Ett tips till er som behöver ett regnskydd/överdrag till er ugn inför vintern. Halva priset i varuhuset nu också, en futtig hundring. Funkar klockrent på min ugn.
 
  • Gilla
Juanis03 och 2 till
  • Laddar…
Ser toppen ut! Min ugn blev betydligt tjockare och använde 5cm tegel. Funkar 2.5 bra? Körde du vanlig betong som skiva under eller eldfast bruk/vermikulit även där? Funderar på att isolera lite mer undertill.

F Fransson44 skrev:
Äntligen gjort första pizzorna! Kanonresultat. Använde pizzasten först. Men det går lika bra direkt på stenen!
 
Betongplattan, helt vanlig betong på 5 cm. Ovanpå den gjorde jag en blandning av vermikulit + cement. Sedan ovanpå den, vanlig eldfast tegel, den tunna, 2,5.
Ska försöka bifoga en bild.
Eldade hårt igår och plattan isolerade bra nertill. Ingen risk för träbordet.
 
  • Konstruktion av ugn med betongplatta och vermikulit-cementblandning för isolering på träbord med verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplatta monterad på träbord med isoleringsmaterial och eldfasta tegelstenar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LeKlint
  • Laddar…
Får nog bli en liknande kompletterande platta under min.
 
Idag körde jag för andra gången. Fick upp ugnen i över 600 grader och det var inga problem att hålla den runt 450 genom att mata den med ett vedträ då och då. Till och med svårt att inte bränna pizzorna för mycket. Riktigt kul!

Pizza tas ut ur en vedeldad ugn med en temperaturmätare som visar 450 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybakad pizza med brända kanter på träbord, indikerar hög ugnsvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pizza gräddas i en vedeldad ugn med synliga lågor och glödande ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybakad pizza med pepperoni på en träskärbräda, visar brända kanter som tecken på hög ugnstemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Juanis03 och 5 till
  • Laddar…
@LeKlint runda fina pizzor, klart finare än mina brukar bli. Lyckas man väl få nån rund från början vill den inte riktigt glida av spaden och blir oval och kantig när den är klar =)
 
  • Gilla
Bjelmskök och 1 till
  • Laddar…
Sådär nu har jag kommit en liten bit på vägen.
Vermikulit+eldfast blandat i 5:1 och ca 2 delar vatten blev det.
Minskade djupet på den med ca 5 cm från förra bilden. Kommer gjuta en platta, 5 cm betong och sen ett lager med vermikulit och eldfasta teglet där . Precis som många andra gjort. Till det isolerande lagret med vermikulit där eldfasta teglet kommer ligga, använder ni eldfast bruk dit? Eller enbart vanlig cement?
Samt hur tjock behöver den isolerade delen med vermikulit vara där det eldfasta teglet ligger, räcker det med 2,5cm och sen teglet på där?
 
  • En halvfärdig konstruktion av en hemgjord pizzaugn med vermikulit- och eldfast blandning på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående konstruktion av en hemgjord ugn med en blå byggboll, vermikulitblandning och verktyg på ett arbetsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LeKlint och 2 till
  • Laddar…
L Lenca skrev:
Sådär nu har jag kommit en liten bit på vägen.
Vermikulit+eldfast blandat i 5:1 och ca 2 delar vatten blev det.
Minskade djupet på den med ca 5 cm från förra bilden. Kommer gjuta en platta, 5 cm betong och sen ett lager med vermikulit och eldfasta teglet där . Precis som många andra gjort. Till det isolerande lagret med vermikulit där eldfasta teglet kommer ligga, använder ni eldfast bruk dit? Eller enbart vanlig cement?
Samt hur tjock behöver den isolerade delen med vermikulit vara där det eldfasta teglet ligger, räcker det med 2,5cm och sen teglet på där?
Jag hade använt eldfast bruk, men det beror mest på att jag inte kunde hitta någon information om hur cement påverkas av högre temperaturer under längre tidsperioder... Du kanske är en bättre googlare, så gör ett försök! :)
 
Tack! Riktigt goda blev de också. Men jag håller med om att få loss dem från spaden. Det är ett ångestmoment varje gång. Även när jag körde dem i den vanliga ugnen. Jag brukar mjöla spaden och se till att degen inte är för klibbig undertill. Även att inte ha på för mycket sås och blöt mozzarella men lik förbannat så fastnade den första pizzan igår och den fick jag till slut ge upp. Ett sätt är väl bakplåtspapper som man snabbt drar bort men det känns fel på något sätt. Det kanske inte ens funkar utan börjar brinna.

S Strangelove skrev:
@LeKlint runda fina pizzor, klart finare än mina brukar bli. Lyckas man väl få nån rund från början vill den inte riktigt glida av spaden och blir oval och kantig när den är klar =)
 
Jag brukar baka ut mina på ett bakbord, med rätt mycket mjöl på ... Plus mjöl på spaden såklart ...
 
Hejsan. Även jag har gjort en pizzaugn efter jag läst igenom denna tråd. Gjort som dom flesta, vermikulit och eldfast betong 5:1.
Nu efter 2 veckor så har den fortfarande inte stelnat, mjuk som f..n och porös, ska det ta så lång tid?
 
H HansOtto skrev:
Hejsan. Även jag har gjort en pizzaugn efter jag läst igenom denna tråd. Gjort som dom flesta, vermikulit och eldfast betong 5:1.
Nu efter 2 veckor så har den fortfarande inte stelnat, mjuk som f..n och porös, ska det ta så lång tid?
Hur mycket vatten blandade du i? Jag blandade 5:1 igår och har inte känt hur de känns än. Men hoppas det har stelnat lite på 1 dygn!
 
L Lenca skrev:
Hur mycket vatten blandade du i? Jag blandade 5:1 igår och har inte känt hur de känns än. Men hoppas det har stelnat lite på 1 dygn!
Blandade 2 delar vatten.
 
L Lenca skrev:
Hur mycket vatten blandade du i? Jag blandade 5:1 igår och har inte känt hur de känns än. Men hoppas det har stelnat lite på 1 dygn!
H HansOtto skrev:
Blandade 2 delar vatten.
Jag körde 50/50 i min mix och första gjutningen blev hård på ett dygn och hela ugnen stenhård på en vecka. Dock så är ju eldfast bruk rätt kostsamt och blir tungt i tjocka lager (vilket min blev). Verkar isolera bra nu efter några eldningar men jag är verkligen inget värmeproffs så kunde säkert tagit mindre bruk.
 
H HansOtto skrev:
Blandade 2 delar vatten.
Jag kände på min idag efter 1 dygn och den gick att knacka lite lätt på och höra att det var som ett skal.
Har inte din stelnat något efter två veckor eller går det att knacka lite lätt på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.