12 017 läst · 53 svar
12k läst
53 svar
Tomten skuggas efter 18, fälla träd trots detaljplan?
Sida 1 av 4
Hej!
Vi har skugga från ca klockan 18.00 på i stort sett hela tomten om 1500 kvm. Senare på kvällen kommer solen fram igen under trädkronorna.
Skuggan orsakas av en skogsdunge, inte överdrivet stor men säg 2 hektar. Markägaren (privat och inte kommun tack och lov) är medgörlig och kan tänka sig riva några träd.
Detaljplanen säger dock att "skogsområdet ska bevaras". I kartan på detaljplanen finns ett R på skogsområdet, anledningen är fornlämningar som tros ha grävts bort för länge sedan. Men ingenting får byggas där.
Har kommunen något att säga till om gällande gallringen?
Jag förstår att jag borde vända mig till dom för mer information men vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag gör det. Tanken är inte att jag vill röja bort hela skogen utan gallra bort 5-10 skräpträd som asp, tall och björk.
Ska jag skicka in ett brev där jag förklarar att skuggan är en stor olägenhet? Finns det risk att man nekas att fälla träden på grund av att detaljplanen säger att skogsområdet ska bevaras?
Tack på förhand!
Vi har skugga från ca klockan 18.00 på i stort sett hela tomten om 1500 kvm. Senare på kvällen kommer solen fram igen under trädkronorna.
Skuggan orsakas av en skogsdunge, inte överdrivet stor men säg 2 hektar. Markägaren (privat och inte kommun tack och lov) är medgörlig och kan tänka sig riva några träd.
Detaljplanen säger dock att "skogsområdet ska bevaras". I kartan på detaljplanen finns ett R på skogsområdet, anledningen är fornlämningar som tros ha grävts bort för länge sedan. Men ingenting får byggas där.
Har kommunen något att säga till om gällande gallringen?
Jag förstår att jag borde vända mig till dom för mer information men vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag gör det. Tanken är inte att jag vill röja bort hela skogen utan gallra bort 5-10 skräpträd som asp, tall och björk.
Ska jag skicka in ett brev där jag förklarar att skuggan är en stor olägenhet? Finns det risk att man nekas att fälla träden på grund av att detaljplanen säger att skogsområdet ska bevaras?
Tack på förhand!
Tror inte du får något gehör hos komunen, det bästa är nog att komma överens med grannen om ett "föryngringsprojekt"
Ta ett par tre träd om .året och börja med dom som är till störst olägenhet, det brukar vara gran då dom skuggar året om, Låt spåren förvinna mellan varje avverkining så det inte blir som ett kalhygge, då är det fortfarande en skog som gallrats.
Ta ett par tre träd om .året och börja med dom som är till störst olägenhet, det brukar vara gran då dom skuggar året om, Låt spåren förvinna mellan varje avverkining så det inte blir som ett kalhygge, då är det fortfarande en skog som gallrats.
Är det skog och inte park så brukad den normat sett. Då är det inget konstigt att ta ner träd. Har marägarrn några andra restiktioner än att marken inte får byta användning?
Pga trötthet, så missförstod jag helt överskriften tills jag började läsa tråden.
Trodde det handlade om en tomte som var förföljd under kvällstid...
Nu när jag begripit bättre, så röstar jag för Keld's förslag ovan.
Trodde det handlade om en tomte som var förföljd under kvällstid...
Nu när jag begripit bättre, så röstar jag för Keld's förslag ovan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Är det inte reservat är det väl bara för grannen att gallra om han vill. Att du sticker till honom några tusenlappar för förtida avverkning gör det inte otillåtet i sig.
Hej allihopa!Nötegårdsgubben skrev:
Nej, inget reservat eller så. Endast att man inte får bygga där pga fornlämningar. Där bör det väl hållas rent och snyggt så allmänheten kan beskåda "fornlämningarna"/grushög. Tanken i detaljplanen (helt nytt bostadsområde) är att skogsområdet ska bevaras. Men gallring bör väl anses vara inom ramarna för skogskötsel. Dvs riva lite sly, buskage och några träd är inte dumt för att få skogen mer tillgänglig för allmänheten.
Tack för era synpunkter, har lite mer balls nu när jag går till kommunen.
Förstår att skugga på tomten inte egentligen kan anses som olägenhet.
Skogsägare
· 18 615 inlägg
Vad ska du till kommunen och göra? De bestämmer inte över avverkning på privat mark.
Jag trodde eftersom detaljplanen är satt av byggförbundet/kommunen är det dom som bestämmer oavsett om det är privat eller kommunal mark? Just för att skogen ska bevaras! Men kanske har fel härNötegårdsgubben skrev:
Det beror ju på vad det står i detaljplanen. Det finns ett område i min kommun som har den begränsningen för tallar. Det är ren idioti. Det fins ju ingen som släpper upp en tall med de reglerna. Det kan möjligen vara vettigt som en tillfällig regel tills man inventerat och skyddat vissa träd, eller inför andra rimliga regler. Men att ha en sådan regel kontinuerligt motverkar dess syfte.
Skogsägare
· 18 615 inlägg
Det är ju hur som helst inte TS problem då det inte är hans mark. Om markägaren kan avverka eller ej kan bero på en mängd saker, men TS är inte part i den frågan. Det räcker rimligen bra att bara ha kontakt med markägaren.
Två hektar skog inom detaljplanerat område tycker jag är stort och måste skötas inkluderat gallring och även avverkning.
Men som tidigare noterats är det ägaren till skogsfastigheten du ska vända dig till och som vet vad som gäller för området.
Att det står att skogsområde ska bevaras är utifrån att man inte kommer att godkänna något annat användningsområde.
Men som tidigare noterats är det ägaren till skogsfastigheten du ska vända dig till och som vet vad som gäller för området.
Att det står att skogsområde ska bevaras är utifrån att man inte kommer att godkänna något annat användningsområde.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 721 inlägg
Hur många träd måste det vara kvar för att kallas skogsområde?
Jag tror det är bäst att bara gallrapå. Men låt det fortfarande uppfattas som en skog där
Jag tror det är bäst att bara gallrapå. Men låt det fortfarande uppfattas som en skog där