Vulcan61
B bomm skrev:
Om huset står på plintar, hade jag bett dem dra ducten (plastslangen) under huset och upp på det ställe du vill ha mediakonverteraren. Alt förberett med klarat tomrör som de enkelt kan dra in ducten i dit du vill.



Nu har de väl tänkt sätta mediakonverteraren där de stuckit in ducten.

Det är mycket trevligare att få den placerad uppe på väggen i en skrubb eller i ett kontor. Från mediakonverteraren går du sedan vidare med tp-kabel till router,
Grävningen och rör dragningen gjorde vi själva på tomt. Känns inte kul dra om allt och gräva under huset så lågt och trångt där också.. tycker ändå det är märkligt att dosan måste sitta innanför röret. Tex sätter en kabelränna framför röret så ligger den ju skyddad där också.
 
Stickan56
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Googlade fram en bild. Så det är en liknande dosa som den till vänster som sätts innanför då. Den var inte speciellt vacker. Få hitta nån lösning om den måste sitta precis vid inkommande rör. Infällt eller liknande
Frågan är om det sitter någon kontakt i mediekonverteraren (till höger på bilden) eller om den gröna kabeln är svetsad inuti burken. I så fall kan du inte enkelt separera mediekonverteraren från inkommande anslutning längre än vad kabellängden tillåter.

Stickan
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Grävningen och rör dragningen gjorde vi själva på tomt. Känns inte kul dra om allt och gräva under huset så lågt och trångt där också.. tycker ändå det är märkligt att dosan måste sitta innanför röret. Tex sätter en kabelränna framför röret så ligger den ju skyddad där också.
Det är en fiber som inte kan böjas hur snävt som helst, typ som runt en snusdosa, så du kan inte göra en rät vinkel i ändan på röret , det blir en böj.

Flytta hålet om möjligt .
 
Vulcan61
P Pin skrev:
Jag har en dosa där inkommande fiber är kopplad. Därifrån går en kortare fiber till mediaomvandlaren.

Inget av detta inklusive router och kablar är speciellt vackert att titta på så om möjligt placeras det på en undanskymd plats. Låt inte bredbandsleverantörrn göra det som är enklast för dem. Skulle själv ha betalat extra för några meter fiber om de hade krånglat hos mig, men nu kom vi överens om en bra och diskret dragning så jag kunde gömma tekniken i en garderob centralt placerad i huset .
Ja vet väldigt känsligt med böjar på rören. Få ringa och kolla detta. Kan han dra vidare kabeln 4 meter i en ränna så få de duga. Annars få vi klura ut nått
 
Under huset behöver du inte gräva. Den klamras med fördel mot trossbotten, gärna i ett skkyddsrör. Och som sagts tidigare det behövs mjuka böjar på ducten.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ja vet väldigt känsligt med böjar på rören. Få ringa och kolla detta. Kan han dra vidare kabeln 4 meter i en ränna så få de duga. Annars få vi klura ut nått
Tror de alltid sätter dosan framför röret . Tänk som ett eluttag, du har det framför vp röret inte 4 m bort med sladdarna i en kanal på golvlisten...

Däremot kan du ha 4 m fiberoatch, eller dra cat 6 från mediakonverterareb tillbaka in i väggen hur du vill.

Tror du bör fundera över vilken punkt fibern kommer in i huset
 
Vulcan61
B bomm skrev:
Under huset behöver du inte gräva. Den klamras med fördel mot trossbotten, gärna i ett skkyddsrör. Och som sagts tidigare det behövs mjuka böjar på ducten.
Ok vet du vad skarvhylsan heter som passar dessa rör vid förlängning. Om man få skarva den?
 
Vulcan61
P Pin skrev:
Tror de alltid sätter dosan framför röret . Tänk som ett eluttag, du har det framför vp röret inte 4 m bort med sladdarna i en kanal på golvlisten...

Däremot kan du ha 4 m fiberoatch, eller dra cat 6 från mediakonverterareb tillbaka in i väggen hur du vill.

Tror du bör fundera över vilken punkt fibern kommer in i huset
Sant är väll så..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Frågan är om det sitter någon kontakt i mediekonverteraren (till höger på bilden) eller om den gröna kabeln är svetsad inuti burken. I så fall kan du inte enkelt separera mediekonverteraren från inkommande anslutning längre än vad kabellängden tillåter.

Stickan
Inte svetsat i mediaomvandlaren, utan i dosa. Fiberpatch från dosa till omvandlaren .
Min mediaomvandlare gick sönder häromveckan, och det hade varit komplicerat för mig att byta den om fiberkabeln varit svetsad istf kopplad.
 
Vulcan61
P Pin skrev:
Inte svetsat i mediaomvandlaren, utan i dosa. Fiberpatch från dosa till omvandlaren .
Min mediaomvandlare gick sönder häromveckan, och det hade varit komplicerat för mig att byta den om fiberkabeln varit svetsad istf kopplad.
Pin ser din dosa ut som bilden ja la upp? Ta gärna bild hur den ser ut på inkommande om du kan
 
Stickan56
P Pin skrev:
Inte svetsat i mediaomvandlaren, utan i dosa. Fiberpatch från dosa till omvandlaren .
Min mediaomvandlare gick sönder häromveckan, och det hade varit komplicerat för mig att byta den om fiberkabeln varit svetsad istf kopplad.
I mitt förra hus var alla skarvar svetsade (inga kontakter).

Stickan
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Pin ser din dosa ut som bilden ja la upp? Ta gärna bild hur den ser ut på inkommande om du kan
Inte i närheten nu, men den ser inte ut så .

Vit plast, ungeför lika stor som ett dubbelt 230 V uttag. Från Bahnhof, tror det finns bilder på deras hemsida. Din leverantör kanske har något som ser annorlunda ut.
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
I mitt förra hus var alla skarvar svetsade (inga kontakter).

Stickan
Aha ok. Då hade det varit krångligare att byta mediaomvandlaren där.
 
Vulcan61
P Pin skrev:
Inte i närheten nu, men den ser inte ut så .

Vit plast, ungeför lika stor som ett dubbelt 230 V uttag. Från Bahnhof, tror det finns bilder på deras hemsida. Din leverantör kanske har något som ser annorlunda ut.
Ok få kolla det
 
S
Det brukar aldrig vara några problem att säga till firman om du vill flytta fibern.

Är övertygad om att dom bara gör ”snabbast möjliga” lösning när kunden inte ber om annat.

Du får alldeles säkert hämta slang och en skarv och dra slangen dit du själv vill ha den. Så funkar det på bolaget jag jobbar åt och det är många kunder som drar sin egen fiberslang.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.