4 785 läst · 4 svar
5k läst
4 svar
Säkringen på ventilationsfläkten löser ut
Hej, jag har ett ventilationssystem med en fläkt på taket som suger luft från huset och sprutar ut den. Fläkten har gått felfritt sedan 1980 och nu plötsligt så löser automatsäkringen på fläkten ut. Fläkten fungerar även som köksfläkt och regleras med ett reglage på spiskåpan. Trycker jag på automatsäkringen så går fläkten sakta igång och säkringen löser ut efter 5 sekunder. Vad kan ha hänt? Kan kolen vara slut i motorn?
Troligtvis har kondensatorn till fläkten gått sönder och sedan har fläkten gått i sönder.
Alternativt kan styrningen i kökskåpan gått sönder.
Finns inga kol i fläkten. Men efter 38 år är det nog dax för en helt ny fläkt eller ny fläktmotor,
Alternativt kan styrningen i kökskåpan gått sönder.
Finns inga kol i fläkten. Men efter 38 år är det nog dax för en helt ny fläkt eller ny fläktmotor,
Tack för jättefin hjälp! Jag har kommit så långt att om jag ställer vredet på lägsta hastighet så roterar fläkten. Om jag ökar hastigheten ett snäpp så utlöses automatsäkringen. Kan man av detta dra slutsatsen att det är kondensorn som pajat?FrittDrag_II skrev:
Går inte att dra någon direkt slutsats av bara det.
Men i vilket fall så får du räkna med en ny takfläkt, drift i 38 år är riktigt bra för en sådan fläkt.
Men i vilket fall så får du räkna med en ny takfläkt, drift i 38 år är riktigt bra för en sådan fläkt.