Hej
Vi har detta elskåp vid infarten och det är lite oklart vem som äger det (vi eller kommunen) men helt klart är att kommunen inte kommer lägga två fingrar i kors för att snygga till det.
Så, hur tar man bort klottret? Det är ju ett målat skåp så jag är lite rädd att originalfärgen kan stryka med om man använder för starka medel?
Eller måla om hela skåpet med ny färg. Kan man utifrån skylten på skåpet få fram vad färgen kan heta?

• Elskåp med klotter i olika färger vid en infart, delvis i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönt elskåp med CEWE-etikett vid infart, synliga skruvar vid kanten, på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå till närmaste färghandel och köp klottersaneringsspray... Jag har använt det på målade ytor och originalfärgen har alltid stannat kvar.
Det är även alldeles ypperligt att lösa upp tejp och limrester!

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Jag försökte kolla lite men var osäker på vilken, har du något namn på medel funkar?

Har du verkligen prövat med kommunen, eller gissar du? I Helsingborg finns en nolltoleranspolicy mot klotter, finns säkert i fler kommuner. Jag har felanmält via hemsida flera gånger och klottersanerare har dykt upp någon dag senare.

F fredrik.johansson skrev:
Har du verkligen prövat med kommunen, eller gissar du? I Helsingborg finns en nolltoleranspolicy mot klotter, finns säkert i fler kommuner. Jag har felanmält via hemsida flera gånger och klottersanerare har dykt upp någon dag senare.
Vi har ett antal ärenden igång med kommunen. Senast mailet från i mars ligger och väntar på svar. Men visst kan jag kolla igen. Är det så att man kan hänvisa till någon policy gällande detta för att få dem att öka takten?

det ser ju ut till att vara ett elskåp kanske bättre att kontakta elbolaget (nätägaren)

t

T tergo skrev:
det ser ju ut till att vara ett elskåp kanske bättre att kontakta elbolaget (nätägaren)

t
Aha, det kan vara så att elbolaget äger denna alltså. Det skulle ju förklara läget i så fall. Jag kollar upp ... tack

Claes Sörmland
Det är tydligen lackat med epoxy kulör RAL7022 ("grå umbra") säger ABBs dokumentation. 2017 bytte de kulör till en ljusare men ditt skåp är från 2016. Klotter är vanligen i akryl så det borde gå att tvätta bort från epoxy som är fetare och mer resistent mot alkali och lösningsmedel.

Epoxy-lackat elskåp i RAL7022 med färgprover RAL7022 och RAL7001 och text om byte till ljusare kulör.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Kan du inte måla den rosa?

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vanlig sprutförtunning tar sprayfärgen

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.