A
Jag förvaltar flera stora fastigheter (totalt 130 000 kvm i Lund, de är byggda på 60-talet. På en gammal soptipp, som ligger på ett lerlager. Total tjocklek 70 m. De är inte borrade ner i berget. De står där idag och de står där om 100 år, om ingen får för sig att riva dem och bygga något sämre.

Jag är övertygad om att TS kommer att få ett utmärkt resultat. Kör på, men var delaktiga och nyfikna i processen!

Stort lycka till.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M mendelsohn skrev:
Modifierar mitt svar.

Jag hade aldrig nöjt mig utan att gå ner flera meter i berget.
Okej vi följer nog det upplägget som pålfirman (Pålab) rekommenderar
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Scouten skrev:
Jag förvaltar flera stora fastigheter (totalt 130 000 kvm i Lund, de är byggda på 60-talet. På en gammal soptipp, som ligger på ett lerlager. Total tjocklek 70 m. De är inte borrade ner i berget. De står där idag och de står där om 100 år, om ingen får för sig att riva dem och bygga något sämre.

Jag är övertygad om att TS kommer att få ett utmärkt resultat. Kör på, men var delaktiga och nyfikna i processen!

Stort lycka till.
Tack så mycket!
 
Varför dra sig ur?? Har du berg under har du väl jättebra förutsättningar för en stabil grund. Självklart får man ta höjd för hur djupt i berget man behöver borra och hur många pålar man behöver, men det får man väl förutsätta att pålab har koll på. Och det lär dom ha!

Ser jättefint ut! Kör på säger jag.... (y)

Ang mängden makadam, så kan jag dock inte uttala mig.
 
  • Gilla
Jonas&lina
  • Laddar…
Påla!

Pålarna gjuts fast grunden. I övrigt så gräver man ju ut som för en vanlig grund, fyller ut med fyllnadsmassor och jämnar av osv. Armeringen kan behöva förstärkas men det kan alla "grundfirmor".

Jag ser inga problem utöver att det kanske kan bli lite dyrare men huset kommer å andra sidan inte sätta sig och du slipper sprickor i grunden om 20 år osv.
 
  • Gilla
Jonas&lina
  • Laddar…
Jag är också övertygad om att det kommer att gå... har sett hur man bygger 25 våningar höga hus på gammal sjöbotten här i förorten (lera och 40-60 meter till berg enligt uppgift). Så nog går det att få till, det handlar bara om att göra rätt (vilket givetvis också kostar). Pålarnas huvudsakliga uppgift är ju att förankra grundplattan så den inte rör på sig. Sedan får man gräva ur och dränera på sedvanligt sätt och gjuta en platta som är stark nog att hålla fast pålarna.
Det går säkert att göra pålningen separat om det är folk som vet vad dom gör, även om det kanske är mindre huvudvärk att göra grunden som totalentreprenad.
 
Att påla är absolut inga problem. Beroende på husets geometri samt pålarnas placering kommer plattan bli något tjockare då plattan spänner fritt mellan pålarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.