15 765 läst · 209 svar
16k läst
209 svar
Feedback på infinite scroll lämnas här
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Hur menar du? Menar du såsom vi hade för över ett år sedan när vi hade den låga svarta listen som låg högst upp hela tiden så att man alltid snabbt kom åt t ex senaste inläggen?Bo.Siltberg skrev:
Upplever du att hoppet förvärrades eller dök upp i och med infinite scroll?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Jag märkte aldrig något hoppande innan infinite scroll infördes så det har något med detta att göra. Försökte se vad dom fördröjde det hela i google DevTools (C-S-i) men såg inget speciellt. Laddningen av sidan var en utdragen process på ca 1400 ms. Ska kika mer där, de har gjort om debuggern så jag kanske gör nåt fel.
Ja, den gröna navigeringslisten kan gärna låsas till toppen av skärmen om det avhjälper detta hoppande.
Ja, den gröna navigeringslisten kan gärna låsas till toppen av skärmen om det avhjälper detta hoppande.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Idag har det slutat rycka!
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Tack vare din feedback i helgen så rullade vi inatt ut en förbättring som tog bort rycket. Vi vet inte om denna förbättring funkar i alla webbläsare eller om det ställer till det för något annat i någon webbläsare. Vi har inte hunnit testa i Internet Explorer till exempel.
Vi tror däremot att rycket inte har med infinite scroll att göra utan att det har funnits i flera år, men det spelar mindre roll.
Vi förstår inte riktigt varför vi inte fixat detta tidigare. Det var tack vare din feedback i helgen som gjorde att vi fick upp ögonen för buggen.
Vi tror däremot att rycket inte har med infinite scroll att göra utan att det har funnits i flera år, men det spelar mindre roll.
Vi förstår inte riktigt varför vi inte fixat detta tidigare. Det var tack vare din feedback i helgen som gjorde att vi fick upp ögonen för buggen.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Nu har vi även tagit bort den felaktiga pagineringen längst ner under Olästa och ersätt den med en Gå till toppen-knapp.useless skrev:Varför dyker det upp knappar för att byta sida längst ner i slutet på en flera sidor lång trådlista (olästa ämnen t ex)?
[bild]
Sidan 2 börjar längre upp och klickar man på den markerade knappen så är man kvar på ungefär samma ställe förutom att det inte längre går att scrolla tillbaks till tidigare sidor.
[bild]
Det är lite förvirrande när man har scrollat till slutet men dom knapparna indikerar att det ändå finns fler sidor...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 396 inlägg
Det var ovant i början när sidan inte ryckte till längre - jag har blivit så van att vänta en sekund på att den scrollar några rader efter laddning . Men nu har jag vänjt om mig till en ryckfri och stabil sajt - en ren fröjd att surfa här nu.
Jag måste erkänna att jag inte funderat så mycket på det där rycket utan helt enkelt vant mig vid att vänta ett par sekunder med att klicka vidare till sidan stabiliserats. En anledning kan vara att mitt internet där hemma är så hopplöst dåligt så det mesta tar lite tid. Men när jag läste detta och tänkte efter lite så kom jag på att just detta har jag haft även med bra uppkoppling t.ex. på jobbet.
Hursomhelst, bra jobbat. Det är alltid trevligt när man upptäcker ett problem först när lösningnen är färdig.
Hursomhelst, bra jobbat. Det är alltid trevligt när man upptäcker ett problem först när lösningnen är färdig.
Efter att nu ha haft infinite scroll ett tag så måste jag säga att jag verkligen hatar det och att jag nu inaktiverar det. Ämnena blir helt omöjliga att följa och det är jättesvårt att hoppa fram och tillbaka, särskilt i telefonen, men även på datorn.
Och eftersom inte det som inte är nedladdat går att söka i så blir det ännu värre...
Och eftersom inte det som inte är nedladdat går att söka i så blir det ännu värre...
Byggahus.se blev så mycket bättre nu när jag inaktiverat detta. Känner att jag redan efter knappt två timmar har blivit mycket mer positivt inställd till siten igen.pacman42 skrev:Efter att nu ha haft infinite scroll ett tag så måste jag säga att jag verkligen hatar det och att jag nu inaktiverar det. Ämnena blir helt omöjliga att följa och det är jättesvårt att hoppa fram och tillbaka, särskilt i telefonen, men även på datorn.
Ett jättetack för att det går att inaktivera oändlig scroll, för jag hatar det verkligen. På vissa tidningar så tycker jag att det passar bättre, men just på forum där man ofta vill ta sig till det sista inlägget på ett smidigt sätt, så blir det väldigt fel.
Är ingen fan av infinite scroll rent generellt, men det funkade faktiskt rätt OK på BH i början.
Nu har jag dock samma problem som på många andra infinite-scroll-sajter; Drar ofta i rullisten i webbläsaren då jag använder en dator utan extern mus med hjul och med knepigt placerade Page up/down-knappar. Problemet när man scrollar nedåt då att när man kommer till sista sidan i ett ämne står webbläsaren och tuggar ett tag och sedan är man vips på sidan 4 i nästa ämne.
Jag tolkar det som att när klienten skickar en fråga som tar lite tid för servern att bearbeta så fortsätter under tiden klienten att scrolla nedåt i och med att rullisten är nära bottenpositionen.
Går det att göra något åt detta månntro?
I början fanns som sagt inte detta problem.
Nu har jag dock samma problem som på många andra infinite-scroll-sajter; Drar ofta i rullisten i webbläsaren då jag använder en dator utan extern mus med hjul och med knepigt placerade Page up/down-knappar. Problemet när man scrollar nedåt då att när man kommer till sista sidan i ett ämne står webbläsaren och tuggar ett tag och sedan är man vips på sidan 4 i nästa ämne.
Jag tolkar det som att när klienten skickar en fråga som tar lite tid för servern att bearbeta så fortsätter under tiden klienten att scrolla nedåt i och med att rullisten är nära bottenpositionen.
Går det att göra något åt detta månntro?
I början fanns som sagt inte detta problem.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag försöker förstå hur du menar och reproducera felet men jag lyckas inte. Vad använder du för webbläsare? Som macanvändare använder jag aldrig/sällan rullisten (använder touchpaden eller scrollfunctionen på musen).
Firefox. Inget problem om man använder scrollhjulet på musen eller Page down. Det verkar som sagt vara starkt kopplat till hur lång tid det tar att ladda nästa ämne (när den snurrande symbolen visas). Normalt går det ju på en bråkdel av en sekund, men vid de tillfällen det av någon anledning tar någon sekund så blir det väldigt påtagligt.Per Eskilsson skrev: