M
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
I mitt förra hus var alla skarvar svetsade (inga kontakter).

Stickan
Kutym nuförtiden är att det sätts ett fiberavslut som det sedan dras en patch ifrån till mediakonvertern. Så gör vi iaf.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vulcan61
Det är 2 boxar. Alltså en innanför röret sedan media omvandlare vart man sedan vill ha den. Max 5 meter bort sa grannen ingår i priset. Tänkte på den dosan som kommer sitta vid röret. Visst måste han då dra en liten bit kabelkanal för att kunna montera dosan iomed röret kommer intill ett hörn. Skulle vara snyggare om man kunde monteras direkt bakom röret slippa list just där. Ev flytta ut röret lite om det går
 
  • Ett orange tomt rör sticker ut från ett hörn där en vit golvlist möter en ljus trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61
Förmodar att det måste vara en kabelränna som går liknande som bilden
 
  • Hörnet av ett rum med markerad yta på vägg för kabelränna och synlig orange rörända.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Förmodar att det måste vara en kabelränna som går liknande som bilden
Det blir för kraftig böj på fibern ,i två dimensioner dessutom . Vad finns bakom väggen , går det att flytta röret snett uppåt vänster i mitten där du markerat för dosan ?
Nu är det för nära både golvet och väggen i hörnet .
 
Lite svårt att besvara utifrån vilka fiberdosor som används, det finns några olika som entreprenören kan välja bland och vilka som är godkända av fiberägaren. Och även användande av kabelkanal där vissa har det och andra klamrar.
Det finns dosor som fungerar bra att sätta över inkommande fiberslang.
Vem är fiberägaren för jag har inget minne av att du skrivit det?
 
Redigerat:
Vulcan61
P Pin skrev:
Det blir för kraftig böj på fibern ,i två dimensioner dessutom . Vad finns bakom väggen , går det att flytta röret snett uppåt vänster i mitten där du markerat för dosan ?
Nu är det för nära både golvet och väggen i hörnet .

Det är bara panel på väggen där. Inte lätt flytta röret många mm nu. Såfall om det finns en skarv men böj eller liknande för få ut den några cm till från hörnet
 
Vulcan61
A AndersS skrev:
Lite svårt att besvara utifrån vilka fiberdosor som används, det finns några olika som entreprenören kan välja bland och vilka som är godkända av fiberägaren. Och även användande av kabelkanal där vissa har det och andra klamrar.
Det finns dosor som fungerar bra att sätta över inkommande fiberslang.
Vem är fiberägaren för jag har inget minne av att du skrivit det?

Telia Zitius ska det vara. Få helt enkelt ringa dom imorgon
 
Vulcan61
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Telia Zitius ska det vara. Få helt enkelt ringa dom imorgon
Pathkabel som sedan gå från dosan till mediaomvandlaren. kanske man kan fräsa ut bakom listen. Är väll rätt enkelt byta om det skulle behövas. Är dom dyra per meter?
 
Vulcan61
Inkommande dosa va endast 8x8 cm så borde kanske gå. Hel blank vit dosa
 
Går att sätta uttaget över rörsläppet, sedan en patch till konvertern
 
Vulcan61
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Går att sätta uttaget över rörsläppet, sedan en patch till konvertern

Kanon då blir det bra
 
hsd
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Inkommande dosa va endast 8x8 cm så borde kanske gå. Hel blank vit dosa
Det är fiberomvandlaren, från den kopplas nätverkskabel (den kan böjas som vanligt ) till mediaomvandlaren
Fibern in till fiberomvandlaren får inte böjas för skarpt, försök vinkla uppröret i väggen så alla svängar för fibern blir svaga kurvor
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
tycker ändå det är märkligt att dosan måste sitta innanför röret.
Det är i de flesta fall en ren avtalsfråga: För att kunna hålla priserna så vill installatören ha det så enkelt som möjligt. Tyvärr är det ju antagligen för sent att tänka på detta nu.

När vi skaffade fiber stod det klart och tydligt i papprena vad som gällde och jag valde i god tid ut en plats där slangen kunde dras in och mediaomvandlaren sitta. Jag förberedde t.o.m. dragningen genom väggen (egentligen genom en gammal redan igensatt friskluftsventil) och hade förberedd med kabelkanal innanför så de kunde dra slangen fram till där mediaomvandlaren skulle sitta (där det också redan fanns eluttag).

Så när de kom hit och drog in den orange slangen var det bara för dem att trycka in den genom hålet (en grövre slang) i väggen, dra genom kabelkanalen fram till där mediaomvandlaren skulle sitta och sen blåsa i och sätta pigtail på fibern. (Jag tror sen den sitter i en SPF-modul in i sidan på Inteno-switchen som ingick.)

Hos mina föräldrar (där det är kommunen som har fibernätet) så fick farsan valfri längd inomhuskanalisation, så det sitter en skarv mellan den orange slangen och en vit precis innanför väggen, den fick han själv dra den vita dit han ville ha den innan de blåste i fibern och kopplade in. Deras slang kommer in i källaren, han drog en kabelkanal upp längs väggen, borrade genom trappen till övervåningen (som går ovanför källartrappen) och drog upp längs väggen och har routern står på en väggmonterad hylla i takhöjd i hallen.
 
Redigerat:
Vulcan61
hsd hsd skrev:
Det är fiberomvandlaren, från den kopplas nätverkskabel (den kan böjas som vanligt ) till mediaomvandlaren
Fibern in till fiberomvandlaren får inte böjas för skarpt, försök vinkla uppröret i väggen så alla svängar för fibern blir svaga kurvor

Är det inte en fiberpacthkabel från fiberomvandlaren till mediaomvandlaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.