5 091 läst · 28 svar
5k läst
28 svar
Landade luftballong i familjs trädgård
Medlem
· Stockholms
· 162 inlägg
Jag brukar flyga med en pilot som verkar vara lite grand-old-man inom ballongflyg i Stockholm. Han vill gärna visa sig på styva linan. En gång mellanlandade vi i ett äppelträd, en annan flög vi på 10-15 meters höjd längs en väg och vinkade till dem i vardagsrummen på hyreshusen intill.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag säger inte att det var så det gick till i artikeln, men det verkar som om man kan flyga på flaggstångshöjd ibland.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Ibland tvingas ballongförare landa på mindre lämpliga platser. Bränslet kan vara på upphällningen. Vinden för stark eller för svag eller åt "fel" håll. Det gäller att välja den minst olämpliga platsen. Villatomter med flaggstänger försöker man nog undvika. Men om alternativen är trafikerad väg, elektrifierad järnväg eller kraftledning, så är flaggstången att föredra.
Jag har flugit balkong en gång och då landade vi i en trädgård i södra Stockholm så det är nog inte så ovanligt. Var spännande och vi undvek stolpar och belysning med någon meters marginal. Villaägaren var rätt förvånad men inte arg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det är ju ingen nyhet precis:-RB- skrev:
Andrées polarexpedition var ett försök lett av ingenjören Salomon August Andrée att 1897 resa över Arktis med vätgasballongen Örnen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andrées_polarexpedition_1896–1897
Som t.ex. på packisen vid Vitön då, där de tre landade och dog.E Enplanaren skrev:
Allt omvittnat i deras efterlämnade dagböcker, som man återfann 33 år senare.
Redigerat:
Vi har i Täby ett större höghus som dessutom ligger på en kulle, Grindtorp.
Många, många år sedan var det en ballong som inte kunde ta höjd utan gick rakt in i sidan halvvägs upp i det högre huset på bilden. Då vinden tryckte på rullade den längs huset tills den blev fri. Rätt upprörda känslor hos passagerarna och lägenhetsinnehavarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många, många år sedan var det en ballong som inte kunde ta höjd utan gick rakt in i sidan halvvägs upp i det högre huset på bilden. Då vinden tryckte på rullade den längs huset tills den blev fri. Rätt upprörda känslor hos passagerarna och lägenhetsinnehavarna.
Som född och boende i Ljungbyhed kan jag meddela att vi är vana vid flygfarkoster som ”snuddar” flaggstängerna. Dock är det tyvärr inte så intensivt numera sen krigsflygskolan lade nerlars_stefan_axelsson skrev:
Bjuder på några fler bilder på ballongen innan landning...
Kuriosa. Just denna ballong har varit föremål för en utredning av Statens Haverikommission. https://www.havkom.se/utredningar/c...zkz-vid-hoerlinge-gard-m-laen-den-30-maj-2004plaggis skrev:
Ja men det var inte helt och hållet bara deras ansvarE Enplanaren skrev:
"Olyckan orsakades av en kraftig vindökning som inte var prognostiserad. Förarens relativt ringa aktuella erfarenhet kan ha varit bidragande."
Prognos på 3-4 knop blev 20 knop....
Ja och blåsigt. När vi ändå är inne på referenser så kan det blivit som med hindenburg, där en kastvind kan ha orsakat olyckan. Kan ju komma bara bit om vinden är kraftig nog.fd pilot skrev:
Liknande trådar
-
Blandade färgsystem till nymålat?
Färg, Måla & Tapetsera -
Strid om bygglov för solceller på marken med många inblandade parter
Artikelkommentarer -
Allé med blandade trädsorter?
Trädgård allmänt -
Ändring av detaljplan - flerfamiljsbostad
Bygglov -
Bygga Brevlåda eller "Hur en Robot landade på min uppfart"
Socialt & Projekt