Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Ni som har haft Ajax ett tag, är ni nöjda? Vilket system ska jag köpa...blir lite fundersam när jag läser om störningar mellan sensorer som skickar pollning?! samtidigt osv
Är Ajax säkrare än Power Neo? och Visonic pm 10?
Har haft mitt ajax i nått halvår nu utan några störningar eller fel och falsk larm. Är väldigt nöjd (y)
Ingen erfarenhet av andra larm annat än när man varit husvakt åt syrran som har sektor. Tycker ajax appen är bättre och snabbare en sektors.
Gillar att man kan göra allt själv. Har byggt ut mitt ajax två gånger vart efter plånbok och fru medgivit det
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
E
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Ni som har haft Ajax ett tag, är ni nöjda? Vilket system ska jag köpa...blir lite fundersam när jag läser om störningar mellan sensorer som skickar pollning?! samtidigt osv
Är Ajax säkrare än Power Neo? och Visonic pm 10?
De använder ju alla samma frekvens iaf. Jag valde ajax före visonic baserat på att det händer grejer på ajax-plattformen. Powermaster verkar inte utvecklas mer och efterföljaren(?) Iotega verkar dra ut på releasen.
 
Haft ajax i ca ett år, inga störningar eller problem överhuvudtaget. Har 3 brand, 1 rörelse, 1 dörr, 3 switch (styr värme, avfuktare och vatten), 1 kamera + de vanliga grejerna (siren etc). Har larmet på gård så avstånd är upp till 100 m med massa väggar mellan utan problem. Är helnöjd.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Jag slog till på ett Ajax-system och installerade alltsammans igår. Supersmidigt (och -snyggt, var fruns kommentar - pluspoäng)!

Det enda besvär som har uppstått för mig är att det efter installationen hörs ett svagt surr/brus från mina två aktiva högtalare som är kopplade till min TV. De är inte trådlösa men det bruset som kommer ur dem låter precis som när en mobiltelefon stör ut en radiosändning t.ex. Hubben är placerad i ett förråd, en meter från högtalarna. Någon som vet vad det kan bero på?

Jag har också en fråga om Androidappen. Det ligger en konstant notifiering som jag misstänker beror på att man vill hålla appen vaken hela tiden. Gott så - men den vibrerar till för att göra sig påmind varannan timme. Det är nästan så att man misstar det för ett alarm. Är det så för er andra också?
 
A Amedi skrev:
den vibrerar till för att göra sig påmind varannan timme. Det är nästan så att man misstar det för ett alarm. Är det så för er andra också?
Nej.
 
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Ni som har haft Ajax ett tag, är ni nöjda? Vilket system ska jag köpa...blir lite fundersam när jag läser om störningar mellan sensorer som skickar pollning?! samtidigt osv
Är Ajax säkrare än Power Neo? och Visonic pm 10?

Jag har haft det ett tag nu och har aldrig haft några störningar eller falsklarm. Är riktigt nöjd med larmet och hur enkelt det är att hantera. Om jag ska klaga på något bara så tycker jag att touchen på keypaden är lite seg. Men jag larmar av och på med mobilen 99 gånger av hundra ändå.
 
Jag är grymt nöjd. Innan de gjorde om appen så funkade inte push-larm men nu fungerar det klockrent. Det känns 10 ggr stabilare än det Verisure-larm jag hade tidigare.
 
Vilka kameror har ni kopplat in i ajax?

Har en dahua utomhus på baksidan som fungerar super men skulle vilja ha nån enkel wifi kamera inne.
Har tittat på d-link men fungerar dom med ajax? Kjell co har en för 499:- just nu. Tror det är en utgående modell men skulle duga för mitt behov tror jag
 
Har haft falsklarm på rök. Kanske hög luftfuktighet?
 
  • Skärmdump av loggar från brandlarm som visar både falskt och verkligt rökalarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Har haft falsklarm på rök. Kanske hög luftfuktighet?
Hög luftfuktighet/kondens o damm är alla optiska rökdetektorers akilleshäl.
Fördelen med Ajax rökdetektorer är att man kan välja att inte använda rökavkänningen o bara köra på temp.
Så har jag valt att göra nu när jag satte upp en i tvättstugan.
På mitt gamla system fanns bara rök o ej tempdetektorer så där fick jag flytta detektorn från tvättstugan till hallen utanför för att slippa just sånna larm.
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Hög luftfuktighet/kondens o damm är alla optiska rökdetektorers akilleshäl.
Fördelen med Ajax rökdetektorer är att man kan välja att inte använda rökavkänningen o bara köra på temp.
Så har jag valt att göra nu när jag satte upp en i tvättstugan.
På mitt gamla system fanns bara rök o ej tempdetektorer så där fick jag flytta detektorn från tvättstugan till hallen utanför för att slippa just sånna larm.
Falsklarm på brand är det minsta man vill ha :worried:
Smart att stänga av rökavkänning i tvättstuga tex. Hur snabbt reagerar den på temperaturökning? Är det tillräckligt säkert?
 
hsd
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Hög luftfuktighet/kondens o damm är alla optiska rökdetektorers akilleshäl.
Fördelen med Ajax rökdetektorer är att man kan välja att inte använda rökavkänningen o bara köra på temp.
Så har jag valt att göra nu när jag satte upp en i tvättstugan.
På mitt gamla system fanns bara rök o ej tempdetektorer så där fick jag flytta detektorn från tvättstugan till hallen utanför för att slippa just sånna larm.
Och insekter
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Falsklarm på brand är det minsta man vill ha :worried:
Smart att stänga av rökavkänning i tvättstuga tex. Hur snabbt reagerar den på temperaturökning? Är det tillräckligt säkert?
Tillräckligt snabbt för att gå igång när jag drog på torkskåpet, men missade att stänga dörren :crysmile:
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Icke att glömma är att det faktiskt finns mycket störningar även på 868-bandet.
Då gör faktiskt Ajax rätt som meddelar det till skillnad från många andra trådlösa system.

Bara någon vecka sedan jag vaknade av att Ajax tappade kontakten med 3 olika enheter i princip samtidigt. For upp, men kunde först inte se något konstigt. När jag,sedan gick ut på baksidan hör jag hur ett gäng maskiner åker sakta nere på landsvägen 75-100m bort o klipper gräs/sly i dikeskanten.
Efter att de passerat var alla enheter online igen, men ett par timmar senare händer exakt samma sak fast då bara med 2 enheter när maskinerna kommer tillbaka åt andra hållet.
Ingen aning vad de har för typ av radiosändare, men någonting måste det varit.
Vad hände då? Sluta larmet att fungera?

Om enheten upplever störning, så bytar den frekvens, om den störs ut på 868.1 t.ex. så bytar den till 868.2. Har hela bandet störts ut?
 
Hej,

Enligt supporten på Ajax så ska brandvarnarna meddela vilken av brandvarnarna som blivit utlöst, liknande Nest Protect där den exempelvis säger "Brand i vardagsrummet".
Jag skulle bara vilja kolla med er om detta stämmer och om man får denna typ av notifiering från brandvarnaren eller hubben?
Om ja, fungerar den på svenska också?
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.