Det gick lite fort när jag lade 22mm golvspån i tillbyggnaden och planerade inte för vart spåren för golvvärmen skulle hamna.
Tänkt att fräsa spår och lägga ner 16mm LK.

Om jag förstår det rätt ska man då fräsa 20mm spår vilket gör att det endast blir 2 mm kvar av spånet.
Alla böjar är omöjligt att få över golvreglarna så jag är orolig att spånet kommer bli för svagt.
Kommer det hålla?
Eller måste jag slita upp spånet och regla extra där böjarna hamnar?
Eller har något annat tips?

Golvspån med utmarkerade spår för planerad installation av golvvärme med 16mm LK-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvspånskiva där utmarkerade spår för golvvärmerör planerats, men reglar och böjningar ej beaktats.
Skapa konto

• Gilla
Visi
  • Laddar…
R
Blir nog klent för spånen med att spåra så djupt , vilken C/C mellan reglarna och vilken väg ligger dom under

R rävlyan skrev:
Blir nog klent för spånen med att spåra så djupt , vilken C/C mellan reglarna och vilken väg ligger dom under
Reglarna är C/C 60 och går tvärs emot vad jag tänkt fräsa spåren

Om det får bygga något ytterligare på höjden så tror jag vissa ibland lägger t.ex. glespanel 22x95 med lite avstånd emellan. Avståndet fungerar på samma sätt på ditt uppfrästa spår...

Men vet inte om det är en bra lösning i ditt fall!

T tobbbias skrev:
Om det får bygga något ytterligare på höjden så tror jag vissa ibland lägger t.ex. glespanel 22x95 med lite avstånd emellan. Avståndet fungerar på samma sätt på ditt uppfrästa spår...

Men vet inte om det är en bra lösning i ditt fall!
Tack för tips men vill helst inte bygga mer på höjden. Då får jag inte inte höga garderober plus att det blir knepigt vid redan monterad altandörr :/
Möjligtvis max 10mm. Om man skulle sätta 10mm bitar av spån och fräsa 8-10mm av golvspånet så blir det ändå 12-14 mm kvar av golvspånet. Borde bli tillräckligt stabilt tycker jag.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R
G Garlic skrev:
Tack för tips men vill helst inte bygga mer på höjden. Då får jag inte inte höga garderober plus att det blir knepigt vid redan monterad altandörr :/
Möjligtvis max 10mm. Om man skulle sätta 10mm bitar av spån och fräsa 8-10mm av golvspånet så blir det ändå 12-14 mm kvar av golvspånet. Borde bli tillräckligt stabilt tycker jag.
Om du lägger spån 10 mm på längden , samma väg som den ligger nu och har några strängar trälim mellan och skruvar ihop så blir det en bra förstärkning OBS när du skruvar så inte en slang är under , att då fräsa ur går bra , lägg först extra spånen och ha den som anhåll så blir det rakt , på fri hand far nog fräsen iväg lite hit och dit

R
Ett tips fräs inte för nära spontningen , då blir det kanske sviktigt just där och sponten fräses av ,nu är det en hel skiva över hela golvet och inga skarvar som bara ligger tätt

• Gilla
Garlic
  • Laddar…
Okej jag har bestämt mig för att lägga 12mm spån ovanpå 22mm spångolvet för att stärka upp golvet. Liknande detta
https://www.xlbygg.se/karlstad/sort...estia-tg4-renoveringsgolv-12x620x1820mm-21299

Men vilket av följande alternativ tror ni blir bäst:

1. Fräsa 20 mm djupa spår i 22 mm spångolvet. Lägga plåtar och 16 mm slang. Sedan limma/skruva (utan att skruva i slangen) hela 12 mm spånskivor ovanpå. Farhåga att golvvärmen inte fungerar lika bra när slangen/plåtarna inte ligger precis under golvet.

2. Fräsa 8 mm djupa spår i 22 mm spångolvet. Såga bitar ur 12 mm spånskivorna som passar mellan slangarna som limmas/skruvas. Sedan lägga plåtar och 16 mm slang.
Farhåga att det inte blir lika stabilt (även om det är 14 mm kvar av spånet). Men golvvärmen kanske blir mer effektiv då plåt/slang ligger direkt under golvet.

Du behöver inte fräsa 20mm djupt, med 16 slang räcker det med typ 16,5mm i böjar och 17-18mm på längden.
Om du förskjuter spåren kan du slippa att få en generalskarv mellan två reglar, då får du bättre värmefördelning.
Vad blir det för golv över, tunt laminat eller 14mm parkett?
Jag själv har kört med spårade skivor och om man lägger fler skarvar mitt mellan reglar skulle jag inte lita på att det håller, även om man fräser rundning väldigt nära en regel räcker det med en vurpa där man landar perfekt för att knäcka skivan.

Med lite trixande kan du faktiskt få alla skarvar över regel, men då får du nästan lägga slangarna mot varandra.
Med många lager aluminiumfolie kan man få väldigt jämn värme också.

Ska kolla om jag kan hitta lite bilder på hur jag gjorde.

R
Såga den nya spånen i remsor , lägg dom i samma riktning med mått mellan blivande spår som två plåtars bredd , dom ska ligga kant i kant helst , inte omlott med limskruvning med 25 mm mellan remsorna , fräs ur med hjälp av remsornas sidor som stöd 13 mm i gamla spånet , då får slang och plåtar plats , och hamnar under det nya golvmaterialet , tänk på att du kanske ska ha en foam under så det inte knarrar , den är ca 2 mm
Kan var svårt med måtten , tänker på att inte fräsa ur underspånets notning för mycket

Gimp Gimp skrev:
Du behöver inte fräsa 20mm djupt, med 16 slang räcker det med typ 16,5mm i böjar och 17-18mm på längden.
Om du förskjuter spåren kan du slippa att få en generalskarv mellan två reglar, då får du bättre värmefördelning.
Vad blir det för golv över, tunt laminat eller 14mm parkett?
Jag själv har kört med spårade skivor och om man lägger fler skarvar mitt mellan reglar skulle jag inte lita på att det håller, även om man fräser rundning väldigt nära en regel räcker det med en vurpa där man landar perfekt för att knäcka skivan.

Med lite trixande kan du faktiskt få alla skarvar över regel, men då får du nästan lägga slangarna mot varandra.
Med många lager aluminiumfolie kan man få väldigt jämn värme också.

Ska kolla om jag kan hitta lite bilder på hur jag gjorde.
Ah grymt. Fick för mig att man skulle fräsa 20 mm men ni har nog rätt. Dock ser jag att frässtålen man kan köpa till är 18 mm bred.
https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Tillbehoer/49716-Oevrigt/GVB-Frasstal.htm

Spångolvet ligger redan och alla kortskarvar ligger på reglarna. Men jag är mest orolig för böjarna. Antar att det går att få till så båda böjarna hamnar exakt ovanpå reglarna :)

R
Såga till en bit och såga ur ett hål 25 mm brett i den radie du ska ha och skruva den lite lätt där kurvan ska vara , då har du stöd för fräsen , , angående fräsen , bara fräsa mot en sida i taget , klart blir två svängar men bara att gnaga .
Vad för fräs har du 8 eller 6 mm hållare , tycker den verkar dyr , den behöver inte vara rundad i nosen och har inte hårdmetallskär , det duger med en fräs som skär ett kantigt spår , kolla in vad som finns på varuhusen , men ta en med hårdmetallskär den håller , spån sliter enormt

G Garlic skrev:
Ah grymt. Fick för mig att man skulle fräsa 20 mm men ni har nog rätt. Dock ser jag att frässtålen man kan köpa till är 18 mm bred.
[länk]

Spångolvet ligger redan och alla kortskarvar ligger på reglarna. Men jag är mest orolig för böjarna. Antar att det går att få till så båda böjarna hamnar exakt ovanpå reglarna :)
G Garlic skrev:
[länk]

Har du ritat upp allt själv? Jag gjorde 16 kvm i mitt kök men det ritade LK upp till mig gratis trots att det bara var en slinga.

Tänker om du verkligen behöver alla böjar? Vore ju behändigt att slippa de om du inte vill ha olika zoner.

Du kan fräsa som på bilden här, då kommer du få skarven över regeln med någon cm marginal. En fräst skarv i en regel med golvvärme och kantlist, med gipsvägg och reglage synliga.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.