lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Å ena sidan. Å anda sidan; om en varmluftsballong tar i normallånga flaggstänger så inte flyger den högt, inte. ;)
Jag brukar flyga med en pilot som verkar vara lite grand-old-man inom ballongflyg i Stockholm. Han vill gärna visa sig på styva linan. En gång mellanlandade vi i ett äppelträd, en annan flög vi på 10-15 meters höjd längs en väg och vinkade till dem i vardagsrummen på hyreshusen intill.

Jag säger inte att det var så det gick till i artikeln, men det verkar som om man kan flyga på flaggstångshöjd ibland.
 
M mumiemonstret skrev:
Jag säger inte att det var så det gick till i artikeln, men det verkar som om man kan flyga på flaggstångshöjd ibland.
Jo det kan man säkert göra. Det kan man med flygplan och helikoptrar också. Men om det är bra att göra så, det är en annan fråga... ;)
 
  • Gilla
Broken arrow och 1 till
  • Laddar…
Ibland tvingas ballongförare landa på mindre lämpliga platser. Bränslet kan vara på upphällningen. Vinden för stark eller för svag eller åt "fel" håll. Det gäller att välja den minst olämpliga platsen. Villatomter med flaggstänger försöker man nog undvika. Men om alternativen är trafikerad väg, elektrifierad järnväg eller kraftledning, så är flaggstången att föredra.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag har flugit balkong en gång och då landade vi i en trädgård i södra Stockholm så det är nog inte så ovanligt. Var spännande och vi undvek stolpar och belysning med någon meters marginal. Villaägaren var rätt förvånad men inte arg :crysmile:
 
-RB- -RB- skrev:
Så jag är ytterst skeptisk till ballonger som kontrollerat färdmedel.
Ja, det är ju ingen nyhet precis:
Andrées polarexpedition var ett försök lett av ingenjören Salomon August Andrée att 1897 resa över Arktis med vätgasballongen Örnen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Andrées_polarexpedition_1896–1897

E Enplanaren skrev:
Ibland tvingas ballongförare landa på mindre lämpliga platser.
Som t.ex. på packisen vid Vitön då, där de tre landade och dog.
Allt omvittnat i deras efterlämnade dagböcker, som man återfann 33 år senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja, visst är det känt sen gammalt. Det bidrar till mitt tvivel. ;)
 
Vi har i Täby ett större höghus som dessutom ligger på en kulle, Grindtorp.

Flygbild över det böjda höghuset i Grindtorp, Täby, omgivet av träd och vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många, många år sedan var det en ballong som inte kunde ta höjd utan gick rakt in i sidan halvvägs upp i det högre huset på bilden. Då vinden tryckte på rullade den längs huset tills den blev fri. Rätt upprörda känslor hos passagerarna och lägenhetsinnehavarna.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, vad var det nu som den oroliga mamman lär har sagt till sin son när han skulle åka till den militära flygförarutbildningen på Ljungbyhed: "Och lova nu att vara försiktig, och flyga långsamt och nära marken!" :)
Som född och boende i Ljungbyhed kan jag meddela att vi är vana vid flygfarkoster som ”snuddar” flaggstängerna. Dock är det tyvärr inte så intensivt numera sen krigsflygskolan lade ner:sweat:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Bjuder på några fler bilder på ballongen innan landning...
 
  • Varmluftsballong nära marken över bostadsområde med åskådare och bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En varmluftsballong nära landning över ett bostadsområde vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Varmluftsballong svävar nära vägen mot en molnig himmel vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan man med flygplan och helikoptrar också. Men om det är bra att göra så, det är en annan fråga... ;)
I samband med start och landning är det väldigt bra, ja rentav nödvändigt... :geek:;):p
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E Enplanaren skrev:
Kuriosa. Just denna ballong har varit föremål för en utredning av Statens Haverikommission. [länk]
Ja men det var inte helt och hållet bara deras ansvar
"Olyckan orsakades av en kraftig vindökning som inte var prognostiserad. Förarens relativt ringa aktuella erfarenhet kan ha varit bidragande."

Prognos på 3-4 knop blev 20 knop....
 
F
Man kan flyga lågt "profilflygning". Men företrädesvis över fält. Att landa med en så stor ballong i ett villaområde är nog inte att rekommendera. Om det inte var något som tvingade ner ballongen. Finns gott om fält i Falköping.
 
fd pilot skrev:
Man kan flyga lågt "profilflygning". Men företrädesvis över fält. Att landa med en så stor ballong i ett villaområde är nog inte att rekommendera. Om det inte var något som tvingade ner ballongen. Finns gott om fält i Falköping.
Ja och blåsigt. När vi ändå är inne på referenser så kan det blivit som med hindenburg, där en kastvind kan ha orsakat olyckan. Kan ju komma bara bit om vinden är kraftig nog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.