7 339 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Tips på bra trimmer/röjsåg önskas!
Skulle behöva skaffa en trimmer eller eventuellt en röjsåg för att kunna ge mig i krig mot allt sly, nässlor och annat ogräs som i dagsläget utgör vår trädgård. Vi har kikat runt lite men har egentligen ingen aning om vad man skall titta efter, vilken prisklass man bör lägga sig i och vilka märken som är att föredra. Det enda vi har kommit fram till är att det inte räcker med en liten eldriven trimmer med sladd (tomten är på ca 2000 kvm och avlång vilket skulle innebära en j*klans massa sladd...). Huvudsakligen behöver vi använda den till gräs och ogräs, sly skulle vi nog kunna ta på nåt annat sätt så jag vet egentligen inte om vi behöver en röjsåg, men det får nog vara en rejäl trimmer iaf. Hade inte skadat om den var relativt "lättarbetad" också...
Nån som har nåt bra tips?
Nån som har nåt bra tips?
Jag köpte en Partner B341 http://www.partner.se/node64.asp?ProdId=67&CatID=9 som jag tycker fungerar bra (kostade kring 2500 kr på Bauhaus för två år sedan vill jag minnas).
Jag tror att man inte ska köpa de minsta modellerna utan ta en som man kan använda både som trimmer och röjsåg.
Jag tror att man inte ska köpa de minsta modellerna utan ta en som man kan använda både som trimmer och röjsåg.
Köp inte för klen maskin. Jag köpte själv en på 0.9 hk, och den klarade inte jobbet. Nu har jag en Husqvarna 245 på 2.7 hk, och det är som att skära smör med en varm kniv.
Innan du springer iväg och köper en dyr maskin så ska du dock fundera över det framtida behovet. Om du har för avsikt att röja upp en gång för alla, så är det ju lite onödigt att skafffa en stor maskin som bara blir klumpig till trimmerjobbet. I så fall är det kanske bättre att hyra en stor maskin och köpa en liten.
Kan man undvika bensindrift är det bra. Efter några timmar i tvåtaktsångorna så tycker man inte att bensinmototer är särskilt macho, tro mig (men med en tomt på 6246 m2 har man inte mycket val).
Innan du springer iväg och köper en dyr maskin så ska du dock fundera över det framtida behovet. Om du har för avsikt att röja upp en gång för alla, så är det ju lite onödigt att skafffa en stor maskin som bara blir klumpig till trimmerjobbet. I så fall är det kanske bättre att hyra en stor maskin och köpa en liten.
Kan man undvika bensindrift är det bra. Efter några timmar i tvåtaktsångorna så tycker man inte att bensinmototer är särskilt macho, tro mig (men med en tomt på 6246 m2 har man inte mycket val).
Jag har också en Partner 341 som jag är mycket nöjd med. Den har alltid varit lättstartad och har orkat med allt jag velat göra med den. Dock har jag köpt till en "riktig" röjsågsklinga till den (ung 200:- + en medbringare 100:- + klingskydd 100 vilket jag tycker krävs om du ska röja "på allvar". Totalt har jag röjt ca 3000 kvm riktig djungel på detta sätt.
Slyklingan som följer med är jag lite tveksam till, den har jag inte lyckats ta något grövre än ett pennskaft med men annars funkar den OK.
Slyklingan som följer med är jag lite tveksam till, den har jag inte lyckats ta något grövre än ett pennskaft med men annars funkar den OK.
Tack för tipsen!
Har tittat på Partner B341 men funderar på om det kanske skulle räcka med den mindre modellen, B246. Tanken är att huvudsakligen kunna klippa gräs med den (möjligtvis en del hallonbuskar o dyl) men inget kraftigare. Visserligen är vi i behov av att röja en hel del på tomten för närvarande, men frågan är om det inte är bättre som perf föreslog, att hyra en större maskin till just det. Känns lite overkill att kantklippa gräsmattan med en värstingmaskin...
Nån som har erfarenhet av Partner B246? Finns det risk att det är lite för klen? Kan erkänna att jag även kikade lite på Partners Colibri modell, mest för att priset tilltalade plånboken mer än de större modellerna, men den blir kanske lite väl klen? :-/
Har tittat på Partner B341 men funderar på om det kanske skulle räcka med den mindre modellen, B246. Tanken är att huvudsakligen kunna klippa gräs med den (möjligtvis en del hallonbuskar o dyl) men inget kraftigare. Visserligen är vi i behov av att röja en hel del på tomten för närvarande, men frågan är om det inte är bättre som perf föreslog, att hyra en större maskin till just det. Känns lite overkill att kantklippa gräsmattan med en värstingmaskin...
Nån som har erfarenhet av Partner B246? Finns det risk att det är lite för klen? Kan erkänna att jag även kikade lite på Partners Colibri modell, mest för att priset tilltalade plånboken mer än de större modellerna, men den blir kanske lite väl klen? :-/