Behöver skaffa mig en ny cirkelsåg då min gamla Cotech är både klumpig och oprecis.
Funderar på en såg med batteri typ Bosch GKS 18V-57 G då jag har batterier till den
Nackdelen är att den inte klarar gera 45 grader genom en standard 45 mm regel (till vilket jag behöver den nu).
Bosch GKS 55 finns snabbt och lätt att hämta som klarar det kravet men den har sladd...
Kommer inte använda sågen så mycket men är i valet och kvalet vilken jag ska välja. Sänksåg ska jag skaffa senare, troligen en Makita SP 6000
Snälla hjälp mig!
Funderar på en såg med batteri typ Bosch GKS 18V-57 G då jag har batterier till den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nackdelen är att den inte klarar gera 45 grader genom en standard 45 mm regel (till vilket jag behöver den nu).
Bosch GKS 55 finns snabbt och lätt att hämta som klarar det kravet men den har sladd...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer inte använda sågen så mycket men är i valet och kvalet vilken jag ska välja. Sänksåg ska jag skaffa senare, troligen en Makita SP 6000
Snälla hjälp mig!
Tjena!
Antar att du är hemmasnickare och föredrar då personligen sladddrivna verktyg för "sällan" användningsverktyg som cirkelsåg. Har själv bosch GKS 55+ och är galet nöjd. Om tio år är batterierna döda och du kan knappt hitta nya till sågen tyvärr.
Antar att du är hemmasnickare och föredrar då personligen sladddrivna verktyg för "sällan" användningsverktyg som cirkelsåg. Har själv bosch GKS 55+ och är galet nöjd. Om tio år är batterierna döda och du kan knappt hitta nya till sågen tyvärr.
Bra anledning.Niklasloow skrev:
Synd att man inte "kan" ha både batteri och slad OCH sänksåg... och behålla mina gamla för tuffa jobb...
Kör själv med sänksåg till det mesta, Festool TS-55, funkar till allt och har alltid en 48T klinga i.
På senare så skaffade jag en batteridriven makita virkelsåg - primärt för lite grövre jobb som OSB, K-Plywood eller som senast då sponten på taket skulle kapas. Även enklare klyvning där precision inte är ett problem.
Skulle jag ersätta sänken med en cirkelsåg - aldrig i livet!
Vilken är bättre i mitt tycke - sänksågen helt klart.
Köp du en sänksåg och när det skär i hjärtat att använda fin sågen på bygget köper du en slit maskin i form av en batteridriven cirkel.
På senare så skaffade jag en batteridriven makita virkelsåg - primärt för lite grövre jobb som OSB, K-Plywood eller som senast då sponten på taket skulle kapas. Även enklare klyvning där precision inte är ett problem.
Köp du en sänksåg och när det skär i hjärtat att använda fin sågen på bygget köper du en slit maskin i form av en batteridriven cirkel.
Det där gjorde inte det lättare att bestämma sig! För gerade snitt klarar bara dom största och dyraste sänksågarna så det blir nog en GKS-55 idag...slacker skrev:Kör själv med sänksåg till det mesta, Festool TS-55, funkar till allt och har alltid en 48T klinga i.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Att gera 45mm plankor i 45grader är tungt och kräver en stor såg och mycket kraft. Där ska du absolut köra med sladd, eller eventuellt om du hittar en batteridriven som kör med 36volt (dubbla batterier). Makita har en sån modell, jag vet inte om Bosch har nått motsvarande.
Jag önskar verkligen det fanns så man kunde koppla in en sladd i batteriingången så ens batteriverktyg blev sladdrivna.
Hur kommer det sig du vill ha både sänksåg och cirkelsåg? Gör du mycket hemmasnickeri?
Hur kommer det sig du vill ha både sänksåg och cirkelsåg? Gör du mycket hemmasnickeri?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Där har du en affärsidé. Det finns tyvärr en orsak till varför såna verktyg inte finns. De batteridrivna är i vissa situationer för svaga vilket betyder att man behöver sladd. Och då får tillverkarna sälja två maskiner istället för en.Niklasloow skrev:
Sånt finns på gräsklippare så, ja varför inteNiklasloow skrev:
Just nu behöver jag ha en såg för att kapa/gera 45 mm reglar vilket inte någon sänksåg gör. Sänksågen är mer för finlir, hål för diskho mm. Nej jag gör inte så mycket hemmasnickeri men har tanken att det ska bli mera.
Är det inte ju fler maskiner ju bättre!
Jo jag märkte det på min gamla Cotech. Dessa 170x45 reglar jag försökte gera igår är dessutom impregnerat virke!F Finndjävel skrev:
Cirkelsågen är väldigt smidig när inte precisionen är lika viktig vid tex plyfa, osb eller kapa ner plank eller reglar.Niklasloow skrev:
Sänksågen ger bättre precision när man tex kapar bänkskiva, täcksidor eller bygger möbler.
Hybriden mellan dessa är cirkelsåg på skena.