Nu hoppas jag som husrookie kunna få en hyvens massa bra tips här. Jag har ett 80-talshus jag renoverar för fullt. Nu till problematiken.
Huset är ett suterränghus med två ”huvudingångar” mitt mot varann men på olika nivåer. Ena dörren knyter an till trapp, andra dörr till hall/vardagsrum/kök i förlängningen.
Problemet ligger i den nedre dörrens entre och det planets golvval. När man kommer in där (från trädgård) har man vardagsrum med ekparkett till vänster, korkplastmatta till trapp rätt fram och korkplastmatta till höger till hall med badrum och sen kök med anslutande tvättstuga...
Jag vill nu uppdatera denna korkmatta. Det måste vara väldigt vattentåligt då man utifrån dels lär gå in till toan, dels vara i köket, tvätta mm. Men jag kommer inte till beslut på material. Lägger jag matchande ekparkett som i vardagsrummet blir det snyggt men inte så praktiskt i så utsatta miljöer. Ett tag hade jag tänkt lägga rutig plastmatta i köket men då blir det alltså tre golv på liten yta vilket kanske känns väldigt plottrigt.
Vad finns det för snygga, extremt vädertåliga material som kan passa i en hall, ett kök OCH en entre och som också funkar mot en ”retro/funkis”-stil?
Alla tips är jag glad för, känns som jag inte hittar nån lösning jag tror på...
Huset är ett suterränghus med två ”huvudingångar” mitt mot varann men på olika nivåer. Ena dörren knyter an till trapp, andra dörr till hall/vardagsrum/kök i förlängningen.
Problemet ligger i den nedre dörrens entre och det planets golvval. När man kommer in där (från trädgård) har man vardagsrum med ekparkett till vänster, korkplastmatta till trapp rätt fram och korkplastmatta till höger till hall med badrum och sen kök med anslutande tvättstuga...
Jag vill nu uppdatera denna korkmatta. Det måste vara väldigt vattentåligt då man utifrån dels lär gå in till toan, dels vara i köket, tvätta mm. Men jag kommer inte till beslut på material. Lägger jag matchande ekparkett som i vardagsrummet blir det snyggt men inte så praktiskt i så utsatta miljöer. Ett tag hade jag tänkt lägga rutig plastmatta i köket men då blir det alltså tre golv på liten yta vilket kanske känns väldigt plottrigt.
Vad finns det för snygga, extremt vädertåliga material som kan passa i en hall, ett kök OCH en entre och som också funkar mot en ”retro/funkis”-stil?
Alla tips är jag glad för, känns som jag inte hittar nån lösning jag tror på...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Marmoleum eller vinyl
Slipad betong typ superfloor eller målat, kanske klinker skulle väl duga också?
Slipad betong typ superfloor eller målat, kanske klinker skulle väl duga också?
Jo har kollat på marmoleum och vinyl men tycker det är lurigt svårt att hitta en nyans som känns både ”hall” och ”kök”.Johannes Carlsson skrev:
Klinker vill jag inte ha i köket, bott i lgh med det och är SÅ less att skrubba fogar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Om du t.ex. kör marmoleum klick så är det ju enkelt att byta färg när du kommer in i köket utan skarv Kanske lite mörkare i hallen och gå över till ljusare i köket?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 917 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 917 inlägg
Men också rätt typiskt för funkis, man hade olika golv i olika rum för man valde det som var finast eller mest praktiskt i just det aktuella rummet och ville snarare poängtera att man nu kommer till ett annat rum än att allt skulle flyta ihop. Rutiga golv var ju vanligt i kök men i sovrum hade man någon ljusare enfärgad linoleummatta och i hallen något smutståligt.M EmmaRa skrev:
Absolut. Hallen är dock helt öppen mot både vardagsrum och kök så det får bli en matta där i samma färg nu, som det varit. Det blev lättastBirgitS skrev:Men också rätt typiskt för funkis, man hade olika golv i olika rum för man valde det som var finast eller mest praktiskt i just det aktuella rummet och ville snarare poängtera att man nu kommer till ett annat rum än att allt skulle flyta ihop. Rutiga golv var ju vanligt i kök men i sovrum hade man någon ljusare enfärgad linoleummatta och i hallen något smutståligt.
Jag vill ha ett ljust grått/ vitt rutigt har jag landat i. Är mest fundersam om linoleumklicks skarvar kan ställa till det.G Gun L skrev:
Finns det något golv i grå/vitt rutmönster som funkar i hall och kök och som man kan lägga på befintlig matta?
Redigerat:
Liknande trådar
-
Råd och tips för källarrenovering behövs!
Inredning -
Carport till sommaren - behövs tips, rekommendationer och goda råd!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tips behövs på utplaceringa av trallbrädor!
Altan & Uteplats -
Badrumsrenovering ca 4m^2 - tips och råd behövs!
Badrum -
Lägga ny papp 0 grader, råd och tips behövs!
Tak & Vind