Ska ta bort telefonjacken då vi inte använder fast telefon längre. Men vad gör man med sladdarna. Då vi inte har något abonnemang ska det ju inte finnas någon spänning på trådarna. Är det bara att peta in dem i väggen och tapetsera över? Eller behöver man linda något varv eltejp runt? Jag bor i bostadsrätt och är osäker på om det är föreningen som äger trådarna, så jag tänker inte dra ut dem helt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Telekablar är inte strömförande. Klipp av dom och spackla över.
Telekabler är visst strömförande (om de är inkopplade förstås). Man får inte dra mycket ström (centralen ska koppla ner dom), men de ger 50V vid vilo och över 100V vid ringning och då kan man drar en rimlig ström. Det är inget roligt att ta i (jag har testat).
Så jag hade satt på ett par fiskögon och stoppat in dom och tapetserat över. Kanske blir det svårt att hitta om någon mot förmodan vill ha fast telefon igen, men sannolikheten för det är väl så liten att man får ta den smällen då.
Så jag hade satt på ett par fiskögon och stoppat in dom och tapetserat över. Kanske blir det svårt att hitta om någon mot förmodan vill ha fast telefon igen, men sannolikheten för det är väl så liten att man får ta den smällen då.
Jag skulle dragit på lite tape, vilken tape som helst om jag inte hade eltape tillhands.
Det kanske inte behövs, men det skulle kännas lite bättre. Man kan ju klippa bort precis den avskalade kopparen också, så finns det inte längre någon större risk för någon slags kortis.
Sen petat in det i hålet och tapetserat.
Det kanske inte behövs, men det skulle kännas lite bättre. Man kan ju klippa bort precis den avskalade kopparen också, så finns det inte längre någon större risk för någon slags kortis.
Sen petat in det i hålet och tapetserat.
En tejpsnutt i änden och peta in dem i röret.
Produkter som diskuteras i tråden