DennisCA DennisCA skrev:
Solfångare ger inte så mycket mellan november-januari. Där i februari kan det börja funka igen, iallafall på mina breddgrader, litet söder om Umeå, kanske 100km? Jag tänkte bygga en som förvärmer luften till verkstan, har redan en som värmer inneluften men tänker det kan inte skada att förvärma luften heller. Jag använder det som komplement till den elvärme jag har i verkstan.
Jag är norr om Umeå tom. Så har ju också svårt att tänka mig att solfångare ska vara så effektiva då den period du nämner. Men de som säljer dem verkar ju övertygade...

Men om man som du bygger en själv är det ju en klar poäng (sparar en del pengar på det). Samt om syftet är att komma upp i högre temperatur under några timmar dag/kväll, då man kanske vill vara i en verkstad och jobba (utan att pälsa på sig), men att man då ändå har elvärme som komplement då tempen sjunker under natten.

Men riktigt så är ju inte tanken i mitt fall :confused:

Du har säkert någon bekant som kan lära dig hur du internetdelar en mobil, så det bästa är att fråga dem eller läsa på om det på nätet eller se film på Youtube och härma.

När det är löst, köper du tex denna:

https://cdon.se/hem-tradgard/sonoff-th10-wifi-brytare-p44249250?
ds_rl=1247131&gclid=EAIaIQobChMIo7iSrbCX3QIVHMayCh2utgW1EAQYByABEgL0EvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CLu48c6wl90CFUyCGQodV6kFmQ#fo_c=1753&fo_k=743a062703026b3c7d9b92dc6758ba69&fo_s=gplase

Du kopplar den via wifi till din telefon och följer instruktionerna med att installera appen för att kunnaläsa av saken du köpte på cdon hemifrån.

Klart.

PS. Be vän som kan lite om el, mobil och datorer om hjälp så är det löst på 10 minuter. DS.

K Kullan skrev:
Jag funderar på att kallställa mitt nybyggda fritidshus. Typ 1okt-30april-isch. Bor i Norra Norrland
Jag är lite rädd för hur eventuellt fukt under den perioden påverkar material i stugan.

Problem 1: På vilket sätt håller jag bäst koll på fukten? Nån avkännare, helst som kunde rapportera med jämna mellanrum till nån app i mobilen tex? Larma över vissa värden? Förslag på såna lösningar?

Problem 2: Hur håller jag fukten på en bra nivå?
Kikat på två olika enkla billiga lösningar. Se nedan. Men hur fungerar dessa? Får man verkligen bort fukten?

Luftsolfångare – kalluft utifrån (2100:- )
Luftsolfångaren suger in kall luft utifrån som sedan går i speciellt konstruerade kanaler som absorberar solens strålar och värmer upp luften.
Den uppvärmda luften blåses sedan in i byggnaden med hjälp
av den inbyggda solcellsdrivna fläkten.
Då fläkten är solcellsdriven så kommer panelen aldrig blåsa in kall luft utan enbart varm luft när solen lyser mot panelen.
Panelen ger inte bara värme utan den fungerar även som ventilation
som motverkar fukt och mögel.

Solfläkt – värmer inneluften (2995:- )
Solfläkten skiljer sig markant från övriga så kallade luftsolfångare på
marknaden; Solfläkten cirkulerar inomhusluften istället för att ta in
utomhusluft (att ta in utomhusluft ökar risken för fukt-/mögelskador,
övertrycket gör att fukten trycks in i väggar/tak/material).
Dessutom är det
direkt skadligt att fylla inomhusmiljön med pollen, sporer och damm som
uteluften för med sig. (Ett ev. filter måste vara extremt finmaskigt och
skulle behöva bytas ofta.) Att värma inomhusluften ger självklart högre inne-temperatur än att värma utomhusluft
Var hittade du dessa? Länk? Tack :)

Hej
Vi har sen ca 30 år tillgång till en liten isolerad(trästomme, oljefärgsmålad träfasad,glasull,papptak,öppen krypgrund på lekablock) stuga på Gotland ca 40 m från havet(alltså väldigt fuktigt klimat) solpanel,gasolkylskåp,ej vatten.
Vi har alltid bara stängt stugan i ca september och öppnat den i ca maj, vi har under den stängda tiden haft alla ventiler stängda och inte haft några problem med fuktskador inne eller i konstruktionen,
däremot ett år när vi glömde att stänga de två självdragsventilerna(inför vintern) så var det i juni året efter lite fuktskador på några textilier i stugan samt lätt fuktpåverkan i golvets isolering,
så vi fortsätter med att stänga igen allt och hålla det tätt.
Billigt och bra!
kanske värt att pröva även för dig,men för säkerhets skull åk dit några gånger extra under året och kolla till(ev ta med en fuktmätare),fuktproblem behöver ju inte börja inne i stugan utan kan ju börja utifrån först ex i grund.
Det finns förstås även tekniska lösningar(som många kunniga här i tråden skrivit om) för att ha koll på fukt både inne och i grunden men har man svårt med denna tekniska bit så kanske vårt sätt kan vara värt att pröva, dessutom kostar det inget.
Lycka till!

Fönster som solfångare har jag funderat på en del, och gjort ett enkelt test. Jag skar till en svart takplåt och riggade upp i ett sydvästvänt fönster, 80x80 cm. När solen sken fick jag en temperaturskillnad på 15 grader mellan plåten och väggen bredvid (uppmätt med en infrarödsensor av billigaste sort).

Min tanke med plåten var att den skulle ta upp mer värme (och avge till luften) än det som annars finns innanför fönstret (vinylmatta, vit kyl/frys) och som reflekterar solstrålarna mer än vad den svarta plåten gör.

Nu är det ju så att jag håller stugan på frostfri värme med elelement hela vintern. Utnyttjar stugan några dagar per månad även på vintern. Så egentligen skulle jag starta en ny tråd, min fråga handlar ju inte om kallställning. Men om nån vill ha synpunkter på det eventuella värdet av den där plåten (gånger tre, eftersom jag har tre fönster åt sydväst) som tillskottsvärme så är det välkommet. Det jag undrar över är egentligen om plåten kommer att stråla ut värme genom fönstret när solen inte skiner, alltså värmas upp av elelementet och därmed bli rena förlusten.

useless useless skrev:
En vanlig luftsolfångare är väl på minst nån kvadratmeter? Skiner solen på den så får man betydligt mer än 30-50W.
Å andra sidan får man ju i princip lika mycket värme av ett fönster på nån kvadratmeter...

Vi kallställer våran stuga i slutet av oktober och slår på värmen igen i slutet av februari. Stugan ligger norr om polcirkeln så under den perioden är det ju alltid minus grader ute. Det blir en del frost inne men detta försvinner snabbt och allt är torrt och fint efter att man haft på värmen ett dygn.
På våren när vi använder stugan har vi ca 8 grader inne och höjer temperaturen under helgerna. Underhållsvärme är inte så dyrt, för vår del kostar det ca 10kr/dygn de kallare dagarna så vi kallställer endast för att det känns riskfritt och onödigt med en varm stuga som inte används.

Tilläggas skall att vår stuga står på plint, vet ej hur det fungerar med välisolerad platta.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Jag måste tillägga att det där testet egentligen var fel. Jag skulle ha mätt temperaturen på vinylgolvet och kyl/frysen (det som solen lyser på) för att få en idé om skillnaden med och utan plåt. Och så var ju testet gjort mitt i sommaren. Nytt test lite senare i år.
Lasse

L Lasse Morin skrev:
Fönster som solfångare har jag funderat på en del, och gjort ett enkelt test. Jag skar till en svart takplåt och riggade upp i ett sydvästvänt fönster, 80x80 cm. När solen sken fick jag en temperaturskillnad på 15 grader mellan plåten och väggen bredvid (uppmätt med en infrarödsensor av billigaste sort).

Min tanke med plåten var att den skulle ta upp mer värme (och avge till luften) än det som annars finns innanför fönstret (vinylmatta, vit kyl/frys) och som reflekterar solstrålarna mer än vad den svarta plåten gör.

Nu är det ju så att jag håller stugan på frostfri värme med elelement hela vintern. Utnyttjar stugan några dagar per månad även på vintern. Så egentligen skulle jag starta en ny tråd, min fråga handlar ju inte om kallställning. Men om nån vill ha synpunkter på det eventuella värdet av den där plåten (gånger tre, eftersom jag har tre fönster åt sydväst) som tillskottsvärme så är det välkommet. Det jag undrar över är egentligen om plåten kommer att stråla ut värme genom fönstret när solen inte skiner, alltså värmas upp av elelementet och därmed bli rena förlusten.

Kanske lite offtopic, men jag värmer mitt isolerade garage på ca 50kvm med en solluftfångare, och den lämnar utan problem över 2kw i värmeeffekt gynnsamma dagar även i oktober, så nog fungerar dom rent ”tekniskt”. :)

Hand håller en IR-termometer som visar 14.7°C framför en solluftfångare i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En solluftfångare installerad på sidan av ett garage vid skymning, indikerar 2kw värmeeffekt potential.
Skapa konto
Solluftfångare monterad på golvet i ett isolerat garage med saker förvarade vid väggen.
Skapa konto

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
"Norr om Umeå" och vinter
-torrare luft utomhus får du leta efter!
Om du är orolig, sätt upp en vanlig batteridriven fuktmätare (eller flera) med min/max och kallställ första vintern, du kan läsa på mätaren hur fuktigt det varit som mest, du kommer se att det inte varit någon fukt alls.
(Fuktmätaren måste upp i 75-80% innan det börjar bildas mögel)

Problem uppstår då varm, fuktig luft kommer in genom ventilationen och det är kallt inne i huset, då kondenserar fukten inne i huset och luftfuktigheten stiger, ju mer varm, fuktig luft du pumpar in desto fuktigare blir det.
Den torra norrländska vintern torkar allt material i huset och det kan sedan absorbera den lilla fukt som ev. skulle uppstå senare.

OM du nu VILL gå och oroa dig så är det snarare försommaren som är problem, inte vintern.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
K Kullan skrev:
Jag är norr om Umeå tom. Så har ju också svårt att tänka mig att solfångare ska vara så effektiva då den period du nämner. Men de som säljer dem verkar ju övertygade...

Men om man som du bygger en själv är det ju en klar poäng (sparar en del pengar på det). Samt om syftet är att komma upp i högre temperatur under några timmar dag/kväll, då man kanske vill vara i en verkstad och jobba (utan att pälsa på sig), men att man då ändå har elvärme som komplement då tempen sjunker under natten.

Hej!
Har läst genom alla inläggen och förvånas att ingen lyft problemet med or (trämask, trägnagare) i hus som inte värms upp. Or är ett stort problem i hembygdsmuseer. Bland annat det jättefina Bungemuseet på Gotland pulvriseras obönhörligt till trämjöl. Vi har i Sörmland en toprstuga från 1800-talet med or i timrets ytved. Stockarna klarar sig nog hyfsat men möbler, träsniderier mm blir både fula med maskhål och skadas genom minskad hållfasthet. En gungstol rasade ihop och gick inte att reparera. Hur undvika or?
Or är inaktiva vid kyla eller vid torr luft. De stortrivs med andra ord under höst och vår. ALLTSÅ satte vi in en solfläkt som värmer och cirkulerar inomhusluften med hjälp av en solcellspanel på ca 2*3 dm. Fördelarna är att or inte trivs i den torrare luften, samt att det inte blir svarta mögelfläckar på färg, tapeter och böcker. Dessutom möts man inte av doften av "innestängd luft" när man kommer till stugan på våren.

• Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Ingen rocket-science och ganska lätt att bygga en egen om man vill. Du får gärna be dom verifiera det här påståendet:
"Verkningsgraden för Solfläkten är mer än dubbelt så hög/kvm jämfört med den bästa av förekommande luftsolfångare"

I dom tester jag har sett har man kommit upp i 70-80% verkningsgrad. Det skulle innebära att Solfläkten 2.0 har en verkningsgrad på mer än 150%...

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
150 procent vore ju kul, men de talar om verkningsgrad per kvadratmeter. De kan ev. mena att de når samma resultat som konkurrenterna med en apparat som är hälften så stor.

useless useless skrev:
"Verkningsgraden för Solfläkten är mer än dubbelt så hög/kvm jämfört med den bästa av förekommande luftsolfångare". I dom tester jag har sett har man kommit upp i 70-80% verkningsgrad. Det skulle innebära att Solfläkten 2.0 har en verkningsgrad på mer än 150%...

Solens instrålning är ungefär 1kW per kvadratmeter. Om konkurrenterna fångar upp 70-80% av den energin så undrar jag i så fall hur Solfläkten gör för att fånga in samma mängd energi på hälften så stor yta? Det går i och för sig om man har stora speglar som fokuserar solljuset mot solfångaren...

B brfbo skrev:
Hej
Vi har sen ca 30 år tillgång till en liten isolerad(trästomme, oljefärgsmålad träfasad,glasull,papptak,öppen krypgrund på lekablock) stuga på Gotland ca 40 m från havet(alltså väldigt fuktigt klimat) solpanel,gasolkylskåp,ej vatten.
Vi har alltid bara stängt stugan i ca september och öppnat den i ca maj, vi har under den stängda tiden haft alla ventiler stängda och inte haft några problem med fuktskador inne eller i konstruktionen [...]
T tanker skrev:
"Norr om Umeå" och vinter
-torrare luft utomhus får du leta efter!
Om du är orolig, sätt upp en vanlig batteridriven fuktmätare (eller flera) med min/max och kallställ första vintern, du kan läsa på mätaren hur fuktigt det varit som mest, du kommer se att det inte varit någon fukt alls.
(Fuktmätaren måste upp i 75-80% innan det börjar bildas mögel)

Problem uppstår då varm, fuktig luft kommer in genom ventilationen och det är kallt inne i huset, då kondenserar fukten inne i huset och luftfuktigheten stiger, ju mer varm, fuktig luft du pumpar in desto fuktigare blir det.
Den torra norrländska vintern torkar allt material i huset och det kan sedan absorbera den lilla fukt som ev. skulle uppstå senare.

OM du nu VILL gå och oroa dig så är det snarare försommaren som är problem, inte vintern.
Ja, har ju funderat i dessa banor också. Att det vintertid är torr och bra luft häruppe för att kallställa. Och funkar det tom fint på Gotland, så kunde det funka fint för mig med.
Så kanske försöka ventilera ut all fukt innan man ska stänga, och sen stänga åt ventiler mm. Bör man då även sätta över fönster mm, så att inte inneluften värms upp? Eller kvittar det egentligen, så länge inneluften är torr?

Och ja nån slags mätare ska jag försöka få dit. Så jag kan se hur framförallt fukten varierar. Och om den når upp i halter som gör att jag måste vidta åtgärder (slå på elementen).

Men om det nu är riskperiod låt säga okt-nov och mars-april, så kan det kanske funka att försöka sig på nån aktiv lösning just denna period (antingen solfläkt/luftsolfångare/avfuktare/köra ventilationen eller liknande). Då lyser iaf solen lite längre tid på dygnet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.