M magnus07 skrev:
Hur känslig är den då? Jag tänkte mest på att dörren kan ju röra sig en hel del när det stormar ute, är det tillräckligt för att lösa ut larmet? Det kanske isåfall inte lämpar sig för kustnära boenden där det kan vara rejäla höststormar...
Kör man den på HÖG känslighet. Vilket jag gjorde. Så blir de spännande. Mitt larm utlöste då de blåste lite ute. Vi har en liten välkommen till oss skylt som hänger i ett litet snöre som slår mot dörren lite när det blåser. De räckte för de skulle dra igång för fulla muggar. Sedan sänkte jag ned inställningen till normal och aktiverade så larmet ska ignorera enstaka slag. Inga problem med falska larm efter de på den dörren.

Det enda egentligen negativa som jag känner Ajax har varit för mig, är att protokollet som kollar att alla enheter är vid liv kan vara lite skitnödig ibland. De klagade rätt ofta på ett av mina tre vattenlarm och en av mina magnetkontakter i källaren. Jag ökade toleransen lite på prov. Lite utanför vad som rekommenderades. Och ta i trä men inga problem på ett par veckor nu.

Allt fungerar dock. Även om jag ökat toleransen. Vi har "funktionstestat" flera gånger. Vi har flera gånger gjort bort oss här hemma. Där vi trott att nattlarmet varit avstängt. Men då har ingen larmat av på hela morgonen och sedan ringer grannen på dörren och med min utomhus siren på max.. ja de blev samtalsämnet för de besöket kan vi väl säga.
 
  • Gilla
  • Haha
romerome och 1 till
  • Laddar…
nicoX nicoX skrev:
Jo klart. De kan alltid förbättra sin system med firmwares. Dock finns hårdvara begränsningar för hur mycket man kan göra. Att sirenen aktiveras tror jag borde vara möjligt vid störning med huvudenheten. Har lagt till det som ett önskemål på deras hemsida.

Men jag får vänta några år innan de släpper en hub med 4G/5G och med förbättringar på deras nuvarande produkter.

Gå in och klaga hos Ajax och påpeka att 3G är liksom GSM utdöende, inte bara i Sverige utan på flera ställen, så kanske de kan hinna och ändra hubben till 4G, men troligtvis inte då den bara väntar på certifiering...

3G- avveckling påbörjas av Telia och Tele2
[länk]

Telenor planerar snabb släckning av 3g-nätet
[länk]
Jag är riktigt sugen på detta system till vår villa, men det känns lite negativt om inte Ajax börjar arbeta mot 4G/5G
 
JLyck JLyck skrev:
Jag trodde att ett plus i enprodukt betydde helt sonika en bättre produkt. :oops: Nej, några såna rum har vi inte i det nya huset.

Okej, så i princip vilken kamera som helst. Okej, får kolla upp det.

Det finns ju också en PIR med kombinerad glaskross som alternativ. Jag kör med 2 st av dessa hemma.
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
hsd
Har inte ajax-piren ställbar pulsräknare som det vanligtvis brukar finnas
 
  • Gilla
hdad
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Jag är riktigt sugen på detta system till vår villa, men det känns lite negativt om inte Ajax börjar arbeta mot 4G/5G
Varför vill du 4g/5g?
 
hsd hsd skrev:
Har inte ajax-piren ställbar pulsräknare som det vanligtvis brukar finnas
Jodå, fast de kallar det känslighet o man kan ställa den i low, med eller high
 
  • Gilla
romerome och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Varför vill du 4g/5g?
Fast nu klarar den väl bara 2g sim kort enligt spec. Hur länge är 2g nätet i drift? Vet inte om det är en orsak att vänta eller skita i det och köpa ändå.

Edit: läste lite och troligast är att 2g nätet är mer långlivat än 3g då industrin använder det med M2M och troligast blir kvar till 2030..
 
GSM-nätet lär inte släckas i första taget.

Fördel med GSM jmf 4/5G är den lägre frekvensen vilket kräver mindre effekt vid samma räckvidd. Det kommer alltså vara mer energisnålt. Sen är bandbredden mycket lägre. Ajax menar dock att deras system behöver ca 0,5 kbit/s. GSM låter ganska klokt för applikationen med andra ord.
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 1 till
  • Laddar…
I värsta fall i framtiden om man måste ha mobil backup och 2g inte skulle finnas så får man köpa en mobil backup som man kopplar på ethernet porten. Det är inte speciellt svårlöst.
 
Kommer också köpa detta system efter att man läst heeela tråden, men väntar tills black friday rean ;)
 
  • Gilla
dasboston och 2 till
  • Laddar…
Riktigt nöjd med mitt system. Någon som vet om någon/några av de olika detektorerna klarar livet i ett kallgarage ? Skulle vilja ha dörr eller rörelse sensor där.
 
V Vårtimer skrev:
Riktigt nöjd med mitt system. Någon som vet om någon/några av de olika detektorerna klarar livet i ett kallgarage ? Skulle vilja ha dörr eller rörelse sensor där.
Kör DoorProtect i ett kallförråd. Inga problem under vintern (eller sommaren).
Vet sen tidigare med systemet jag hade innan att man får räkna bort 50-70% på batteritiden. Misstänker samma med Ajax då det är lika batterier.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Kör DoorProtect i ett kallförråd. Inga problem under vintern (eller sommaren).
Vet sen tidigare med systemet jag hade innan att man får räkna bort 50-70% på batteritiden. Misstänker samma med Ajax då det är lika batterier.
Gött. Känns inte som batteritiden gör nåt direkt om nu batteriet håller så länge som dom lovar enligt info
 
läst/skummat tråden. men jag har två frågor, till att börja med, Kan man ha flera knappsatser. O hur är funktionen på appen om nätet ligger nere, har man bra kontroll med appen lokalt?
 
Appen förutsätter att hubben är uppkopplad mot nätet. Jag kan inte se varför man inte skulle kunna ha flera knappsatser. Men jag vet inte säkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.