Skall montera upp en 42" LCD TV på väggen. Hur högt skall den sitta? Förslag, Tips, Erfarenheter och argument mottages mkt tacksamt.

:-/ Fredrik  :-/

När det gäller datorskärmar så har jag fått lära mig att mitten på skärmen inte får vara högre än ögonhöjd när du sitter framför den.

Den regeln borde ju vara tillämpbar även på en platt-tv så då blir det väl en fråga om hur höga dina möbler är och er längd för att hitta ett riktvärde. om man tänker sig en vanlig tv bänk under tv:n så ger ju även det ett riktvärde

Detta gäller i ett vardagsrum. Ofta ser man den platta TV uppsatt högre än vad en tjock TV skulle ha suttit på en vanlig TVbänk. Är detta att föredra? Någon som har satt sin TV lite högre upp? Är det bra förutom att barnen inte når ;-)

Man vill ju inte förstöra nya väggen med att behöva flytta väggfästet upp och ner.

Några förslag ??

sjomarken skrev:
Detta gäller i ett vardagsrum. Ofta ser man den platta TV uppsatt högre än vad en tjock TV skulle ha suttit på en vanlig TVbänk. Är detta att föredra? Någon som har satt sin TV lite högre upp? Är det bra förutom att barnen inte når ;-)

Man vill ju inte förstöra nya väggen med att behöva flytta väggfästet upp och ner.

Några förslag ??
Det kan ju vara lämpligt att sätta TV:n något högre eftersom du sitter lite mer tillbakalutad i en soffa och följdaktligen för en bekvämare "nackvinkel" någon vinklad uppåt. Centrum på TV:n kanske på 120-130cm?

Jag har satt min plattv i ungefär samma höjd som den hade kommit på en tvbänk.. är helnöjd, kan mycke bero på att ja oftast ligger i soffan och kollar på tv ;D

citactiva skrev:
Jag har satt min plattv i ungefär samma höjd som den hade kommit på en tvbänk.. är helnöjd, kan mycke bero på att ja oftast ligger i soffan och kollar på tv  ;D
Då borde taket vara ett bättre ställe att montera teven på. ;D

Smokehead skrev:
Då borde taket vara ett bättre ställe att montera teven på. ;D
Vi har nog olika "liggstil" i soffan ;D Ja har kuddar under rygg å huvve :D

nissepalandet skrev:
Prova med detta forum i stället [länk]
Varfördå?

MathiasS sa:

Varfördå? >:( >:( >:( >:( >:( >:(

Oj Oj Oj nissepålandet, vänta dig ett hästhuvud i sängen!

Hästhuven är så svåra att få tag på nuförtiden?

kan verkligen inte rekommendera att sätta tvn 120-130 cm. Blir jobbigt att titta på. Har haft dataskärmar som suttit för högt och en tv på en bokhylla och ögonmusklerna blir trötta av att titta så högt upp länge. Fånigt men sant!

il_duce skrev:
kan verkligen inte rekommendera att sätta tvn 120-130 cm. Blir jobbigt att titta på. Har haft dataskärmar som suttit för högt och en tv på en bokhylla och ögonmusklerna blir trötta av att titta så högt upp länge. Fånigt men sant!
Bra att någon har erfarenhet.
Min TV sitter just nu på 85cm c/c och skall snart bytas mot en dito platt som tyvärr inte får plats i "luckan" efter den gamla. Får prova ut en lämplig höjd helt enkelt.

MathiasS skrev:
Hästhuven är så svåra att få tag på nuförtiden?
ÄNTLIGEN fick jag användning för en av mina länkar :cool:
http://kropserkel.com/horse_head_pillow.htm

Men kan bara hålla med il_duce, jättejobbigt om man har tv/skärm för högt.
c/c på tv = c/c på ögonen ;)

Man skall helst titta ned lite på TV'n så den skall faktiskt sitta ganska lågt.

Själv har jag ju en 140" projektor med duk vilket gör att man kan justera lite var bildcentrum skall ligga. Men lågt är bra. Säg 1/3 av bilden över ögonhöjd (sittande) och 2/3 under är bra.

Sen är det ju det där med soffbord..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.