Utökade fågelmatare från 6-7 liter till ca 25 L.
Svart stor fågelmatare monterad på stubbe omgiven av grönska med en mes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
faf och 9 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Utökade fågelmatare från 6-7 liter till ca 25 L.
[bild]
Har du satt ett spirorör upptill på något du köpt? Jag undrar annars var dina grå hålpinnar kan köpas?
 
Öppen lådliknande metallbehållare placerad ovanför en rostfri diskho, omgiven av trästomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskivor och gröna skärbrädor klämda i en arbetsbänk nära en diskho med PVC-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ägnade mig åt lite improviserat rörmokeri.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Snygg äppelpress!

Kör du med tygknyten?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Snygg äppelpress!

Kör du med tygknyten?
Japp, silduk.
 
A AndersS skrev:
Utökade fågelmatare från 6-7 liter till ca 25 L.
[bild]
Sån där måste jag göra! Smart!
Den behöver man inte komma ihåg o fylla på så ofta!
(y)
 
N Noseone skrev:
Har du satt ett spirorör upptill på något du köpt? Jag undrar annars var dina grå hålpinnar kan köpas?
Stämmer, har haft en sådan fågelmatare i några år och den finns fortfarande hos t.ex. Granngården.
I den jag har passade 160mm delar till spirorör perfekt. Började med en skarvmuff som jag fick klippa lite i för att få ned i "köpemataren" och fixerade med några korta skruvar. Trycker på ett 1 meter spirorör på skarvmuffen och fixerar med skruv.
Överst sätter jag en ny skarvmuff och sedan lock. Ett 160mm spirolock där jag skruvar fast "köpematarens" lock ovanpå blir perfekt och enkelt att lyfta av. Sprutar den med mattsvart färg.
Sedan bockade jag till tre byggvinklar som fixerar fågelmataren vid stubben den står på.
Har den ute i stugan och vi har en/talltita, talgoxe, blåmes, svartmes, nötväcka, stenknäck, etc, och de äter sina liter solrosfrön varje vecka. Kostade totalt 600-700:- inkl. färg att bygga.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Japp, silduk.
Vad är det för silduk och var köper man den?

Det verkar mycket enklare än den korg jag byggde.
 
  • Gilla
VedbyMats
  • Laddar…
Det blev 10m för 200kr på stoff och stil istället!
Hade helt missat att de hade sånt!

Vit, ihopvikt tygbit ligger på ett träbord, indikerar 10 meter köpt för 200 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rensat jordgubbslandet på hundratals revor samt petat ner 60+ revor från tidigare som fått rota sig i krukor

Renad jordgubbsrad med unga jordgubbsplantor planterade längs en svart markduk omgiven av gräs och träd i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beskar även tre återstående äppelträd!
 
  • Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Gjuter sista delen av gången ner mot källaren.
Observera kattavtrycken i några då våran ena buse alltid ska vara med där man är

Nybetongad gång med kattavtryck vid en källaringång, omgivet av trädgårdsredskap och en kompaktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenlagd gångväg med nyligen gjutna delar och tydliga kattavtryck på en av de våta stenarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagd gångväg med stenplattor och synliga kattavtryck i cementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Campar och 4 till
  • Laddar…
@shomakie - gissar att ni gjöt med sådana där gummi/plastramar en platta i taget? Tycker ni det funkade bra? Har stått och fingrat lite på en sån förpackning ibland men inte kunnat bestämma mig. Hur många mallar hade ni? Nåt annat att tänka på?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
@shomakie - gissar att ni gjöt med sådana där gummi/plastramar en platta i taget? Tycker ni det funkade bra? Har stått och fingrat lite på en sån förpackning ibland men inte kunnat bestämma mig. Hur många mallar hade ni? Nåt annat att tänka på?

Jo det stämmer. Har en form jag gjuter i taget så de tar sin tid. Men fått till de bra nu på slutet då jag bara låter betongen vila i formen ca 5 minuter innan jag tar upp den o sen fortsätter jag. Sen väntar jag ca 1 timme innan jag går på med en blöt svamp för att snygga till gjutningarna.
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.