mexitegel mexitegel skrev:
Mitt bidrag till den här tråden är "en vass kniv", det är långt ifrån alla som känner till att det finns och hur bra det är...
Du menar en sån här? En murarhammare med grön skaft vilar på bärarens lår, framhävande av verktygets slitna tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Asbesträdd och 2 till
  • Laddar…
J
Knipex tångnyckel. Tror aldrig jag använt en skiftnyckel sen jag skaffade en sån.
Började med den lilla modellen när jag körde roadracing. Alla små eloxerade aluminiumuttrar på fjädring m.m. blev snabbt fördärvade av fasta nycklar. Kompletterades snabbt med den mellanstora modellen.

Collage med sex bilder som visar Knipex tångnycklar i användning, fördelar jämfört med traditionella skiftnycklar och justeringsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Asbesträdd och 22 till
  • Laddar…
Cheesen
Har aldrig sett domkraften med inbyggd belysning... Men jag vet att jag måste ha den. Röd domkraft med inbyggd belysning under bilens hjul i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Teacer och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har aldrig sett domkraften med inbyggd belysning... Men jag vet att jag måste ha den.[bild]
Ser ut som bosch 12v batteri på den lampan;)
 
Cheesen
C Christoffer85 skrev:
Ser ut som bosch 12v batteri på den lampan;)
Jo, den lampan är fantastisk. Den är även belysning på snöslunga, kallvinden och plåtförrådet.
 
J JeLö skrev:
Knipex tångnyckel. Tror aldrig jag använt en skiftnyckel sen jag skaffade en sån.
Började med den lilla modellen när jag körde roadracing. Alla små eloxerade aluminiumuttrar på fjädring m.m. blev snabbt fördärvade av fasta nycklar. Kompletterades snabbt med den mellanstora modellen.

[bild]
Vad är skillnaden mellan Knipex tångnyckel och deras skruvtång?

https://www.clasohlson.com/se/Skruvtång-Raptor-Knipex-250-mm/40-9657
 
J
A Andreas12345 skrev:
Vad är skillnaden mellan Knipex tångnyckel och deras skruvtång?

[länk]
Tångnyckeln har släta "käftar" som rör sig parallellt till varandra, precis som en skiftnyckel. Skruvtången verkar ha tandade käftar och rör sig likt en polygriptång. Inte sett skruvtången innan, men den kändes också genast som ett verktyg man måste ha!
 
J JeLö skrev:
Tångnyckeln har släta "käftar" som rör sig parallellt till varandra, precis som en skiftnyckel. Skruvtången verkar ha tandade käftar och rör sig likt en polygriptång. Inte sett skruvtången innan, men den kändes också genast som ett verktyg man måste ha!
Nää, skruvtången har ju inte tandade käftar.
 
J
A Andreas12345 skrev:
Nää, skruvtången har ju inte tandade käftar.
Såg så ut på bilden, men där hade jag visst fel. Dock är den ledad precis så som en polygrip.
Fördelen med tångnyckel är att du inte skadar ytan på muttern/bultskallen när käftarna klämms ihop parallellt. Perfekt till kromade eller aluminiummuttrar.
 
Redigerat:
T Troberg skrev:
Tänkte starta en tråd där folk kan presentera udda verktyg som de flesta inte känner till, men som är extremt användbara när man har dem.

Mitt första bidrag:

Den här lilla grejen: [länk]

Att byta skiva på vinkelslip kräver verktyg, man slinter, i bästa fall slår man fingrarna, i sämsta fall klämmer man dem mellan verktygen. Saker slits, så det blir bara värre och värre.

Well, med den där lilla plutten så gör man det på 10 sekunder, helt utan verktyg. Extremt prisvärd, nu finns det inte längre någon ursäkt för att slipa med kapskivan bara för att "orkar inte byta...", och man behöver inte flera maskiner om man ofta använder olika skivor/flapdisks.
En liten varning på denna helt fantastiskt fina pryl är att om man sätter den "åt fel håll" kommer man aldrig få loss den
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Låter som någon talar av erfarenhet
 
Lyckligtvis va det inte jag som klantade mej med den :) va en på jobbet men det tog en stund att ta väck den
 
T Troberg skrev:
Tänkte starta en tråd där folk kan presentera udda verktyg som de flesta inte känner till, men som är extremt användbara när man har dem.

Mitt första bidrag:

Den här lilla grejen: [länk]

Att byta skiva på vinkelslip kräver verktyg, man slinter, i bästa fall slår man fingrarna, i sämsta fall klämmer man dem mellan verktygen. Saker slits, så det blir bara värre och värre.

Well, med den där lilla plutten så gör man det på 10 sekunder, helt utan verktyg. Extremt prisvärd, nu finns det inte längre någon ursäkt för att slipa med kapskivan bara för att "orkar inte byta...", och man behöver inte flera maskiner om man ofta använder olika skivor/flapdisks.
79,95 i Ullared för AEG vinkelslipmuttern.
 
  • Gilla
oxxen
  • Laddar…
...men då kostar det en slant att åka dit också. :thinking:
Köpte en på Jula idag, det blev billigare än att åka till Ullared. :cool:
 
  • Gilla
pfb och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns ju Bosch SDS Click med, har dessa på mins vinkelslipar:)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.