7 372 läst · 48 svar
7k läst
48 svar
Fjärrvärmeutbyte eller bergvärmeinvestering?
Den är för VV som Demmpa säger och står den öppen så blir det fritt fram för FJV att susa igenom växlarna och ge hög temp på elementen , VV ligger alltid först ( högst temp ) och värme ( lite lägre temp ) efter i serie ,
Den regleringen är termisk och är inställd på en konstant temp ca 55C , den måste nog gå att byta mot någon annan , det är även möjligt att renovera den , kolla in manualen , det står något om det där . annars är det väl om något kan passa med anslutningarna , kan du läsa vad som står på den ,lite nummer ,typ e.t.c.
Den som sitter nu är läck och den del som är under är FJV-verkets egendom för mätning av förbrukning
Den regleringen är termisk och är inställd på en konstant temp ca 55C , den måste nog gå att byta mot någon annan , det är även möjligt att renovera den , kolla in manualen , det står något om det där . annars är det väl om något kan passa med anslutningarna , kan du läsa vad som står på den ,lite nummer ,typ e.t.c.
Den som sitter nu är läck och den del som är under är FJV-verkets egendom för mätning av förbrukning
Nej, värmen har en egen styrventil som styrs av värmekurvan. Så att det blir varmare i huset har inget att göra med att styrventilen på varmvattnet är fullt öppen.R rävlyan skrev:Den är för VV som Demmpa säger och står den öppen så blir det fritt fram för FJV att susa igenom växlarna och ge hög temp på elementen , VV ligger alltid först ( högst temp ) och värme ( lite lägre temp ) efter i serie ,
För övrigt så är det bara sätta sig och ringa några samtal, nån har denna som reservdel.
Cetetherm köptes upp av Alfalaval, och jag tror det är Danfoss som gjorde styrventilerna.
NEJ!!!R rävlyan skrev:
FJV-tilloppet delas till VV-växlaren och till värmeväxlaren, FJV-vattnet går sedan genom antingen ena eller andra reglerventilen för att sedan stråla samman igen innan FJV-vattnet går genom flödesmätaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från vänster VV
Från höger radiatorvärmen
Nedåt gemensamt flöde till flödesmätaren vidare retur till FJV-verket.
Logga in
Skapa konto
Såhär är det hos oss!
Här är en broschyr över en Cetetherm Basic U22, på sidan tre finns fullständig flödesschema.
Samt för U21/U31
https://www.eem.se/globalassets/privat/fjarrvarme/redan-kund/cetetherm_basic_u21_u31.pdf
Samt för U21/U31
https://www.eem.se/globalassets/privat/fjarrvarme/redan-kund/cetetherm_basic_u21_u31.pdf
Jag bytade hela ventil och temperatur regulator själv i våras då den slutat att reglera varmvatten temperaturen. Varmvatten var nästan kokande direkt i kranen. 95-100 grader.
När jag beställde ventilen nämnde rörkillen, att hör med hemförsäkringen och fjärrvärmeverket.
Och Länsförsäkringar betalar ventilen minus självrisk inget åldersavdrag då jag själv gjorde jobbet.
Och fjärrvärmeverkets försäkring TryggHansa betalar självrisken. Totalt 4500 kr Jag var mycket nöjd!
När jag beställde ventilen nämnde rörkillen, att hör med hemförsäkringen och fjärrvärmeverket.
Och Länsförsäkringar betalar ventilen minus självrisk inget åldersavdrag då jag själv gjorde jobbet.
Och fjärrvärmeverkets försäkring TryggHansa betalar självrisken. Totalt 4500 kr Jag var mycket nöjd!
Redigerat:
Schemat talar sitt tydliga språk och behöver egentligen inte kommenteras, men primärsidan delas via ett t-rör till varsin växlare (vv+värme) varje växlare har sin egen styrventil. Returen på vv passerar ej växlaren för värme.R rävlyan skrev:
Växlarna är alltså parallellkopplade.
Jag säger detsamma ”Läs principschemat innan kommentarer om du kan läsa ett sådant”R rävlyan skrev:
Logga in
Skapa konto
Röd linje/streck = fjv-vattnets väg för att värma varmvattnet.
Grön linje/streck = fjv-vattnets väg för att värma radiatorvattnet.
Nu tror jag att det är lite korrigering som behövs
Det finns bara en växlare och blir det ett flöde ( som nu ) över den med ca 95C på ena sidan , vad händer då med andra sidan
blir den kylskåpskall då ?? eller vadå , det finns något som heter överförningsvärme mellan metaller
Det finns bara en växlare och blir det ett flöde ( som nu ) över den med ca 95C på ena sidan , vad händer då med andra sidan
blir den kylskåpskall då ?? eller vadå , det finns något som heter överförningsvärme mellan metaller