8 921 läst · 25 svar
9k läst
25 svar
Säkringen till vattenpump
Genom att kolla på tryckströmbrytarens kontaktbleck så kan man se om den slår i samma takt som kontaktorn eller om den ligger till hela tiden som kontaktorn slår.
Tryckströmbrytarens lägsta tryck står på ca 2bar.
Tryckströmbrytarens lägsta tryck står på ca 2bar.
Mer info enligt nedan behövs
Gammal pump ingen betydelse bara trycket stiger , svårt att se hur många kablar
som går in i den glasklara kåpan tiil vänster En eller två det är tre kablar i den grå lådan
går det bara en till glasklara lådan ?
Du säger säkring går , är det på det röda vredet som du trycker igång det igen ?
Gammal pump ingen betydelse bara trycket stiger , svårt att se hur många kablar
som går in i den glasklara kåpan tiil vänster En eller två det är tre kablar i den grå lådan
går det bara en till glasklara lådan ?
Du säger säkring går , är det på det röda vredet som du trycker igång det igen ?
Kolla på TS filmsnutt så är det klart att tryckströmbrytaren bryter i takt med ljudet från kontaktorn och pumpningen. Delarna verkar alltså fungera som tänkt med frågetecken kring att manometern rör sig väldigt lite i förhållande till start/stopp. Nu kan det ju vara att det är igensatt mot mätaren eller att den är en dämpad typ som inte fladdrar.
Mycket tyder då på det som nämndes tidigare dvs luftmängden i röda kärlet hydropressen eller igensättningar mot den delen. Börja med att kolla upp det på ett riktigt sätt och fortsätt inte köra som nu det är riktigt dåligt för delarna som trots allt verkar vara i ordning nu. Att det du kallar säkring löser ut dvs motorskyddet är helt riktigt när det startar stoppar så här.
När du får ordning på tanken kan du ställa in och kolla trycken på brytaren så de blir vettiga och även se till motorskyddets inställning. Skalan för ström sitter på högra sidan av nedre delen där röda knappen sitter kolla vad den är ställd på så kan man bedöma om det kan vara rimligt om du inte får fram pumptypen.
Du skulle kunna kolla och fixa det själv men om du är osäker ta hjälp av någon kunnig och då inte den rörmokare som var där tidigare verkar inte ha fått till det eller följt upp och felsökt rätt.
Mycket tyder då på det som nämndes tidigare dvs luftmängden i röda kärlet hydropressen eller igensättningar mot den delen. Börja med att kolla upp det på ett riktigt sätt och fortsätt inte köra som nu det är riktigt dåligt för delarna som trots allt verkar vara i ordning nu. Att det du kallar säkring löser ut dvs motorskyddet är helt riktigt när det startar stoppar så här.
När du får ordning på tanken kan du ställa in och kolla trycken på brytaren så de blir vettiga och även se till motorskyddets inställning. Skalan för ström sitter på högra sidan av nedre delen där röda knappen sitter kolla vad den är ställd på så kan man bedöma om det kan vara rimligt om du inte får fram pumptypen.
Du skulle kunna kolla och fixa det själv men om du är osäker ta hjälp av någon kunnig och då inte den rörmokare som var där tidigare verkar inte ha fått till det eller följt upp och felsökt rätt.
Ett första enkelt steg för dig kan vara att du bryter strömmen till pumpen och tappar ut vatten samtidigt som du kollar på tryckmätaren. Får du ut bara liten mängd innan trycket faller är det troligen röda kärlet som man får rikta in sig på. Och så ser du om det går att lita på manometern dvs att den faller ihop med att trycket sjunker.
Börja där så kan det gå att säga något mer på distans.
Börja där så kan det gå att säga något mer på distans.
Ursäkta kollade inte riktigt på videon
Men klart verkar det vara ett tryckfel ( hydroressfel ) pumpen hackar ( studsar till och från )
går fort att fylla och tömma hydropressen
Som dom andra säger
Normalt dåligt med luft i hydropressen eller ingen alls , på uppsidan kärlet en svart plastbit
ta bort den , det sitter en bilventil där , tryck på pinnen ska pysa , kommer det vatten
bara byta kärlet
Men klart verkar det vara ett tryckfel ( hydroressfel ) pumpen hackar ( studsar till och från )
går fort att fylla och tömma hydropressen
Som dom andra säger
Normalt dåligt med luft i hydropressen eller ingen alls , på uppsidan kärlet en svart plastbit
ta bort den , det sitter en bilventil där , tryck på pinnen ska pysa , kommer det vatten
bara byta kärlet
Testade att trycka på pinnen, det varken pyser eller kommer vattenR rävlyan skrev:Ursäkta kollade inte riktigt på videon
Men klart verkar det vara ett tryckfel ( hydroressfel ) pumpen hackar ( studsar till och från )
går fort att fylla och tömma hydropressen
Som dom andra säger
Normalt dåligt med luft i hydropressen eller ingen alls , på uppsidan kärlet en svart plastbit
ta bort den , det sitter en bilventil där , tryck på pinnen ska pysa , kommer det vatten
bara byta kärlet
Det är då trycklöst i kärlet , fanns det luft i den mängd som ska vara , pyser det alltid
Eftersom montaget är på det viset så kan jag nästan sätta en peng på att det är
stopp i röret där pilen är , det ser ut att vara gamla galvrör och dom kan sätta igen sig
Det kommer inget vatten in i kärlet , eller att kärlet är gånget
Kan du fylla luft i kärlet till ca 1,7 bar och prova
Eftersom montaget är på det viset så kan jag nästan sätta en peng på att det är
stopp i röret där pilen är , det ser ut att vara gamla galvrör och dom kan sätta igen sig
Det kommer inget vatten in i kärlet , eller att kärlet är gånget
Kan du fylla luft i kärlet till ca 1,7 bar och prova
Börja med att stäng av strömmen till pumpen!
Öppna en kran och släpp ut allt vatten, med öppen kran kontrollera med en tryckmätare så där är 1,5 bar i ventilen på toppen av den röda burken, (det står på etiketten som du fotograferade) det är samma ventil som på ett bildäck.
Enklast är det med en liten kompressor till bilen det viktiga är att den har en manometer.
När du pumpar upp till 1,5 bar kan det komma ut mer vatten vilket är helt normalt.
Slå till strömmen till pumpen och med flera kranar öppna bör den normalt gå hela tiden.
Ovanstående är normalt underhåll 1 ggr/år.
Fenomenet som som hörs kan uppstå om.
1 rör är fyllda med rost så invändig diameter är bara några mm.
2 den röda tanken är för hårt pumpad typ 4-4,5 bar, eller ingen luft alls= fylld med vatten.
3 Tryckströmställare är sönder eller felinställd frånslagstrycket inställt på 4 bar i stället för 2,5-3 bar som är normalt.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/reservdelar-och-tillbehor/hydrofor-hydropresstank/
Här finns reservdelar.
Öppna en kran och släpp ut allt vatten, med öppen kran kontrollera med en tryckmätare så där är 1,5 bar i ventilen på toppen av den röda burken, (det står på etiketten som du fotograferade) det är samma ventil som på ett bildäck.
Enklast är det med en liten kompressor till bilen det viktiga är att den har en manometer.
När du pumpar upp till 1,5 bar kan det komma ut mer vatten vilket är helt normalt.
Slå till strömmen till pumpen och med flera kranar öppna bör den normalt gå hela tiden.
Ovanstående är normalt underhåll 1 ggr/år.
Fenomenet som som hörs kan uppstå om.
1 rör är fyllda med rost så invändig diameter är bara några mm.
2 den röda tanken är för hårt pumpad typ 4-4,5 bar, eller ingen luft alls= fylld med vatten.
3 Tryckströmställare är sönder eller felinställd frånslagstrycket inställt på 4 bar i stället för 2,5-3 bar som är normalt.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/reservdelar-och-tillbehor/hydrofor-hydropresstank/
Här finns reservdelar.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Motorskydd till vattenpump slår ifrån vid backspolning.
Vatten & Avlopp -
Varför dunkar det vid tillslag i min Vattenpump
Vatten & Avlopp -
Split luftvattenpump eller vatten till utedelen
Värmepumpar -
Lämpligt motorskydd till vattenpump
El -
Funderar vart smutsfilter sitter på luftvattenpump nibe f2120 kan det sitta intill kran på ledning till pumpen
Värmepumpar