Träskärbräda med ingraverad text och dekorativa mönster på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskärbräda med inristade dekorativa bokstäver och mönster på ett laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärbräda...
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Demonterat en murken sjöstensplatta.. Hög med rester av demonterad sjöstensplatta och en kofot på betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
S
Idag har jag börjat hushållssnickra på ett nytt projekt, en entrédörr i ek. Tanken är montage i november men det kanske inte håller för det är rätt mycket jobb att tillverka en dörr och det är annat som också ska göras innan november.

Började med karmen som blir 140mm djup.
(Bilden är tagen in i limpressen.)

Ekträskarm i limpress för tillverkning av entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
@sinuslinus Upp till 100 timmar om det är ett monster. Är det en enkel ramdörr med glas och fyllning kan du komma undan med 30. Ser på förekomsten av pressverktyg att du har tillgång till snickeri.

Homogen karm kommer man undan med. Den blir så inbyggd att när karmen väl är monterad rör den sig inte i någon avgörande grad.

Homogen ram är däremot sällan bra. Det finns tekniker som går ut på att såga upp och motvända hit och dit och limma ihop för att undvika rörelser. Det fungerar men ger exponerade limfogar ut och in. Ser remsat ut. Som om man använder bänkskivor av bättre kvalitet (helstav). Dessutom risk för att limmet visar sig tåla väder sämre än fabrikanterna påstår.

Laminera ramstycken. Du har ju press...
En handritad skiss av en tvärsnittsritning av ett träplank eller en träkloss med årsringar och markerade snittlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite meck är det. Att klyva fram 120x8 mm ek går ur entum genom att köra från två håll. Gör allt du behöver vid ett tillfälle. Planhyvla tills det ser bra ut. Blir det bara 7mm gör det inget.
Furukärnan vill du ha kvarterssågad. Det brukar inte vara något problem då tvåtumsplank brukar vara sågade genom kärnan. Inlimmad i en dörr-ram är det faktiskt inte fel att använda märgen. Furun är egentligen bara ett distansmaterial. En eller anna spricka påverkar inte kvaliteten alls.

När jag limmar laminaten ställer jag upp alla bitar och bestämmer redan då hur dörren skall se ut. Vill ha en tydlig upp och ner ända på ramstycken. Samt gärna speglat och utvikt om det går att ordna. Det står i konflikt med att jag insisterar på att ekens kärnsida alltid skall vara utåt. För att inte inbjuda till att dörren skall slå sig vill jag ha kärnan ut på bägge sidor av laminatet.

Jag gör det här regelbundet. Började på en stor pardörr med sidoljus och överljus i förrgår.
Träplankor och ramstycken för dörr framställda i snickeri med verktyg och pressar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kantning av dörrram.
Trästycken i skruvstäd och klämmor under laminering i snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga om du undrar om något. Tappar och slitsar. Limteknik.
Ett tankeutbyte snickare emellan är aldrig fel. Att det på något sätt skulle bli mindre att göra för att vi gör det i ett offentligt forum är bara löjligt. Branchen behöver alla som överväger att börja. Kan någon inspireras att göra själv och kanske i förlängningen börja arbeta med snickerier är det fantastiskt.

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 31 till
  • Laddar…
S
Tack för att du så frikostigt delar med dig.
På snickeriet där jag jobbar är entrépartier en del av de jobben vi gör och vi brukar limma ihop ramträet i dörrblader av två en tumsbrädor.

Inget snickrande idag utan idag lekte jag murare eller plattsättare och gjorde ett krön på en av mina odlingslådor.
Klinker som jag fått gratis.

Odlingslåda i tegel med krön av klinker i en trädgård, med grönsaksväxter och grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Mattias_Eson och 6 till
  • Laddar…
S
Skrev fel. Ska ju vara stt vi limma ihop två hyvlade bitar från 40mm virke.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Jamendåså...
Då har du tillgång till kunskapen på jobbet :D.

En synpunkt. Såg att du lagt ytved ytved på anslagssidan och kärna kärna på gångjärnssidan.

Risken som jag kan se med det är att det ofta nog händer att ek delar sig efter årsringarna. Hörnet på insida karm blir känsligt.

Personligen brukar jag lägga kärnor på insida karm och ytved mot kanterna. Teoretiskt är det mer rätt att ha kärna även utåt mot kanten. Men då det normala är att det mesta av karmen täcks med foder så anser jag att mellanrummet karm dörr har högre utsatthet än fronten.

Prioriterar därför en lägre risk för skivning framför kärna.

Ovanstående gäller förstås bara homogen ek. Helst laminerar jag även karmar och kan därför få kärna ut runtom.

Mvh Findus
 
S sinuslinus skrev:
Inget snickrande idag utan idag lekte jag murare eller plattsättare och gjorde ett krön på en av mina odlingslådor.
Klinker som jag fått gratis.

Snyggt med odlingslådor i tegel! Med sådana lådor hade nästan jag också kunnat tänka mig odla lite! Fungerar det bra till jordgubbar? :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tack för att du så frikostigt delar med dig.
På snickeriet där jag jobbar är entrépartier en del av de jobben vi gör och vi brukar limma ihop ramträet i dörrblader av två en tumsbrädor.

Inget snickrande idag utan idag lekte jag murare eller plattsättare och gjorde ett krön på en av mina odlingslådor.
Klinker som jag fått gratis.

[bild]
shiiiiiiiiiiit va snyggt med odlingslådor i tegel....!!!! Varför har jag inte tänkt på det?!
 
Senaste terapijobbet under pappaledigheten.

Ett fyra i rad modell större. Resten av brickorna är gröna och ligger på tork
. Hemmagjord, stor "fyra i rad"-spel i trä med orangea brickor mot en verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Bedholm och 4 till
  • Laddar…
Svart mdf-arbetsbord med aspram och integrerade domino-hål, elektroniskt höjdjusterbart underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord med svart skiva på asp-underrede och frästa domino-hål, tillsammans med verktyg och Festool-produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på arbetsbord med utskurna hål och svart text "SPÅN ETC." bredvid ett symboliskt sågverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord med svart MDF-skiva, aspram och frästa hål för festooltving och tillbehör, verktyg ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbord med svart MDF-skiva och elektronisk höjdjustering, hörselskydd på ytan, asp-underrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provar en ny grej till mitt arbetsbord med elektronisk höjning-sänkning. Återanvände min svarta mdf från förra bordet.

Är en ram som höjer upp skivorna så att man får ner en festooltving i blivande mft-hålen. För att fästa tillbehör runt bordet så frästa jag en serie 8mm domino-hål cc100...

Tog några timmar från idé till klar version. Underredet är i asp.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Bara det viktigaste kvar..dvs räcke.. Nybyggd trätrappa utan räcke med verktygslåda på plattform och plankor längs stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 4 till
  • Laddar…
Jag o min verkstad del 4. Fem minuter babbel om varför jag byggt min senaste maskinhjälpreda och två minuter om själva prylen.

 
  • Gilla
erikssonjorgen och 15 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag o min verkstad del 4. Fem minuter babbel om varför jag byggt min senaste maskinhjälpreda och två minuter om själva prylen.

[media]
Bra skit.
Ser gärna fler jiggvideos från dig!
 
  • Gilla
echoboy och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Jag o min verkstad del 4. Fem minuter babbel om varför jag byggt min senaste maskinhjälpreda och två minuter om själva prylen.
Fra en liten tour av din verkstad, saknade bara några långsamma panoreringar :)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.