Jag har blivit tillfrågad att köpa nya filter till Bahco tilluftsdon som finns i en allmän lokal. Jag vet inte var dessa filter finns att köpa. Någon som kan ge råd?

• En Bahco tilluftsdon i en lokal, bakom en person i mörk tröja. Filter syns inte, men efterfrågas i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Kallas Floormaster. Googla det kanske?

Är det inte bara vanlig filtermatta?

Jag har några rullar G5 (tror jag det var) som man brukar ha till ex filter av inluft och frånluftsvärmepumpar du kan få köpa billigt ur.

• Gilla
Acido
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det tog inte många sekunder för att hitta filter till dessa don:
[länk]
Nej, det är inte den typen av filter i dessa luftdon. jag har tagit ett par nya bilder som bättre visar filtren. Inuti filterdonet sitter ett filter i form av en påse som sitter direkt på ventilationsröret där luften kommer. Sedan innanför gallret sitter ett annat filter av någon form av svart skumplast. Filtren av skumplast håller på att falla sönder helt och hållet. .Jag har hört något rykte om att skumplatsfiltren finns i rullar att klippa till rätt storlek. Några tips var jag kan hitta dessa filter?
Öppet luftdon med synliga påse- och skumplastfilter, varav det sistnämnda är sönderfallande.
Skapa konto
Delvis sönderfallna svarta skumplastfilter och en intakt påsfiltre inne i ett ventilationsfilterdon.
Skapa konto

Det svarta filtret kan du ersätta med vit duk. Det är bara ett grovfilter.

R Robert-san01 skrev:
Är det inte bara vanlig filtermatta?

Jag har några rullar G5 (tror jag det var) som man brukar ha till ex filter av inluft och frånluftsvärmepumpar du kan få köpa billigt ur.
Vad är det för mått på dina filterrullar?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Den svarta mattan är inte tänkt som filter utan är till för att dölja innandömet i donet samt fördela luften så jämt som möjligt över hela donets yta (lågimpuls don).
Det går lika bra med filtermatta som tidigare länkats till eller bara ta bort den.
Den svarta skumplasten är värdelös då den "torkar" och faller i sönder väldigt fort.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Den svarta mattan är inte tänkt som filter utan är till för att dölja innandömet i donet samt fördela luften så jämt som möjligt över hela donets yta (lågimpuls don).
Det går lika bra med filtermatta som tidigare länkats till eller bara ta bort den.
Den svarta skumplasten är värdelös då den "torkar" och faller i sönder väldigt fort.
Att fördela luften så jämnt som möjligt för att undvika kalldrag tror jag kan vara viktigt i dessa lokaler. Frågan är om man ersätter den svarta mattan med någon annan filtermatta om det påverkar de luftflöden som ventilationsdonen är utprovade för. Det har ju gjorts OVK besiktningar för dyra pengar i fastigheten och det är ju känsligt om förutsättningarna för dessa förändras. Jag har kommit fram till att de svarta mattorna tillverkades av Recticel, men om de fortfarande kan leverera dessa vet jag ej. Jag får försöka kolla det i morgon.

Kalldrag blir det nästan alltid från lågimpuls don hur man än gör.
Hastigheten är så låg över mattan så det blir inget tryckfall som påverkar luftflödet om du väljer en "grov" filtermatta.

R Roinew skrev:
Vad är det för mått på dina filterrullar?
Har 5 och 10mm tjock. 1m bred och ca 10m 5mm och 23m 10mm. Det är det man kallar "grov" filter, typ G3/G4. Har för mig att det är G3 på 5mm och G4 på 10mm.

R Robert-san01 skrev:
Har 5 och 10mm tjock. 1m bred och ca 10m 5mm och 23m 10mm. Det är det man kallar "grov" filter, typ G3/G4. Har för mig att det är G3 på 5mm och G4 på 10mm.
Vilken färg?

R Roinew skrev:
Vilken färg?
Vit

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.