3 617 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Hur mycket isolering i 145 reglat kallgarage?
Sida 1 av 2
Har reglat upp en stomme som blir typ ett garage. Jag tänkte inte ha det uppvärmt men någon gång kanske man drar på värmen för mindre projekt.
Stommen är reglad med 145or och nu är frågan hur mycket isolering jag behöver ha i väggarna innan jag skivar på? Måste/bör man fylla hela 145an eller kan man "snåla in" och lägga tunnare. Tomrum är väll inte så bra för ekot/ihåligheten men jag behöver ju inte isoleringen för värmen skull så det känns onödingt att slösa massap detta.
vad bör man förövrigt välja för skivor? Funkar det med OSB->gips i kallutrymme eller kommer OSBn slå sig?
Stommen är reglad med 145or och nu är frågan hur mycket isolering jag behöver ha i väggarna innan jag skivar på? Måste/bör man fylla hela 145an eller kan man "snåla in" och lägga tunnare. Tomrum är väll inte så bra för ekot/ihåligheten men jag behöver ju inte isoleringen för värmen skull så det känns onödingt att slösa massap detta.
vad bör man förövrigt välja för skivor? Funkar det med OSB->gips i kallutrymme eller kommer OSBn slå sig?
Om du nu reglat med 145r så är det ju bara dumsnålt att inte också isolera med 145mm isolering.
Varför reglade du i så fall inte väggarna med 95r (och säg inte hållfasthetsskäl)?
Varför reglade du i så fall inte väggarna med 95r (och säg inte hållfasthetsskäl)?
Håller med @vectrex , så dyrt är inte isolering, särskilt inte i jämförelse med alla fula ord du kommer att dra på dig under årens lopp efteråt över hur dum du var som inte isolerade ordentligt när du ändå höll på...
Gör rätt från början, snälla rara.
OSB tror jag knappt att den kan slå sig överhuvudtaget, den är ju full med lim och grejer. Sitter den dessutom ordentligt fastskruvad på 145-väggreglar torde risken för det vara försvinnande liten.
Gör rätt från början, snälla rara.
OSB tror jag knappt att den kan slå sig överhuvudtaget, den är ju full med lim och grejer. Sitter den dessutom ordentligt fastskruvad på 145-väggreglar torde risken för det vara försvinnande liten.
Ok ja kör la på 145. Inte av snåheltsskäl utan grejjen är den att jag har i varje fack satt spikläkt innanför pappen för att inte spiken från panelen ska gå genom duken Så dom sticker in 28mm . Är la kanske inget problem att pressa isoleringen lite
Skälet till 145or.. tja bra fråga Känndes lagom
Skälet till 145or.. tja bra fråga Känndes lagom
Säger samma som innan... gör rätt från början. Plasta innan skivorna kommer upp.
Nja...
Fråga 10 och få minst 11 olika svar
Cellulosa isolering, ångbroms, papp, plast med mm man får massor med förslag och alla säger att det funkar tills nästa sågar förslaget helt...
Det är nog helt enkelt att chansa och hoppas det blir bra.
Sen är nog förutsättningarna olika för alla så det finns kanske inget rätt svar...
Timmerstomme eller isolera med spån med papp utvändigt det har ju iaf funkat i fäbodar i 100år men det är kanske inte sättet man vill bygga på
Fråga 10 och få minst 11 olika svar
Cellulosa isolering, ångbroms, papp, plast med mm man får massor med förslag och alla säger att det funkar tills nästa sågar förslaget helt...
Det är nog helt enkelt att chansa och hoppas det blir bra.
Sen är nog förutsättningarna olika för alla så det finns kanske inget rätt svar...
Timmerstomme eller isolera med spån med papp utvändigt det har ju iaf funkat i fäbodar i 100år men det är kanske inte sättet man vill bygga på
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Hoppa plasten och sätt en ångbroms eller ingenting alls.
Det är som tidigare sagts väldigt många olika svar ang detta..
Men det är såpass tunna väggar att det kommer fungera ändå och är det dessutom ouppvärmt behövs absolut ingen plast.
Det är som tidigare sagts väldigt många olika svar ang detta..
Men det är såpass tunna väggar att det kommer fungera ändå och är det dessutom ouppvärmt behövs absolut ingen plast.
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Plasten kommer inte att skada i ett ouppvärmt utrymme. Den ger bara pluspoäng i ett senare skede om du vill ha det varmt konstant för då sitter den ju där.
ska man köra med plast så bör man ju även slänga på en 45a utanpå med isolering för att inte skada plasten när man skruvar upp grejjer, drar el etc. Tror jag avvaktar ett tag med allt och ser vad jag kommer ha utrymmet till. Att plasten inte skadar kanske stämmer... men bara kanske..
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Man kan ju också fundera på vad det absolut värsta som kan hända, är...
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ett par frågor:
Har du en luftspalt innanför ytterpanelen?
Och vad är det för skikt mellan luftspalten och den tänkta isoleringen?
Och sedan ett förslag:
Om det skall vara en lokal för lite "grövre" verksamhet, dvs inget finrum eller operationssal.
Så är det väldigt praktiskt med vanlig råspont på väggarna (och i taket också).
Oömt, hållbart, bra att skruva upp grejer på, och billigt.
Har du en luftspalt innanför ytterpanelen?
Och vad är det för skikt mellan luftspalten och den tänkta isoleringen?
Och sedan ett förslag:
Om det skall vara en lokal för lite "grövre" verksamhet, dvs inget finrum eller operationssal.
Så är det väldigt praktiskt med vanlig råspont på väggarna (och i taket också).
Oömt, hållbart, bra att skruva upp grejer på, och billigt.
Massivträ är alltid lysande i ouppvärmda utrymmen, (självklart också i uppvärmda). Då är dock en ångbromsduk att rekommendera då råspont är betydligt mer fukt- och luftgenomsläppligt än skivmtrl pga alla springor mellan brädorna.