vectrex skrev:
Bra idé. Frågan är om det är nödvändigt. Har aldrig upplevt det som ett problem tidigare, tänker mig lite "presspassning". Ska köra med plexi (akrylplast) på 4mm. Hade fel, och djupet är 4mm (4,10mm faktiskt).
Nej nödvändigt är det inte. Men jag har aluplatta så trevligt att den inte vrider sig in i bladet vid fel tillfälle.
 
Närkuv på sågbladet och urtagningen för ett eluttag i byggprojekt, fokus på funktion före utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en golvgenomföring med många hål, delad av en sågad träregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mer fuktionellt än snyggt 😛
 
Ser väl bra ut det där! Var har du fått tag på aluminiumplåt i rätt tjocklek?

Jag påbörjade ett gång förra gången jag var ute i snickarboden!

Aluminiumplåt med utskurna cirklar och ett rundat hål i arbetsbänken i en snickarbod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det var en bit från skrotförådet, ursprungligen en front till ngt rackmonterat tror jag. Dock 5 mm så den är lite fasad på undersidan för att passa.
Gick det bra att få till lagom passform?😊
 
Hej. Var köpte du motorskyddet och motorbromsen?
 
C Carl Snick skrev:
Hej. Var köpte du motorskyddet och motorbromsen?
Det står på första sidan i denna tråden.
 
Vad skulle en sån här kosta på blocket?
 
En ren gissning i det skick den är nu med motorbroms. 12000kr.
 
Någon som har instruktionsbok/häfte till denna maskin? Finns att köpa från tillverkaren till ett väldigt högt pris. Tillverkaren av Mortens har lagt ut en instruktionsbok till sin hyvel helt gratis på sin sida. Men det är skillnad på företagens välvilja att serva sina kunder. Kan nämnas att jag har kompletta instruktionshäften till Luna L18 och Lunas stora kombimaskin om det är någon som behöver en kopia.
 
C Carl Snick skrev:
Någon som har instruktionsbok/häfte till denna maskin? Finns att köpa från tillverkaren till ett väldigt högt pris. Tillverkaren av Mortens har lagt ut en instruktionsbok till sin hyvel helt gratis på sin sida. Men det är skillnad på företagens välvilja att serva sina kunder. Kan nämnas att jag har kompletta instruktionshäften till Luna L18 och Lunas stora kombimaskin om det är någon som behöver en kopia.
Det är en otroligt enkel konstruktion så jag tror inte du har så stor nytta av instruktionsboken.
 
Var köper man ett stjärnvred 6336 50 M8X30 utan att bli rånad. Finna många tillverkare men ingen som vill sälja ett till mig.
 
Du kan köpa i självplock på Hornbach om du inte behöver ha original.
 
V vectrex skrev:
Det står på första sidan i denna tråden.
Hej Vectrex.

Har du möjlighet att delge mig måtten på din konstruktion när det gäller spånnutsugen. Längd, bred och höjd (låg och hög del. Bultarna du har för att hålla det på plats, är de limmade eller har du gängat hålen?
 
C Carl Snick skrev:
Hej Vectrex.

Har du möjlighet att delge mig måtten på din konstruktion när det gäller spånnutsugen. Längd, bred och höjd (låg och hög del. Bultarna du har för att hålla det på plats, är de limmade eller har du gängat hålen?
Jag tror det är enklare att du bygger efter egna mått. Hade jag gjort den igen hade jag gjort den 7-8mm lägre på höga sidan för då hade dörren gått att öppna utan att montera bort den.

Mina bultar är avsågade och sen limmade med epoxy i hålen. Väldigt tunt gods för att kunna gänga.
 
C Carl Snick skrev:
Hej Vectrex.
Hittat något att mäta med på bandsågen? Väntar med spänning på resultatet.
Har inte @Ola C postat en bild på spånuppsamling, eller om det var @nanowire som hade en liknande variant. (Minns inte vem av dem..)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.