Hej

Har ett bekymmer när det ska väljas värmepump till huset, bygger ett enplans lösvirkeshus med en boyta på ca 95 kvm, har gjuten platta med en 17mm slang uppdelat på 7 zoner, det är tänkt att värmegolvet ska bli den enda värmekällan bortsett från braskaminen.

Eftersom huset är tänkt som fritidshus så är intresset vagt att lägga 100kkr på värmepumpen och efterlyser därmed tips på inne och utedel, märke att undvika osv
har sökt på nätet en del men det känns lite som kartell när det kommer till detta, vissa märken kan man tex inte få priser på, jula hade ett komplett paket för 15000kr men vågar man köpa det?

Är det någon som handlat detta från utlandet tro? när man tänker på komponenterna så speglar det inte priserna direkt, kan väl jämföras med att IKEAS plast skärbräda skulle kost 1500kr :)

Huset byggs i zon 1 skåne, tacksam för svar då jag är helt rudis när det gäller detta.

Ska det vara permanent uppvärmt så välj en luft-vatten värmepump. Man får lite vad man betalar för. T.ex. ivt/bosch, nibe och Mitsubishi är vanliga och går då lätt att laga vid haveri.

Ska du ha det uppvärmt tillfälligt är det bättre med luft-luft värmepump. Gött med AC på sommarens varmaste dagar också

Tack för svar Johannes, det blir såklart en luft vatten då huset alltid kommer vara lite uppvärmt, letar efter pump med elpatron och gärna inbyggd varmvattenberedare.

Its a jungle out there

Nibe eller Bosch har bra grejer till bra pris på nätet. Köper du en modell med vatten till utedelen så är den enkel att koppla in själv.

LVVP har ju fördelen med att de flesta även värmer tappvarmvatten. Nackdelarna är att det är en dyr lösning och den kyler inte på sommaren.

LLVP har fördelarna med att de är billiga och kyler fint på sommaren. Nackdelen är att de inte gör tappvarmvatten.

Jag kör själv LLVP I kombination med en el-vvb. Funkar klockrent, är billigt både i drift och investering.

Precis. Tar man t.ex. bosch eller nibe så har dom bra kompletta innerdelar med vvb inbyggt. Det har dom flesta iofs.

Bosch compress 7000i AW är en grym pump.
Nibe F2120 är också riktigt bra.
Dessa är väl de två bästa pumparna just nu. Jag ser Bosch pumpen som ett bättre alternativ, snyggare och ofta lite billigare

I vårt 108 kvm stora hus, byggt 2010, har vi en L/L-värmepump som enda uppvärmning, förutom en braskamin som vi eldar i kanske en gång i veckan på vintern.
Och värmepumpen var ju en räddning att kyla ner huset med denna heta sommar faktiskt.
Golvvärme har jag aldrig saknat faktiskt.

LLVP (Mitsubishi) + ett litet bra FTX-aggregat + el VVB (Nibe) är nog det billigaste och smidigaste du kan ha.
Vi gör av med strax under 5000 kWh/år totalt, så det är näst intill passivhusprestanda.

Kolla med https://www.vvsprojektering.se/
De är duktiga och billiga och levererar och monterar i hela Sydsverige.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.