Har noterat nyligen att det börjat komma lite vatten från fogen mellan kaklen precis bakom tvättställets utloppsrör på golvet. Men bara när man spolar mycket vatten. Utloppsröret är ju kopplat till avloppsröret som går till brunnen i duschen och sen vidare till huvudstammen. Det rinner alltså inte ner utan upp underifrån kaklet.
Gissar detta tyder på att det läcker från röret under tätskiktet?
Får anmäla detta till brf-föreningen men nu kommer följdfrågor; måste man riva ut hela badrummet för detta? Som jag förstår ska man inte skarva fuktspärr i badrum. Badrummet stambyttes 1996 så det är gammalt. Gissar det skyddet är helt sabbat nu med läckaget i.o.m att röret ska ligga under fuktspärren?
Frågan också; kan jag kräva från föreningen att de tar notan för att återställa badrummet? Tätskikt/kakel gissar jag att jag får ta smällen för. Men vad gäller egentligen vid en sådan läcka? Ingen fysisk skada syns i badrummet förutom att fogen mellan kaklet har släppt en del pga läckaget. Jag har bostadsrättstillägg på försäkringen hos folksam men vet att föreningen också samma tillägg för alla på sin försäkring.
Uppskattar svar på detta..

Normalt står föreningen för det under tätskiktet och lgh-ägaren står för tätskikt och ytskikt.
Om du läser stadgarna så står det förhoppningsvis vad som gäller.

Som brf-lgh-ägare så ”äger” du en liten del av hela föreningen, så dom kostnader som föreningen får/har hamnar till slut på alla lgh-ägarna.

Vad skulle du säga om din granne råkar ut för samma sak och har kakel/klinker för flera tusen per kvadratmeter, skulle du då vilja stå för en liten del av den kostnaden?

Ett tätskikt som är 22år gammalt är ”förbrukat”.

Om du har tur är det bara nästan stopp i röret, så att det pressas upp när det blir för stort flöde. Det är ju rätt vanligt att de lodräta avloppsrören från tex tvättställ är rätt dåligt täta fram till väggen/golvet eftersom det normalt sett inte är något tryck. Lite oroväckande dock att det är under kaklet det kommer vatten, där borde det vara tätt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Att de ser ut som de kommer upp vatten i fogarna behöver inte va tokigt. Kakel med fogar är inte tätt så duschar du mot en vägg kan vatten rinna innan för kaklet till lägsta punkten. Du skriver att de kommer vid höga flöden, när har ni det i handfatet?

Tack för svaren. Jo det kommer upp om man spolar med högt tryck från dusch eller handfat. Har noterat sen innan att det rinner undan lite dåligt. Kan det kanske vara stopp i röret? Föreningen högtrycksspolar dessa en gång per år. Jag gissar på att avloppsröret under kaklet har spricka eller så är det nån koppling som är dålig.

Kan jag då bara kräva av brf att de åtgärdar felet? Alltså förstår att jag får ta kostnaden för själva ytskiktet.

C
T trekky76 skrev:
Gissar detta tyder på att det läcker från röret under tätskiktet?
Tätskiktet skall ju, som nämnts och om allting är rätt gjort, vara tätt mot röret. Och det gäller ju i båda riktningarna, dvs tätskiktet borde hindra vatten från att tränga upp. Dessutom tenderar vatten att rinna nedåt ;) Så om inte annat borde grannen under ha märkt något.

Så Occams rakkniv säger att vattnet ändå kommer uppifrån. Det kan vara nästan omöjligt att upptäcka en liten rännil längs röret med blotta ögat. Testa att linda lite dasspapper runt röret och se om det blir blött. Billigare än att riva upp golvet.

Staffans2000
Och gärna några bilder, för jag är inte säker på att jag förstår vad du menar.

Staffan

• Gilla
kulle
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tätskiktet skall ju, som nämnts och om allting är rätt gjort, vara tätt mot röret. Och det gäller ju i båda riktningarna, dvs tätskiktet borde hindra vatten från att tränga upp. Dessutom tenderar vatten att rinna nedåt ;) Så om inte annat borde grannen under ha märkt något.

Så Occams rakkniv säger att vattnet ändå kommer uppifrån. Det kan vara nästan omöjligt att upptäcka en liten rännil längs röret med blotta ögat. Testa att linda lite dasspapper runt röret och se om det blir blött. Billigare än att riva upp golvet.
Tycker jag med. Golvet är sen stambytet 1996. Men ja helt hundra på att vattnet kommer nerifrån, ovanför där röret går mot golvbrunnen i duschen. Tycker också att vattnet ska ta vägen ner men det har det inte gjort vad jag vet.

Att du skall få ett sånt tryck i ett läckande avloppsrör att de läcker upp genom tätskikt och fogarna skall mycket till (men kan så klart hända). Dela gärna en bild så vi förstår hur rören sitter.

Såhär ser det ut i närbild bakom utloppsröret. Man ser hålet där vatten kan komma upp.
Själva avloppsröret under går ner till vänster mot golvbrunnen. Det smutsiga syns bättre på bild men det är ju nog sånt som sätter sig av avloppsvatten.

bild.jpg

Skulle säga att om de vita röret är i plast kan de dras upp ur avloppet så man kan byta gummi muffen som är nedtryckt i röret som leder till golvbrunnen. Tycker inte riktigt det ser ut som om gummimuffen sluter tätt.

T topmount skrev:
Skulle säga att om de vita röret är i plast kan de dras upp ur avloppet så man kan byta gummi muffen som är nedtryckt i röret som leder till golvbrunnen. Tycker inte riktigt det ser ut som om gummimuffen sluter tätt.
Nej den ser sliten ut men undrar fortfarande över vattnet som kommer ur det lilla hålet i fogen. Det måste vara nåt mer skadat i röret under.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fogen runt hålet suger upp vätska som svämmar (på grund av dålig muff) och platsen där hålet är råkar vara lägsta punkten dit vattnet rinner under kakelplattorna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har haft en rörkille som tittat på detta och troligen är det något bakåtflöde som tryckt på under kaklet, från golvbrunnen i duschen troligen. Oklart dock fortfarande innan man river upp. Oavsett kommer vattnet underifrån. Rekommendation var totalrenovering.
Gissar detta är inget som täcks av försäkringen?

Bakåtflöde under kaklet? Har du dålig avrinning i golvbrunnen? Ok om brunnen sitter under ett badkar och man öppnar proppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.