när vi väl skulle börja montera.
Tyvärr tog jag inga bilder under själva montaget, då vi hade fullt upp.
Vi hann dreva, sätta foder och spika nedersta lockläkten idag på framsidan. Ska givetvis på utvändiga spröjs, det snyggaste hade kanske varit att beställa riktiga spröjsade fönster men man får ju väga in bekvämligheten i att beställa lagerfönster och det till väldigt bra priser. Blev alu-beklädda från SP. Har sålt dem i nästan 8 år innan så vet att det är bra grejer och de har även bra service.
Logga in
Skapa konto
Nästa helg ska vi ta ur det vänstra fönstret och såga ur för ett 11x13 där med.
På baksidan blev det bara foder på ett fönster.
Logga in
Skapa konto