3 168 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Äpplen fastnar i hjulhus
Installerade en Honda Miimo 520 (3000 kvm) och är väldigt nöjd med den, förutom en störig detalj:
Äpplen fastnar mellan ett av de bakre hjulen och kåpan, vilket gör att hjulet inte snurrar och klipparen stannar (enligt felmeddelandet så är det pga hinder eller lyftsensor). Tar man bort äpplet så fungerar den igen.
Detta händer nästan dagligen (!) och är mkt irriterande! Har börjat plocka upp fallfrukt varje dag, men problemet uppstår ändå ganska ofta. Ska ju inte ens behöva plocka upp fallfrukten då den annars klarar de bra!
Funderar på någon hemmabyggd lösning, nät eller liknande, som skyddar att fallfrukten kommer upp mellan hjul och kåpa. Ingen som har liknande erfarenheter?
Äpplen fastnar mellan ett av de bakre hjulen och kåpan, vilket gör att hjulet inte snurrar och klipparen stannar (enligt felmeddelandet så är det pga hinder eller lyftsensor). Tar man bort äpplet så fungerar den igen.
Detta händer nästan dagligen (!) och är mkt irriterande! Har börjat plocka upp fallfrukt varje dag, men problemet uppstår ändå ganska ofta. Ska ju inte ens behöva plocka upp fallfrukten då den annars klarar de bra!
Funderar på någon hemmabyggd lösning, nät eller liknande, som skyddar att fallfrukten kommer upp mellan hjul och kåpa. Ingen som har liknande erfarenheter?
Jag plockar upp dem varje dag, men det räcker med ett enda äpple som hamnar fel för att problemet ska uppstå. Dessutom hade jag mer än gärna sluppit plocka upp äpplen varje dag, någon gång i veckan räcker för min del. Hela vitsen med roboten var att underlätta underhåll, men känns som jag får nästan lika mkt att göra nu
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Plocka äpplena från trädet innan de fallit till marken.
Varför har ni annars fruktträd?
Varför har ni annars fruktträd?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 699 inlägg
Spänn upp ett nät under trädet så slipper du problemet.