J javlaandersson skrev:
Vart hittade du den ojordade ?
Och det är en annan aspekt, det uttaget du bytt ut verkar ha haft fullgod säkerhet med djupa uttagsbrunnar och petskydd.
Hade det varit av äldre sort skulle man kunna sagt att du bytt vissa risker mot andra, men inget som säger att det inte är just de riskerna du tillfört som skulle kunna vara till grund för en olycka.

Det uttaget hittade jag på Biltema, men skulle egentligen rekommendera dig att byta mot en välrenommerad tillverkare som ABB eller Schneider exempelvis.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Nej. Det skulle däremot inte vara ok eftersom det blir en försämring mot tidigare, och inte som i fallet med klistermärket endast en förväntad förbättring. Nära skjuter ingen hare...
På vilket sätt är det en försämring, du får ju krockskyddet fast du räknar med att inget krockskydd finns?
Borde väl vara en förbättring då, eller..?
 
S Slugge skrev:
Och det är en annan aspekt, det uttaget du bytt ut verkar ha haft fullgod säkerhet med djupa uttagsbrunnar och petskydd.
Hade det varit av äldre sort skulle man kunna sagt att du bytt vissa risker mot andra, men inget som säger att det inte är just de riskerna du tillfört som skulle kunna vara till grund för en olycka.

Det uttaget hittade jag på Biltema, men skulle egentligen rekommendera dig att byta mot en välrenommerad tillverkare som ABB eller Schneider exempelvis.

Vilken tillverkare det är lär väll inte ha någon större roll ?
Är det godkänt och märkt så är det väll det
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Visst det funkar men det är som med allt annat olika kvalite på olika märken. Sedan är det ju upp till var och en vad man prioriterar.
 
J javlaandersson skrev:
Vilken tillverkare det är lär väll inte ha någon större roll ?
Är det godkänt och märkt så är det väll det
Detta har vi redan gått genom i en annan tråd, då gällde det Biltemas kinesimporterade uttag.
Vet inte hur mycket du känner till om CE-märkningen, men du gör så klart inget olagligt, och i en perfekt värld ska naturligtvis inte säkerheten tummas på oavsett var man köper materialet.. Men okej, ett stickspår, leta gärna upp Biltematråden så kan vi fortsätta där.

Men jordstiften är inte okej.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
S Slugge skrev:
På vilket sätt är det en försämring, du får ju krockskyddet fast du räknar med att inget krockskydd finns?
Borde väl vara en förbättring då, eller..?
Du monterar en bakåtvänd bilbarnstol i passagerarsätet fram, ditt treåriga barn sitter i bilbarnstolen, du krockar i ca 60km/h och krockkudden löser ut.
Vad tror du då händer med ditt barn, ju huvudet ”slås bort”, men ääh det är ju ingen försämring att lampan lös å sa att krockkudden var bortkopplad, eller...
 
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
Därför jag tyckte det var mer applicerbart som exempel, säkerheten är ju inte försämrad så länge Hans-Åke 72 äger den, han kör ju bara den själv. Men det får bara inte lämnas så, likadant med okopplade stift.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Du monterar en bakåtvänd bilbarnstol i passagerarsätet fram, ditt treåriga barn sitter i bilbarnstolen, du krockar i ca 60km/h och krockkudden löser ut.
Vad tror du då händer med ditt barn, ju huvudet ”slås bort”, men ääh det är ju ingen försämring att lampan lös å sa att krockkudden var bortkopplad, eller...
Attans, du var snabbare
 
harry73 harry73 skrev:
Att risken med ojordade jordade uttag är densamma som med ojordade uttag sålänge man använder dom på samma sätt som man skulle använda ojordade uttag. Det är såklart inte samma sak som att det är säkert. Skulle man t ex dra en förlängningssladd från ett ojordat uttag till trädgård badrum eller kök, är det lika farligt och olämpligt som när man gör det från ett ojordat jordat uttag.
Risken ökar när folk som inte skulle använda ett ojordat uttag felaktigt gör det nu för att de tror att uttaget är jordad. Och eventuellt kan man lura elektriker som då kan få för sig att introducera jord i en ojordad miljö.
Men framförallt går det inte att säga exakt hur lämpligt och farligt anläggningen blir eftersom det finns en rad lagliga och olagliga egenskaper i en elanläggning som gör det lättare att luras att uttaget verkligen är jordat.

Räcker det som sammanfattning?

Angående de uttagsklasser som du vill att lag läser mig in på, kan jag tycka att det blir bättre om du bara berättar vad du är ut efter. Jag lär bättre på det sättet.
Det var väldigt många (och korrekta) förutsättningar du listade för att risken med bytet till ojordade jordade uttag skulle vara riskfri. Kan man verkligen kalla det riskfritt då?
 
  • Gilla
jnse och 3 till
  • Laddar…
J
S Slugge skrev:
Därför jag tyckte det var mer applicerbart som exempel, säkerheten är ju inte försämrad så länge Hans-Åke 72 äger den, han kör ju bara den själv. Men det får bara inte lämnas så, likadant med okopplade stift.
Det är sant men man har gjort en potentiell dödsfälla som inte var farlig innan. I fallet med uttagen är det ingen skillnad förutom förväntningen om ökad säkerhet. Det är en lika klen tröst att dö i ett ojordat ojordat uttag som i ett jordat ojordat. Men tror det mesta är sagt nu innan ts återkommer
 
J Jocke Best skrev:
Det är sant men man har gjort en potentiell dödsfälla som inte var farlig innan. I fallet med uttagen är det ingen skillnad förutom förväntningen om ökad säkerhet. Det är en lika klen tröst att dö i ett ojordat ojordat uttag som i ett jordat ojordat. Men tror det mesta är sagt nu innan ts återkommer
Du har ökat riskerna då du exponerat utsatta delar så att enkelfel kan spänningsätta dessa med 230V. Som jag skrev i mitt tidigare exempel är detta väldigt enkelt också, när fasledaren kläms åt med fästklorna löser inte säkringen nödvändigtvis utan kan spänningssätta utsatta delar lokalt eller vidare i byggnaden.

Bara som ett exempel på hur lätt det kan gå fel, finns egentligen hur många kombinationer som helst när man åsidosätter det mest grundläggande.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J
S Slugge skrev:
Du har ökat riskerna då du exponerat utsatta delar så att enkelfel kan spänningsätta dessa med 230V. Som jag skrev i mitt tidigare exempel är detta väldigt enkelt också, när fasledaren kläms åt med fästklorna löser inte säkringen nödvändigtvis utan kan spänningssätta utsatta delar lokalt eller vidare i byggnaden.
OK, då är jag med, en ökning trots allt
 
J Jocke Best skrev:
OK, då är jag med, en ökning trots allt
Sen har man säkert i många fall tillfört ökad säkerhet på många punkter, bytt ett slitet uttag med grund brunn och avsaknad av petskydd, men man kan inte kvitta risker mot varandra och det finns heller ingen som helst anledning att göra den typen av installation.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
tommib
S Slugge skrev:
det finns heller ingen som helst anledning att göra den typen av installation.
Detta är själva klon. Det finns ingen anledning att göra så. Det är därför det fortfarande säljs ojordade uttag. Om TS tilltag skulle vara ok, vilket det inte är, så skulle ingen sälja ojordade uttag längre.

Ni som diskuterar faror hit och dit, sluta bevisa för ESV varför vi inte kan få lättnader i regelverket. Denna typ av resonemang stödjer bara argumentationen att det blir farligare om man lättar på reglerna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Detta är själva klon. Det finns ingen anledning att göra så. Det är därför det fortfarande säljs ojordade uttag. Om TS tilltag skulle vara ok, vilket det inte är, så skulle ingen sälja ojordade uttag längre.

Ni som diskuterar faror hit och dit, sluta bevisa för ESV varför vi inte kan få lättnader i regelverket. Denna typ av resonemang stödjer bara argumentationen att det blir farligare om man lättar på reglerna.
Håller inte med @tommib, som jag ser det kan det finnas två olika anledningar till att göra den typen av installation, får jag gissa statistik skulle jag tro att det till 99% beror på okunskap, sen hur denna okunskap är fördelad är jag mer osäker på, men får jag gissa skulle jag tro att man till kanske 80% tror att uttaget blir jordat per automatik trots avsaknad av jordtråd och resterande 20% är de som har samma inställning som förespråkarna i denna tråd, ingen fara föreligger så det är okej att installera, kanske mer lättillgängligt eller liknande.

Sista procenten kanske gör det i rent spekulationssyfte genom ett kortsiktigt tänkande.

Förstår inte vad ESV har med detta att göra, ESV har aldrig tillåtit lekmän att byta ojordat mot jordat eller vice versa, nödig kännedom eller ej.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.