Vi köpte ett nybyggt par hus för cirka 1½år sen av en firma som uppförde cirka tjugo parhus i lösvirke. Det är gjuten platta och nu i efterhand har det kommit fram på sidovägar att byggaren "glömt" att dela plattan mellan husen som jag förstås är standard.
Hela plattan för parhuset är alltså solid så att säga och vi har börjat irriteras mer och mer på ljud som kommer från grannen som känns som om de låter högre inne hos oss än hos grannen, tänk stolar mot golv och tappade saker. Går det att hävda konstruktionsfel eller borde jag tagit reda på detta innan? Går plattan att dela i efterhand?

Allt fortplantar sig otroligt, dock undrar jag om ljudet också kommer någon annanstans ifrån samtidigt. Ofta låter ljudet som om de kommer från taket, är lagom kul när man ligger i sängen och det låter som att grannen bredvid kissar en i huvudet.

Man måste enligt BBR uppnå minst ljudklass C i bostäder och du klarar aldrig stegljudskravet med en odelad platta. Detta mäts lätt upp av en akustiker.

W witten skrev:
Man måste enligt BBR uppnå minst ljudklass C i bostäder och du klarar aldrig stegljudskravet med en odelad platta. Detta mäts lätt upp av en akustiker.
Hur driver man detta i tvist mot byggaren? Är detta praktiskt möjligt att åtgärda i efterhand? Om åtgärd inte är realitstisk, vad kan man tänka sig för krav gentemot byggaren?

H henrik_henrik skrev:
Hur driver man detta i tvist mot byggaren? Är detta praktiskt möjligt att åtgärda i efterhand? Om åtgärd inte är realitstisk, vad kan man tänka sig för krav gentemot byggaren?
Han måste uppnå kraven BBR, det är lag. Jag rekommenderar dig att kontakta en akustiker om ni inte får gehör från entreprenören som byggt husen. Även kommunen kan vara bra att börja med, de har ju intyg från bygget. Akustik finns upptaget i kontrollplanen.

• Gilla
Marken1234
  • Laddar…
W witten skrev:
Han måste uppnå kraven BBR, det är lag. Jag rekommenderar dig att kontakta en akustiker om ni inte får gehör från entreprenören som byggt husen. Även kommunen kan vara bra att börja med, de har ju intyg från bygget. Akustik finns upptaget i kontrollplanen.
Tack för svar, ska luska vidare i detta. Hade mer eller mindre förutsatt att detta var något man behövde leva med.

H henrik_henrik skrev:
Tack för svar, ska luska vidare i detta. Hade mer eller mindre förutsatt att detta var något man behövde leva med.
Nya hus ska vara tysta, det är ju en stor del av lyxen med nytt kontra gammalt och reglerrna är inte frivillga.

W witten skrev:
Nya hus ska vara tysta, det är ju en stor del av lyxen med nytt kontra gammalt och reglerrna är inte frivillga.
Ja precis, vi flyttade hit för att få det tyst. VIsst förstod vi att man delar väggar i ett parhus men aldrig att man skulle behöva lyssna på en högljutt kissande granne i ett nybyggt parhus. Antar byggaren försöker sopa detta under mattan då han lär få det hektisk om 20 hushåll börjar klaga.

• Gilla
bygghagberg och 1 till
  • Laddar…
Återkoppla gärna hur det går.

Bor i ett parhus från -92, grannen ( 3 barns familj) hörs inte alls om fönsterna är stängda.
Det finns ingen synlig skarv utvändigt på sockeln, så jag är tveksam att den skulle vara delad, många bostäder delar ju golv i tex hyreshus.
Men mellanväggen har jag sett när husen byggdes.
det är 2 lager gips, 2"x4" med stenull, gips, 2"x2" luft mellan, gips, 2"x4" med stenull, 2 lager gips.
2"x2" reglarna är förskjutna mot 2"x4" reglarna.

13,13, 95,13, 45,13, 95,13,13 = 313 mm vägg.
Fråga hur väggarna är byggda.

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Att skarven inte syns på sockeln är normalt eftersom det ligger isolering utanför betongen. I hyreshusen du nämner löser man det oftast med tjockare betong.

• Gilla
Funshine
  • Laddar…
K
De parhus vi bott i har alltid haft skarv synlig på utsidan av grunden. Det ena hade även skarv i fasaden.. Byggda - 89 och - 93

• Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
W witten skrev:
Är du säker på att det inte går att klara?
Tänker att det är inte delade bjälklag i lägenheter. Varken på bottenplan eller några våningar upp.

Nej det går inte med säkerhet att säga att det inte går att klara, men det ska visas med beräkning eller provning att ljudkravet uppfylls. I det här fallet är det stegljud genom flanktransmission som är aktuellt. Det skulle troligtvis gå att hitta andra lösningar än delad platta som att till exempel göra en tjock vot i gränslinjen.

Men delad platta är enkelt och säkert så det ligger nära tillhands att välja den lösningen.

Som jag sa tidigare så löses det oftast i lägenheter genom att ha tjockare betong, normalt 250 mm. I en platta på mark är betongen ofta bara 100 mm. Det handlar om vilken massa som finns i konstruktionen i dessa sammanhang, även golvbeläggningen inverkar. Som en tumregel ska bjälklaget som går mellan två lägenheter ha en massa på minst 450 kg/m² för att klara ljudklass C och 500 kg/m² för att klara ljudklass B, i kombination med stegljudsdämpning under parketten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.