Håller på att fixa köket, tänkte ha två eluttag vid de svart tejpbitarna. Den befintliga elen som ska dit finns nu i sladdstumpen längst ner till höger. Väggen är dubbelgips (sen isolering mot granne, radhus)
Renoveringsprojekt av kök med oskyddad vägg, markerade platser för eluttag och synlig elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänker att det är bäst att dra upp den befintliga elen, borra hål i övre regeln och sätta ner den rakt till det ena nya uttaget pch sen rakt åt sidan till det andra. Tankar om det? Andra förslag? Vill ej ha utanpåliggande.

Du tänkte sätta rotdosor i gipsen då? Det låter ok för mig.Kabeln som sticker ut ut gipsen. Har den gått till ett utanpåliggande uttag?

tommib
Hmm... Nu kan jag inte reglerna i detalj men jag vet att radhus ska vara separata brandceller med EI60. Om du tar hål i dubbelgipsen som du har mot grannen, kommer du fortsatt att uppfylla detta? Jag vet också att det finns särskilda brandklassade dosor, antagligen för bl.a. detta fall.

Jag säger inte att det är så men det kan vara värt att kolla upp.

R
Är det dubbelgips i väggen , ? här lite som vägledning hur det går att göra

• Inredningsvägg med synliga gipsplattor och anvisningar för kabeldragning markerade med färgade linjer och pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HobbyJohn och 1 till
  • Laddar…
Kabeln som sticker ut har gått till lysrör/uttag under överskåp.

Rotdosor - Ja.

Angående hål i dubbelgips mot granne så sitter det redan flera infällda uttag i den väggen, menar du att de är annan brandklass då?

Den uppe längst ut till höger är den som ska flyttas ( den andra till diskmaskin)

Det är troligen inte godkänt med hål överhuvudtaget (inte ens för elkabeln) i den väggen.

Vi hade ett parhus tidigare. Alla uttag på den skiljande väggen var utformade som sockeldosor med kabel underifrån. Rimligen borde dessutom dubbelgipset gå upp även genom mellanbjälklaget.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
R
Då räcker den inte till någon dosa , blir till att dra en ny kabel samt skarva plicaslangen , går bra att ta en 16 muff
på den skarva vidare med 16 slang , muffen tejpas hårt och mycket så är det godkänt

P Perskijson skrev:
Kabeln som sticker ut har gått till lysrör/uttag under överskåp.

Rotdosor - Ja.

Angående hål i dubbelgips mot granne så sitter det redan flera infällda uttag i den väggen, menar du att de är annan brandklass då?
Eftersom den är lägenhetsskiljande är det en EI60-vägg och dosorna måste därmed vara brandklassade för 60 min. Hålet där sladden sticker ut i dag är in ok i en brandvägg. Springor och genomföringar ska tätas med brandskyddsmassa.

Det tar annars inte heller många minuter att skruva ner gipsskivorna tillfälligt för att göra jobbet ordentligt.

R
En enkel fråga bara , ska uttagen sitta i skåpen , underkant är väl där kaklet suttit , då ska dom väl längre ned

R rävlyan skrev:
En enkel fråga bara , ska uttagen sitta i skåpen , underkant är väl där kaklet suttit , då ska dom väl längre ned
Ska inte ha överskåp. De ska sitta strax över stänkskydd (glas)

W witten skrev:
Det tar annars inte heller många minuter att skruva ner gipsskivorna tillfälligt för att göra jobbet ordentligt.
Nä, tänkte ha nytt gips istället för att försöka ta bort allt gammalt kakelfix så kanske det

R
Nu pratas om brandskydd , uppe ovan tak finns inga skivor , var är brandskyddet då , det är väl byggt enligt dom regler som var vid färdigställande av husen och besiktat med underlag av konstruktionsritningar som gällde
Det är plicaslang uppifrån och ner , ta då och skaffa lite plicaslang som räcker till det det så är du hemma , blir brandskydd för kablarna ,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.