Håller på att fixa köket, tänkte ha två eluttag vid de svart tejpbitarna. Den befintliga elen som ska dit finns nu i sladdstumpen längst ner till höger. Väggen är dubbelgips (sen isolering mot granne, radhus)
Jag tänker att det är bäst att dra upp den befintliga elen, borra hål i övre regeln och sätta ner den rakt till det ena nya uttaget pch sen rakt åt sidan till det andra. Tankar om det? Andra förslag? Vill ej ha utanpåliggande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker att det är bäst att dra upp den befintliga elen, borra hål i övre regeln och sätta ner den rakt till det ena nya uttaget pch sen rakt åt sidan till det andra. Tankar om det? Andra förslag? Vill ej ha utanpåliggande.
Hmm... Nu kan jag inte reglerna i detalj men jag vet att radhus ska vara separata brandceller med EI60. Om du tar hål i dubbelgipsen som du har mot grannen, kommer du fortsatt att uppfylla detta? Jag vet också att det finns särskilda brandklassade dosor, antagligen för bl.a. detta fall.
Jag säger inte att det är så men det kan vara värt att kolla upp.
Jag säger inte att det är så men det kan vara värt att kolla upp.
Kabeln som sticker ut har gått till lysrör/uttag under överskåp.
Rotdosor - Ja.
Angående hål i dubbelgips mot granne så sitter det redan flera infällda uttag i den väggen, menar du att de är annan brandklass då?
Rotdosor - Ja.
Angående hål i dubbelgips mot granne så sitter det redan flera infällda uttag i den väggen, menar du att de är annan brandklass då?
Den uppe längst ut till höger är den som ska flyttas ( den andra till diskmaskin)
Moderator
· Stockholm
· 52 427 inlägg
Det är troligen inte godkänt med hål överhuvudtaget (inte ens för elkabeln) i den väggen.
Vi hade ett parhus tidigare. Alla uttag på den skiljande väggen var utformade som sockeldosor med kabel underifrån. Rimligen borde dessutom dubbelgipset gå upp även genom mellanbjälklaget.
Vi hade ett parhus tidigare. Alla uttag på den skiljande väggen var utformade som sockeldosor med kabel underifrån. Rimligen borde dessutom dubbelgipset gå upp även genom mellanbjälklaget.
Eftersom den är lägenhetsskiljande är det en EI60-vägg och dosorna måste därmed vara brandklassade för 60 min. Hålet där sladden sticker ut i dag är in ok i en brandvägg. Springor och genomföringar ska tätas med brandskyddsmassa.P Perskijson skrev:
Nu pratas om brandskydd , uppe ovan tak finns inga skivor , var är brandskyddet då , det är väl byggt enligt dom regler som var vid färdigställande av husen och besiktat med underlag av konstruktionsritningar som gällde
Det är plicaslang uppifrån och ner , ta då och skaffa lite plicaslang som räcker till det det så är du hemma , blir brandskydd för kablarna ,
Det är plicaslang uppifrån och ner , ta då och skaffa lite plicaslang som räcker till det det så är du hemma , blir brandskydd för kablarna ,