Jag ska gräva ner kabel till ett uthus på gården, och sätta en central i.

Jag har fått tag i en 5g6 jordkabel och undrar nu om man kan gå över till 5 ledare innan jordfelsbrytaren i garaget som jag ska gräva in kabeln till.
Idag är det tn-c in till garaget.

Jag vet att jag inte kan ta nollan från nollplint i garaget utan det bör ju bli från där PEN går in i centralen.
Men kan/får man göra så?

Kan man annars köra som tn-c med den kabeln fram till nya centralen?

Vill helst slippa att uthuset ligger under jfb i garaget.

Mvh
 
Ja, i princip låter det rätt. Det gäller väl att säkerställa att det verkligen är en PEN ledare du kopplar både jord och nolla mot. Så det inte redan är uppdelat i den punkten.
 
  • Gilla
timp
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kopplar in nya kabeln nolla och jord på inkommande PEN-skena i befintliga centralen och i nya centralen lägger du jordtråden på PE-skenan och nolltråden på ingången på JFBn, på så sätt så går du över från TN-C till TN-S i utgående anslutningspunkten i gamla centralen.

Om du söker i forumet så har bla Bo Siltberg förklarat i fler trådar mer utförligt.
Ta även och läs Bo Siltbergs artikelserie ”Det svenska elnätet”
 
Jag älskar det här forumet. Så perfekta svar på en till synes orimligt svår fråga för lekmän.

Big up!
 
  • Gilla
timp
  • Laddar…
tommib
TN-C till garaget antyder att det finns en PEN, annars kan det inte vara en TN-C matning. Frågan är vad det är för dimensioner på den matningen. Idag får inte PEN vara mindre än 10 kvmm men tidigare gick det bra så om kabeln är äldre får den användas enligt det äldre regelverket. Däremot kan du inte använda din nya kabel för att gå vidare TN-C eftersom den bara är 6 kvmm (och det inte är tillåtet att lägga ihop två ledare för att öka arean i detta fall) så den måste kopplas TN-S.

Apropå senaste dagarnas diskussioner så är det här motsatsen till det jag blev irriterad på häromdagen. Här har vi en uppenbart påläst TS som vill kontrollera att hen tänkt rätt. Jag tycker inte att frågan är orimligt svår på något sätt för en insatt lekman.
 
  • Gilla
timp
  • Laddar…
Tack för svaren!

Det är tn-c in i huset och sedan vidare till garaget det har jag kollat.
Kabeln till garaget är dessutom 4g6+6,

Jag sökte lite igår men hittade inte exakt samma frågeställning så jag blev lite osäker om man får göra så med alla dessa regler.
Jag får ta och läsa artikeln från Bo vid tillfälle!
 
Om kabeln till garaget är 4*6/6 så måste en av ledarna (blå om det är lite nyare kabel, annars är det bara svarta ledare) och den koncentriska skärmen ligga på PEN-skenan för att det ska bli TN-C.

Om kabeln till garaget är 4*6/6 så går det att ändra om så att matningen till garaget också blir TN-S.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om kabeln till garaget är 4*6/6 så måste en av ledarna (blå om det är lite nyare kabel, annars är det bara svarta ledare) och den koncentriska skärmen ligga på PEN-skenan för att det ska bli TN-C.

Om kabeln till garaget är 4*6/6 så går det att ändra om så att matningen till garaget också blir TN-S.
Dom är svarta och både nolla och skärm ligger på PEN i centralen i garaget.
Centralen inne ska också bytas vid senare tillfälle men finns det någon fördel med att gå över till tn-s redan där? Då behöver jdet kopplas om lite i garaget också.
 
tommib
Nja... Det blir enligt nuvarande föreskrifter om du byter din matning till TN-S men om det är gjort innan dessa föreskrifter trädde i kraft så är det ok som det är. Elektriskt gör det ingen skillnad.

Eftersom du ska in med en ny ledning så skulle jag nog koppla om till TN-S. Nackdelen med det är att du då behöver en nollplint som ligger före JFB, vilket bjuder in till felkopplingar i garagecentralen om man inte vet vad man gör (men då ska man inte heller vara i centralen och koppla).
 
Det är alltid bra att gå över till TN-S så tidigt som möjligt. Det är inte säkert att det är lämpligt att använda befintlig TN-C till garaget med den extra belastning som uthuset medför, det behöver bedömas. Så kan du byta till TN-S även till garaget så är det bra.

Har du koll på att ledningen till uthuset är rätt dimensionerad mot den säkring som skyddar?
 
Jag står inför nästa samma frågeställning.
Har PEN till huset och N1XV 5g6 till en utbyggnad. Har köpt ett litet skåp med rejäla plintar (L1,L2,L3 samt G/G).
Måste således också gå från TN-C till TN-S.
Kan man göra som så att man delar upp PEN i den plinten och tar ut N + G/G till båda centralerna?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är alltid bra att gå över till TN-S så tidigt som möjligt. Det är inte säkert att det är lämpligt att använda befintlig TN-C till garaget med den extra belastning som uthuset medför, det behöver bedömas. Så kan du byta till TN-S även till garaget så är det bra.

Har du koll på att ledningen till uthuset är rätt dimensionerad mot den säkring som skyddar?
Då kanske det är lika bra att jag får centralen i huset bytt innan jag Kopplar in uthuset då.

Hur räknar man på om ledningen är rätt dimensionerad?
Det är en n1xv 5g6. Ca 30 meter lång.
Servicesäkringen är på 25a knivsäkring
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.