40 674 läst · 45 svar
41k läst
45 svar
Hur tända eld på stor rishög?
Hävdar att då kanske man inte är så duktig på att elda, man startar en liten brasa med torr ved och när den brinner för fullt lägger man på successivt. Det man lägger på torkar så mycket att det brinner och inte för mycket i början av eldandet, är det så blött att det inte brinner ska man fundera på om det inte tillhör kategorin kompostering.N NU86 skrev:
Inga problem att elda nykvistat om man fällt något träd när man fått upp temperaturen på elden.
Helt riktigt! Jag noterar hur grannarna ibland tänder upp ett bål och från att de futtat på får de ägna en hel helg åt att bevaka och underhålla elden. Jag ser nervös på och hoppas att de beaktat brandfaran så jag slipper springa runt med vattenslangen i vild panik när elden börjat sprida sig. Och jag kan för all del inte förstå hur det skulle vara jobbigare att antingen mala ner det, eller åka iväg med det till tippen? Dessutom stinker det över hela nejden när det eldas och jag som gärna befinner mig utomhus, luktar som om jag suttit vid lägerelden en hel kväll och måste ta en dusch för att ur lukten ur håret.fahlis skrev:
Det är helt enkelt ganska omodernt att låta resurser gå upp i rök.
Finessen med att låta materialet förmultna är att näringen stannar kvar på platsen, gödsling enklare uttryckt. Det bildas på sikt humus istället för koldioxid. Marktäck gynnar även mikrobiota, som i sin tur gynnar mångfald, som i sin tur missgynnar skadedjur och sjukdomar. Det begränsar uttorkning och håller ogräs stången. Fördelarna är närmast exponentiella och väl värda att lägga ner energi på.
Att producera massa rök och avgaser är i min bok oönskade bieffekter av önskade processer (vedeldning, bilkörning, metallframställning osv) och definitivt inget jag skulle lägga någon energi på att enkom producera. Dessutom får man en ful fläck där det brunnit, en fläck där bara ogräs trivs.
Har man stor tomt och obefintligt odlingsintresse, kan man göra det ännu enklare för sig, helt sonika låta det ligga på en strategisk plats tills det ruttnat ner av sig själv. Det tar tid, men om man ändå aldrig utnyttjar tomten så ser jag inget problem med det. Även detta förfarande har fler fördelar än att elda upp riset, bland annat blir det boplatser åt smådjur, men såklart även i det fallet, mat åt naturens alla nedbrytande organismer.
Fast tända en brasa bredvid och mata från den större är inte görbart när jag eldar bål, dom brukar ha en diameter på cirka 5-6 meter och knappa 3 meter höga. Annars förstår jag poängerna med att göra på det sättet.A AndersS skrev:Hävdar att då kanske man inte är så duktig på att elda, man startar en liten brasa med torr ved och när den brinner för fullt lägger man på successivt. Det man lägger på torkar så mycket att det brinner och inte för mycket i början av eldandet, är det så blött att det inte brinner ska man fundera på om det inte tillhör kategorin kompostering.
Inga problem att elda nykvistat om man fällt något träd när man fått upp temperaturen på elden.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Förutsatt att högen ligger så till att du kan elda hela: Tänd ovanifrån, som ett ljus. Elden äter sig nedåt och får god tillgång till syre under hela eldningscykeln: det bildas minimalt med den gulaktiga tjocka rök som det annars gärna blir. Detta sätt att elda är det bästa i alla lägen där lågorna stiger uppåt, dvs överallt utom i vedpannor med underförbränning.
Men fundera igen om det är verkligen är nödvändigt att elda din rishög. Ofta nog är det inte alls nödvändigt och riset gör bättre nytta på andra sätt: håller helt med Keexet ovan. Ibland kan det vara festligt med ett bål men att sabba din o min o efterkommandes värld med gamla bildäck är nöjet knappast värt.
Men fundera igen om det är verkligen är nödvändigt att elda din rishög. Ofta nog är det inte alls nödvändigt och riset gör bättre nytta på andra sätt: håller helt med Keexet ovan. Ibland kan det vara festligt med ett bål men att sabba din o min o efterkommandes värld med gamla bildäck är nöjet knappast värt.
Det ger en renare förbränning. Men det tenderar attbli en del oförbrännt kvar i botten.
Om man nu inte vill använda någon deciliter diesel så går det utmärkt med en vegetabilisk olja istället. Sist jag skulle få fyr på våra eldkorgar i riktigt surt väder använde jag stekflottet från något storkok vi gjort. Jäklar vad det brann .
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Ja eller vänta till rishögen är kruttorr och vattna/blötlägg hela omgivningen! Eller tänd på den när resten är fuktigt, nån liter diesel är väl ingen fara??? Brukar blötlägga med diesel och sen några dl bensin för att tända, eller kör du det på ÅVC i din miljöbil som går på el, eller ta det i cykelkärran kanske?
Jag brukar ta en kasse som vi annars skulle ha åkt till pappersåtervinningen med, peta in den lite under riset och tända på.
Är det riktigt surt sprider jag någon deciliter spillolja eller diesel i kassen, det brukar inte behövas mer.
Edit: kassen är naturligtvis full av tidningar eller kartonger.
Är det riktigt surt sprider jag någon deciliter spillolja eller diesel i kassen, det brukar inte behövas mer.
Edit: kassen är naturligtvis full av tidningar eller kartonger.
Det här är det klart bästa tipset, men lastpallen ska inte var under riset, utan ovanpå Släng någon/några torra lastpallar i nederdelen av rishögen, skvätt vid behov på _lite_ diesel, låt dra och tänd på. Sen får man vara aktiv och fösa ihop riset vartefter det brinner.B Bluenose skrev:
Tack för all input!
Rishögen ligger vid en sommarstuga med 300 meter till närmaste granne, så eldar vi upp något hus så är det bara vårt eget.
Vi har inte sett en enda igelkott på de 25 år vi haft stugan, så det är ingen risk att någon sådan stryker med.
Rishögen ligger vid en sommarstuga med 300 meter till närmaste granne, så eldar vi upp något hus så är det bara vårt eget.
Vi har inte sett en enda igelkott på de 25 år vi haft stugan, så det är ingen risk att någon sådan stryker med.