Vulcan61
hur skulle ni dragit inkommande fiber kabel här.. golvlist kommer täcka för hålet slangen. Fundera på om man ska fräsa hela vägen bakom golvlist och sedan köra in kabeln så slipper man se den. Eller ska man be dom klamra kabeln på golvlisten vilket är rätt fult att se kanel. Ev kabel kanal. Dragningen är ca 4 meter. Hur skulle ni gjort
 
  • Orange tom fiberkabelgenomföring som sticker ut från ett hål under en trägolvlist vid hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Skulle ha gjort vad som än krävs för att få det infällt.
Men så kanske jag är rätt unik då jag rev ner 10st gipsskivor, tapet, osb för att förlägga ett par kablar infällt :)
 
  • Gilla
styren och 2 till
  • Laddar…
Vulcan61
S SueCia skrev:
Skulle ha gjort vad som än krävs för att få det infällt.
Men så kanske jag är rätt unik då jag rev ner 10st gipsskivor, tapet, osb för att förlägga ett par kablar infällt :)
Håller med infällt är ju att föredra. Bara man inte få hjärnsläpp en dag så man sätter en spik i listen så den träffa fiber kabel. Har för mig den där fiber kabeln är ruskigt dyr. Borde väll räcka göra ett spår på 5,6mm? Är väll rätt tunna?
 
Vulcan61
Tror inte äns installatörerna lägger dom i kabelränna äns. Dom klamra nog som standard. Hellre ha den i runn kabelkanal än klammer tror jag
 
Du kan inte dra ducten i krypgrund, källare eller vind?

Fräser du inte i golvsockeln är ett
Alternativ om du har uppreglade väggar fälla in ducten i väggen.
Med fein eller hålsåg gör du hål i skivorna vid reglarna och borrar hål genom reglarna och drar sedan ducten infälld i väggen.
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
M
Brukar de inte sätta anslutningsdosan så nära där ducten kommer in som möjligt?
Sedan sätter du en lös fiber-kabel dit du vill ha mediekonverteraren, skulle något hända med fiberkabeln så går den ju att byta ut. Att blåsa ny fiber är dyrt, tror det kostade dräneringsfirman som var här ca 6000:- när de grävde lite för snabbt :)
 
  • Gilla
Vulcan61 och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
Ok så dom sätter först en dosa precis vid röret. Är det en liten dosa ? Plast Röret går upp bakom ytterpanelen. Huset står på plintar. Tanken va att leda bort att 4 meter bort i ett hörn. Skulle gärna vilja undvika ha nån dosa där röret är. Inte så snyggt ha det så synligt tänker jag. Men är det bara en liten dosa så kanske det funkar också. Ok då är det bara själva mediaboxen som ta stor plats. så få den sitta i ett hörn där Vi inte kommer se den!
 
Vulcan61
B bomm skrev:
Du kan inte dra ducten i krypgrund, källare eller vind?

Fräser du inte i golvsockeln är ett
Alternativ om du har uppreglade väggar fälla in ducten i väggen.
Med fein eller hålsåg gör du hål i skivorna vid reglarna och borrar hål genom reglarna och drar sedan ducten infälld i väggen.

Ok infälld låter intressant. Få kolla upp detta lite mer
 
Vulcan61
B bomm skrev:
Du kan inte dra ducten i krypgrund, källare eller vind?

Fräser du inte i golvsockeln är ett
Alternativ om du har uppreglade väggar fälla in ducten i väggen.
Med fein eller hålsåg gör du hål i skivorna vid reglarna och borrar hål genom reglarna och drar sedan ducten infälld i väggen.
Googlade fram en bild. Så det är en liknande dosa som den till vänster som sätts innanför då. Den var inte speciellt vacker. Få hitta nån lösning om den måste sitta precis vid inkommande rör. Infällt eller liknande
 
  • Väggmonterad dosa till vänster med ledningar och vit apparat till höger med tända indikatorlampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
Stickan56
M mnils skrev:
Brukar de inte sätta anslutningsdosan så nära där ducten kommer in som möjligt?
Sedan sätter du en lös fiber-kabel dit du vill ha mediekonverteraren, skulle något hända med fiberkabeln så går den ju att byta ut. Att blåsa ny fiber är dyrt, tror det kostade dräneringsfirman som var här ca 6000:- när de grävde lite för snabbt :)
I min värld är anslutningsdosa och mediakonverterare samma sak och då placeras dosan där fibern kommer in och fiberkabeln svetsas ihop med fiberkabeln som är förmonterad i dosan. Men det finns kanske olika metoder att installera fiber till hushåll.

Stickan
 
  • Gilla
Vulcan61
  • Laddar…
Vulcan61
B bomm skrev:
Du kan inte dra ducten i krypgrund, källare eller vind?

Fräser du inte i golvsockeln är ett
Alternativ om du har uppreglade väggar fälla in ducten i väggen.
Med fein eller hålsåg gör du hål i skivorna vid reglarna och borrar hål genom reglarna och drar sedan ducten infälld i väggen.

Synd vi inte tänkte på det innan då. Kunde man dragit vidare röret i väggen när väggen ändå va nere.. Tog för givet det skulle gå dra vidare kabeln bakom golvlisten 4 meter bort. Få ringa installatören på måndag och fråga och boka in en tid för detta
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Bara man inte få hjärnsläpp en dag så man sätter en spik i listen så den träffa fiber kabel.
Det är det där som är risken när man överdriver det här med dold förläggning. Använd kabelkanaler eller korrekt dragna VP-rör om inte kabeln klamras utanpåliggande.

Det handlar ju inte bara om att du kan få hjärnsläpp, den dag du säljer huset är det inte så bra om det finns "hemliga" kabeldragningar.

Elkabel är ju öht inte tillåtet att dra inne i golvlister (Äntligen hemma fick ju skäll för en sån lösning för några år sen).
 
  • Gilla
LenaSuzanna och 1 till
  • Laddar…
Vulcan61
N Nerre skrev:
Det är det där som är risken när man överdriver det här med dold förläggning. Använd kabelkanaler eller korrekt dragna VP-rör om inte kabeln klamras utanpåliggande.

Det handlar ju inte bara om att du kan få hjärnsläpp, den dag du säljer huset är det inte så bra om det finns "hemliga" kabeldragningar.

Elkabel är ju öht inte tillåtet att dra inne i golvlister (Äntligen hemma fick ju skäll för en sån lösning för några år sen).
Kan funka men slimmad kabel kanal i värsta fall ovanpå golvlisten också. Men ja vill helst inte ha nån dosa framför röret.
 
Vulcan61 Vulcan61 skrev:
Ok så dom sätter först en dosa precis vid röret. Är det en liten dosa ? Plast Röret går upp bakom ytterpanelen. Huset står på plintar. Tanken va att leda bort att 4 meter bort i ett hörn. Skulle gärna vilja undvika ha nån dosa där röret är. Inte så snyggt ha det så synligt tänker jag. Men är det bara en liten dosa så kanske det funkar också. Ok då är det bara själva mediaboxen som ta stor plats. så få den sitta i ett hörn där Vi inte kommer se den!

Om huset står på plintar, hade jag bett dem dra ducten (plastslangen) under huset och upp på det ställe du vill ha mediakonverteraren. Alt förberett med klamrat tomrör med dragtråd som de enkelt kan dra in ducten i dit du vill.



Nu har de väl tänkt sätta mediakonverteraren där de stuckit in ducten.

Det är mycket trevligare att få den placerad uppe på väggen i en skrubb eller i ett kontor. Från mediakonverteraren går du sedan vidare med tp-kabel till router,
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
I min värld är anslutningsdosa och mediakonverterare samma sak och då placeras dosan där fibern kommer in och fiberkabeln svetsas ihop med fiberkabeln som är förmonterad i dosan. Men det finns kanske olika metoder att installera fiber till hushåll.

Stickan
Jag har en dosa där inkommande fiber är kopplad. Därifrån går en kortare fiber till mediaomvandlaren.

Inget av detta inklusive router och kablar är speciellt vackert att titta på så om möjligt placeras det på en undanskymd plats. Låt inte bredbandsleverantörrn göra det som är enklast för dem. Skulle själv ha betalat extra för några meter fiber om de hade krånglat hos mig, men nu kom vi överens om en bra och diskret dragning så jag kunde gömma tekniken i en garderob centralt placerad i huset .
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.