Hej,
'
jag soker hjalp att formulera ett brev till fastighetsagare.

Fakta,.

Han ager ett hus som han inte anvant pa 10-14 ar ( dvs star obebott ) han besoker det da och da , har lite gamla bilar dar osv som inte varit korda dom senaste 15-20 aren.( Betalar register avgift )

Han kollar till det men klipper inte eller skoter nagot underhall nagon gang da och da.

Finns nagon som kan hjalpa till med det?

Sjalv sa blir kop som det star med friskrivnings klasul. Tankte inte blanda in maklare.

PM om intresse att hjalpa till.

PS, Huset har kommun vatten och avlopp samt el. Byggt 40-50 tal. Allt avstangt idag .

BirgitS
Det behöver inte vara märkvärdigare än så här:

"Hej!

Jag tycker att ditt hus på A-vägen är väldigt fint och om du skulle vara intresserad av att sälja det nu eller i framtiden så skulle jag bli jätteglad om du kontaktade mig.

Hälsningar
Namn och kontaktuppgifter"

• Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Hej Birgit S, Jag har tankte pa vad du skriver. kanske varit det basta att prova, kanns bara att nar det inte officiellt ar till salu.

Hur kommer agaren att reagera? men far val forsoka helt enkelt.

BirgitS
När någon börjar med att skriva något berömmande om ens hus blir man normalt på gott humör :)
Håller man brevet väldigt öppet och löst så känns det ju inte som att någon försöker tvinga sig till huset, vilket det kan göra om det står något om bra pris, snabb affär eller liknande för då börjar man undra om det är någon som försöker lura sig till huset, t.ex. vet att någon fastighetsutvecklare kommer att betala dyrt för att köpa upp ett stort markområde för exploatering i stor skala.

Friskt vågat, är hälften vunnet! ;)
Det man ångrar i framtiden är sånt som man inte vågar sig på att pröva. Du har ju faktiskt inget att förlora, är ägaren inte intresserad alls så slänger hen brevet i papperskorgen och glömmer bort det, det är ju inte så att hen kommer att börja trakassera dig.

P.S. Man kan anlita en mäklare för att skriva de juridiska pappren, t.ex. är det viktigt hur en friskrivningsklausul formuleras för att den ska vara giltig. Kostnaden för det brukar ligga på 5-10 000 kr.

"oh, tycker han det är fint kanske jag ska lägga ut det till försäljning. Jag kontaktar en mäklare direkt!"

Så kanske ägaren tänker när han får ett så fint brev hem till sig.

Tycker nog man mer kan skriva

"Hej

[presentation vem är du kanske?]

Jag tyckte det hus på vägen 13 var så fint för några år sedan.
Det är så tråkigt att det står tomt och förfaller. År efter år.

Jag är mer gärna villig att köpa fastigheten av dig.
Jag skulle ta väl hand om huset och det skulle göra mig väldigt väldigt glad att få bo där!

[avslutning...]

Larka742.

Nu ar det ju ganska mycket jobb om han vill salja det via en etablerad maklare. mycket stadning tom samt hus tror jag.

Men du ar nog pa ratt vag , maste presentera mej mera vem jag ar och sa. saken hor till min Son bor bara 1 km fran huset och skulle passa mej bra.

Jag har en bekant som har köp flera fastigheter, vad han brukar göra är att åka hem till fastighetsägarna presentera sig, vara trevlig och fråga om han får köpa fastigheten som han är intresserad av. Förvånansvärt ofta säger dom ja och han får köpa utan att fastigheten kommer ut på marknaden och därmed lite billigare.

E elmont skrev:
Jag har en bekant som har köp flera fastigheter, vad han brukar göra är att åka hem till fastighetsägarna presentera sig, vara trevlig och fråga om han får köpa fastigheten som han är intresserad av. Förvånansvärt ofta säger dom ja och han får köpa utan att fastigheten kommer ut på marknaden och därmed lite billigare.
Jag tror också på detta, vad är ett brev liksom.... läst&glömt liksom.
Vem sparar ett brev tills dess man på egen hand mognat och är redo att sälja.....

Stöt på när de är i huset, åk hem till dem. Prata med dem. Flera gånger om det behövs.
"Råka" träffa på dem....

• Gilla
elmont
  • Laddar…
BirgitS
Sandvik40 Sandvik40 skrev:
Nu ar det ju ganska mycket jobb om han vill salja det via en etablerad maklare. mycket stadning tom samt hus tror jag.
Flyttstädning och liknande har ju inte att göra med om man säljer via en mäklare, det går ju alltid att avtala bort om man så vill.

BirgitS BirgitS skrev:
Flyttstädning och liknande har ju inte att göra med om man säljer via en mäklare, det går ju alltid att avtala bort om man så vill.
Det kan vara enklare via en mäklare att få det svart på vitt hur man ska ha det med flyttstädning och alla sådana aspekter.
Mäklaren borde ha lite koll på en del saker att tänka på, som ska med på ett eller annat sätt i ett kontrakt.

BirgitS
Ja, det finns många juridiska fällor så det är viktigt att avtal mm. är korrekt utformade och det kan ju en mäklare hjälpa till med för 5-10 000 kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.