Jag vet att det finns liknande trådar i ämnet, men jag är ändå lite nyfiken på hur andra gör. Om några veckor ska vi resa bort och jag har då tänkt stänga av vattnet helt. Vi har även en stor varmvattenberedare som jag inte har någon ambition att tömma, men det jag funderar på är om jag ska vrida av inkommande vatten till den? Stänger jag av vattnet helt spelar det kanske ingen roll hur jag gör med varmvattenberedaren? Dum fråga kanske, men jag frågar för att jag är osäker och saknar kunskap.

När vi är iväg har vi kattvakter som kommer att titta till våra katter med jämna mellanrum och de behöver givetvis färskt vatten. Är det onödigt att stänga av vattnet överhuvudtaget? Skulle det svämma över kan man ju hoppas att någon lägger märke till det :) Diskmaskin och tvättmaskin stänger jag av. Men det är just varmvattenberedaren jag funderar mest över, om det är någon risk med att låta den stå på, medan vattnet är avstängt?

Hur gör ni när ni är iväg?

Staffans2000
Katterna avgör.

Kattlös -stäng!
Kattägd -stäng inte!

Kattägd Staffan

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Katterna avgör.

Kattlös -stäng!
Kattägd -stäng inte!

Kattägd Staffan
Då får det nog bli så :) Men ponera att jag inte hade några katter. Hur gör man med vattnet till vvb?

Staffans2000
Stäng av vid vattenmätaren.

Stäng av vid vattenmätaren.
Och det räcker så? Då vet jag. Tack för svar. Men som sagt, nu får det nog stå på med hänsyn för kattvakterna :)

Stänger strömmen till pumpen med egen brunn samt kulventil på utgående vatten ..värme förlusten från en vvb nomal gammal är minimal...dessutom vill man inte vänta flera timmar på varmvatten.när man kommer hem
Liten risk att stänga vatten är att element slingor i VVB/pannor kan bli torra om någon tappar ex på toaletten .

Vattnet är ju några 100 år gammalt som man dricker idag ur kranen ,kan man hälla vatten på flaska kör det jorden runt betala 30kr litern , klarar nog katterna att dricka vatten som är tappat på flaska och förvarat i den i en vecka eller 2 . Går att ställa den i kylen om dom vill ha kallare än rumstemp. Men min katt gillar inte för kallt vatten som typ vintertid .

Staffans2000
E _Elman_ skrev:
Vattnet är ju några 100 år gammalt som man dricker idag ur kranen
Det vatten jag dricker, skakade Afrodite ur sitt hår när hon steg upp ur havet, och inte ens då var det nytt.

Om du stänger av vattnet, hade i alla fall jag även stängt av vvb.

• Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det vatten jag dricker, skakade Afrodite ur sitt hår när hon steg upp ur havet, och inte ens då var det nytt.
Jag skapar nytt vatten vid varje andetag, så du kanske dricker mitt vatten :rofl:

Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Jag skapar nytt vatten vid varje andetag
Aha!
Det är alltså du som är orsaken till havshöjningen! Eliminerar vi Harry, räddar vi världen, Eller har du missat något:thinking:.

harry73
Att jag är en orsak till havshöjningen håller jag med om och det är inget jag är stolt över :cry:
Men det är nog inte för att jag producerar vatten. Och den maximala mängden vatten på jorden är rätt så begränsad för att den totala mängen väte- och syreatomer är det. Men att all vattten skulle vara gammalt motsätter jag mig till.:geek:

Jag har för övrigt aldrig stängt av vattnet innan semesterresa

Stäng av allt! Fyll en kanna med vatten som räcker till katten. Så gör jag och det fungerar för katten:D

F FRS05 skrev:
Stäng av allt! Fyll en kanna med vatten som räcker till katten. Så gör jag och det fungerar för katten:D
Det är ett alternativ, men då är frågan huruvida jag ska stänga av varmvattenberedaren eller inte. Tömma den har jag ingen större lust med, men så här vi ju hela aspekten med bakterietillväxt osv, hmm.. :thinking:

R
Du behöver inte stänga av beredaren , den kan inte tömmas på vatten , är det
stopp på huvudkranen så är det stopp , att stänga av är endast om du ska vara borta
många månader och är kilowattjägare
Och det kommer inget vatten in i den om inte någon tappar varmvatten , det finns en kran/ventil
under på ventilröret , brukar vara en svart ratt som stänger för vatten in i beredaren om du
är rädd för en läcka på VV

Edit klart det blir bakterier i om du stänger av , bara att starta upp och ha termostaten på
ca 80C och vänta tills lampan slocknar om det finns , då är allt borta som du kan anse
farligt

Redigerat:
harry73
Och då rycker en stor del av den energibesparing man gjorde.

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.