Har börjat bygga grill i trädgården. Murat leca-grunden som vi gjuter en betongskiva på och sen bygger själva grillen på (plus fäller in diskho etc).

Är inne på att mura (i form av ett upp-och-nervänt fyrkantigt U) den grillen med 19-håls skorstenstegel, fodrat med eldfast tegel på insidan. Ställer sen en skorsten av plåt på det hela.

Verkar det vettigt att skippa leca i grilldelen, fått för mig att tegel är mer värmeresistent och mindre sprickbenäget än leca i detta sammanhang.

Håltegel kontra massivt? Låter ju som att skorstenstegel vore idealt för en grill, dock ej fattat vad hålen fyller för funktion förutom att det blir lättare...

L
Det är mycket luft i en grill sa min sotare , så det med värme på stenarna är ingen större fara , så jag tog lecablock och satte eldfast som omfattning i varmutrymmet , funkar klockrent

Har kommit till murningen nu. Murar alltså grillen (som ett fyrkantigt U uppifrån) ovanpå en 55mm betongskiva som står på lecamur. Beijer fasad o betong tycker skorstenstegel, hålat. Den del som används ovan nock i en skorsten bör ju vara frostsäker. Oklart varför man ser rekommendationer om massivt tegel till typ grillar.

R
Det med massivt ovan är nog lite för regn och fukt , den står utomhus och kan få frostskador om dom är ihåliga , alla skorstenar
är heltegel på varmaste delen , har i och för sig inte murat en skorsten bara sett hur dom gör ,och jag gick efter sotarens rekommendation

Jaha, då känns det som att det är massivt som gäller ändå? Här kommer det ju att vara både varmt (när man grillar, fodrar iofs med eldfast tegel.) och utsatt för regn o fukt.

Hade ju föredragit att mura med billigare/lättare håltegel. Hmm..

• Gilla
LasseR
  • Laddar…
R
Du kan även sätta ett spirorör upp som skorsten och mura en ram runt gärna med en hatt på så det inte regnar in och blöter ner insidan , då kan du kan använda håltegel allt enligt min sotare går det bra , är mycket luft och mindre värme

Absolut, det ska upp en skorsten i plåt, enligt lånade bilden nedan. Så det blir ju skyddat från regn till viss del. Utom nedtill vid betongplattan. Fotar hemma och lägger upp bild senare. För det är en fråga jag inte löst, om man ska fixa en lite hålkäl av B-bruket under första skiftet mot betongskivan som sticker ut nån cm. Där vill man ju inte att snö/vatten fastnar och sen fryser sönder fogen.

Återkommer med bild på detta :)

Utegrill med vitmurad underdel, svart plåtskorsten och grillgaller, placerad på en svart betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Luigi Tondo och 3 till
  • Laddar…
R
Blir lite svårt med materialet där , värmen och tar du en lerbaserad massa kan den suga väta eftersom det är utomhus .
det gäller ju bara när varken fryser eller töar , kanske ett par dörrar som öppnas så dom går runt hörnet och vilar mot gavlarna
Då blir det helt öppet framåt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.