Någon som har erfarenhet av riktigt billigt kakel/klinker från tex bauhaus, Fredells osv? Man kan ju hitta vanligt kakel för 39:-/kvm jämfört med liknande kakel på kakelaffärer som kostar 159:-... Är det stor skillnad på kvaliteten eller kan man lika väl köra på det billiga?

Köpte klinkers på K-rauta igår. Hade dock tittat på Silvan och K-rauta innan för runt en 300 kr / kvm. Skifferplattor typ men fastnade dock för en platta 33 x 33 cm, svart med lite grått skimmer i. 89 kr / kvm... som hittat... verkar vara riktigt bra kvalité asså... :)

Det sägs vara större risk för variationer i storlek mellan plattorna.

Tummen mitt i handen skrev:
Det sägs vara större risk för variationer i storlek mellan plattorna.

Min erfarenhet är att det skiljer i storlek mellan plattor oavsett om de är billiga eller inte. Men då har jag visserligen aldrig varit i kontakt med något extrembilligt som 39 kr/kvm. Långt innan det fanns lågprisbygghandel fick jag lära mig att det är därför man aldrig ska ge sig i kast med kakelkryss, man kan inte justera variationerna då.
Vi lever i en värld där man kan ta 1000 kr för en bit oljad ek med två konsoller på och kalla det för hylla. Det säger en del.

Håller på att sätta upp vitt kakel i storleken 15 x 20 från bauhaus,
Betalade 69kr m2!
Plattorna slår nästan på en millimeter men det är inga problem

Jag köpte vitt kakel till köket från COOP för 39 kr/m2 - ingen synlig eller på annat sätt märkbar variation.

Tror dock att det är skillnad i slitage

För hemma bruk så behöver man inte vara så fixerad vid kvallite bara det är snyggt när det väl sitter där så ska det inte hända så mycket. På golvet däremot kan man kosta på sig en bättre platta tex innanför dörren i hallen där det blir lite mer slitage eller offentliga miljöer.

Ja satt upp ett billigare kakel, som en kund inhandlat själv på coop för ca 50kr/kvm.
kaklet diffade inte mer än dyra plattor....Men när ja fogade kaklet kom det tydligt fram "sprickor i glassyren".. Det var första gången ja satt upp ett biligare kakel och första gången ja råkat utt för den här formen av Problem sen kan man ju dra vilka slutstser man vill av det!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.