Vid renovering av vårt badrum i radhuset behöver jag ta ner gipslagren även på väggen mot grannen. Väggen är naturligtvis en "avskiljande brandvägg" och byggd som bilden visar nedan. Jag vill sätta upp 15 mm konstruktionsplywood under det nya gipslagret i vårt badrum. Handläggaren på bostadsrättsföreningens försäkringsbolag menade att om jag sätter plyfan mot reglarna och ETT lager gips ovanpå så är väggen fortfarande klassad som 60 minuters brandmotstånd. Kan det stämma? All info jag kan hitta säger TVÅ lager gips när konstruktionen är som på bilden.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det stämmer, du kan byta ut ena lagret mot plyfa och behålla brandklassningenM Marcus Nielsen skrev:Vid renovering av vårt badrum i radhuset behöver jag ta ner gipslagren även på väggen mot grannen. Väggen är naturligtvis en "avskiljande brandvägg" och byggd som bilden visar nedan. Jag vill sätta upp 15 mm konstruktionsplywood under det nya gipslagret i vårt badrum. Handläggaren på bostadsrättsföreningens försäkringsbolag menade att om jag sätter plyfan mot reglarna och ETT lager gips ovanpå så är väggen fortfarande klassad som 60 minuters brandmotstånd. Kan det stämma? All info jag kan hitta säger TVÅ lager gips när konstruktionen är som på bilden.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Finns med i bibeln https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/M Marcus Nielsen skrev:
Så som jag tolkar tabellen håller jag med om det ska vara 95 mm regel och stenull i väggen.M Marcus Nielsen skrev:
Frågan är om brandklassen dessutom är REI60?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Du har 2x70 mm reglar med luftspalt mellan, dvs 140mm reglar + 20 mm luft.M Marcus Nielsen skrev:
Sen är det som Tergo påpekar, även kaklet bättrar brandklassen.
Liknande trådar
-
Avgöra om avskiljande vägg i garage är bärande?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Eldragning i brandklassad vägg?
El -
Brandklassad vägg EI30
Utbyggnad och tillbyggnad -
Brandklassad vägg i gammalt radhus...
Byggmaterial & Byggteknik -
Avskiljande vägg i tegel mellan vedspis och bänkskåp
Byggnadsfysik