Hej!

Jag skulle gärna vilja få ett grepp om vad man kan räkna med för kostnad att gjuta en garageplatta själv - eftersom jag är helt novis i ämnet så kan allt mellan 10000kr och 150000kr verka rimligt, så jag skulle gärna vilja få lite input i frågan så jag får något humm om vad jag ska räkna med, budgetmässigt.

Min plan är att gjuta plattan, för att ha det klart, och sen börja titta på en stomresning av någon aktör. Jag är inte duktig på byggnation, men tror att om jag kan få ett vädertätt garage klarar jag av att göra de lite enklare jobben såsom att gipsa, isolera, måla osv.

Så, förutsättningarna är som följer - jag vill bygga en relativt enkelt platta - storlek ungefär så en bil får plats samt lite förvaring, verktyg osv - jag antar en ganska normal storlek är runt 30kvm? Ska inte dra in vatten men en golvbrunn kan ju vara bra att ha iaf tänker jag.

Jag bor på landsbygden, och har en trevlig granne med grävare - som jag tror kan vara behjälplig mot en peng som ligger en bra bit under vad en riktig entrepenör skulle ta för grävjobbet.

Så, summa summarum har jag kommit fram till att jag behöver göra följande;

1. Utgrävning för platta + dränering - leda till stenkista? (har ej kommunalt VA)

2. Makadam för de olika lagrena (här beställer jag själv från grustagen mängd och fraktion-

3. Isoleringen till själva plattan (här har jag noll koll). Finns det färdiga "kit" att köpa med kantdelar i cellplast osv som jag bara bygger ihop som ett större pussel? Vad bör jag satsa på för isolering? Jag ska inte dra in golvvärme utan tänker mig att ha en enklare värmepump/element i garaget för att hålla säg 17-18 grader året runt? Vad blir enklast och vad rekommenderar ni för lösning? Jag vill hålla det enkelt såklart.

4. Armering

5. Beställning av själva betongen, jag tänker jag beställer betongbil och fyller upp den mängd som krävs - jag och grannen får pyssla med att få det jämnt - tror han har koll på detta momentet.

Har jag missat något? Jag blir gärna helt sågad här, det är bara bra - det här är som sagt ett område jag i stort sett inte har några kunskaper inom utan jag gissar mig till det jag skrivit ovan.

Utöver om jag missat något, vad kan jag räkna med för kostnader för de olika delmomenten och vad tror ni jag slutar på för totalsumma för detta arbete? Behöver inte vara exakt på något sätt, utan behöver få en tummen-pekfinger-nivå så jag vet hur jag ska budgetera framåt.

Stort tack!
Vol

Här ser du mina priser. Gjorde platta för atttefallsgarage nyss. 6x4m lite mindre än din. Körde med isolerade kantelement och 20cm cellplast, färdigbockade byglar och Självkompakterande betong.
Plattan gick på 20tusen, se detaljerad spec nedan.
Grus köpte jag ett lass 0-18 för 3500 och ett lass 8/16 för 4000kr men detta har jag även använt till parkering utanför. Markduk för 1000kr och lite dräneringsslangar för 500kr tillkom också. Grävjobbet gjorde en granne.

Betongplatta 25kvm (L-stöd, cellpl, arm, btg)
Hörnelement L 300 4 st 1508 kr
Kantelement L 300 13 st 3107 kr
Armnät 6150 5x2.3m 3 st 1485 kr
Armjärn diam10 6m 16 st 799 kr
Cellplast 80,100mm 44 st 2088 kr
Armeringsdistanser 120 st 240 kr
Cellplastspik 170 st 340 kr
Byglar 35 st 873 kr
Najtråd/buntband 300 st 80 kr
Betong SKB 3.3 kubik 3,3 m3 9328
Summa 19848

Jag gjorde tidigare i sommar en garageplatta på 100m2, 200mm S100 isolering och kantelement. Gynnsamma markförhållanden (sand) så jag fyllde endast med 100mm 8-16 och kompispris på grävningen (5000kr).
Jag landade totalt på 93500kr, i den summan ingår två rostfria golvbrunnar, golvvärme ink shunt, tröskeljärn vid portarna och ett varv leca runt plattan för att få upp väggarna.
Jag lejde bort gjutningen för att få slät yta, perfekta fall runt brunnarna samt att det samtidigt som gjutningen las en krympspärr/försegling så jag slipper behandla betongytan själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.