Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Är det inte bara vanlig filtermatta?
Jag har några rullar G5 (tror jag det var) som man brukar ha till ex filter av inluft och frånluftsvärmepumpar du kan få köpa billigt ur.
Jag har några rullar G5 (tror jag det var) som man brukar ha till ex filter av inluft och frånluftsvärmepumpar du kan få köpa billigt ur.
Nej, det är inte den typen av filter i dessa luftdon. jag har tagit ett par nya bilder som bättre visar filtren. Inuti filterdonet sitter ett filter i form av en påse som sitter direkt på ventilationsröret där luften kommer. Sedan innanför gallret sitter ett annat filter av någon form av svart skumplast. Filtren av skumplast håller på att falla sönder helt och hållet. .Jag har hört något rykte om att skumplatsfiltren finns i rullar att klippa till rätt storlek. Några tips var jag kan hitta dessa filter?E etompau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Det svarta filtret kan du ersätta med vit duk. Det är bara ett grovfilter.
Den svarta mattan är inte tänkt som filter utan är till för att dölja innandömet i donet samt fördela luften så jämt som möjligt över hela donets yta (lågimpuls don).
Det går lika bra med filtermatta som tidigare länkats till eller bara ta bort den.
Den svarta skumplasten är värdelös då den "torkar" och faller i sönder väldigt fort.
Det går lika bra med filtermatta som tidigare länkats till eller bara ta bort den.
Den svarta skumplasten är värdelös då den "torkar" och faller i sönder väldigt fort.
Att fördela luften så jämnt som möjligt för att undvika kalldrag tror jag kan vara viktigt i dessa lokaler. Frågan är om man ersätter den svarta mattan med någon annan filtermatta om det påverkar de luftflöden som ventilationsdonen är utprovade för. Det har ju gjorts OVK besiktningar för dyra pengar i fastigheten och det är ju känsligt om förutsättningarna för dessa förändras. Jag har kommit fram till att de svarta mattorna tillverkades av Recticel, men om de fortfarande kan leverera dessa vet jag ej. Jag får försöka kolla det i morgon.FrittDrag_II skrev:Den svarta mattan är inte tänkt som filter utan är till för att dölja innandömet i donet samt fördela luften så jämt som möjligt över hela donets yta (lågimpuls don).
Kalldrag blir det nästan alltid från lågimpuls don hur man än gör.
Hastigheten är så låg över mattan så det blir inget tryckfall som påverkar luftflödet om du väljer en "grov" filtermatta.
Hastigheten är så låg över mattan så det blir inget tryckfall som påverkar luftflödet om du väljer en "grov" filtermatta.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Liknande trådar
-
Var köper man Gyproc Habito armerad gipsskiva?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varning för Mr Urban Bygg, enligt dom i Stockholms tingsrätt.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Vad behöver man tänka på vid montage luftvärmepump i en bostadsrätt?
Bostadsrätt -
Var köper ni standard aluminiumprofiler till rätt pris?
Teknik -
hitta rätt lysrörshållare? Var köper man
El