35 825 läst · 215 svar
36k läst
215 svar
SVD lyfter hantverkares ockerpriser på material
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Byggveteran
· Filipstad
· 45 inlägg
Det som folk eller konsumenter inte tycks fatta är att Byggvaruhusen säljer andrahandsorteringen medans proffsgrossisterna säljer förstahandssortementet...sedan har vi ju detta med garantier. För att kunna lämna 100% garantier behöver man täcka upp en viss kostnad. Det största problemet vill jag påtala är grossisternas INDEX-prislistor......De kan sätta vilket pris som helst, sedan om du har ett rabattbrev får du en procentsats. Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
Det där är ju bara gonattsagor. Tror du på riktigt att fabriken har en produktionskontroll där man sorterar ut andrasortering?M Morgan Jacobsson skrev:
Du tänker att tillverkaren gärna skyltar med sin låga kvalitet genom att sälja sämre varianter i byggladorna i stället för att fixa till brister i produktionsledet? Och då har man ett hemligt system där man separerar första- och andrahandssortering under samma artikelnummer?
Har du något konkret bevis på att byggvaruhus för andrahandssortiment? Kan möjligen tänka att det kan stämma för visst utbud av kakel och klinker men har svårt att tro att det gäller för VVS-kopplingar och el, det är ju direkt falrigt att sälja tveksamma produkter. Är nog mest ett rykte som branschen hittat på för att försvara tokhöga priser.M Morgan Jacobsson skrev:Det som folk eller konsumenter inte tycks fatta är att Byggvaruhusen säljer andrahandsorteringen medans proffsgrossisterna säljer förstahandssortementet...sedan har vi ju detta med garantier. För att kunna lämna 100% garantier behöver man täcka upp en viss kostnad. Det största problemet vill jag påtala är grossisternas INDEX-prislistor......De kan sätta vilket pris som helst, sedan om du har ett rabattbrev får du en procentsats. Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
Det är intressant, så du menar att man i produktionsprocessen har en kontrollmoment, där det bästa grejer sorteras ut och levereras till Ahsell och de sämre (men fortfarande godkända) grejer till Jula, Bauhaus och Biltema? Och att det är anledningen till Ahlsells höga listpriser?M Morgan Jacobsson skrev:
M Morgan Jacobsson skrev:Det som folk eller konsumenter inte tycks fatta är att Byggvaruhusen säljer andrahandsorteringen medans proffsgrossisterna säljer förstahandssortementet...sedan har vi ju detta med garantier. För att kunna lämna 100% garantier behöver man täcka upp en viss kostnad. Det största problemet vill jag påtala är grossisternas INDEX-prislistor......De kan sätta vilket pris som helst, sedan om du har ett rabattbrev får du en procentsats. Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
Det enda som är löjligt här är ditt inlägg.M Morgan Jacobsson skrev:Det som folk eller konsumenter inte tycks fatta är att Byggvaruhusen säljer andrahandsorteringen medans proffsgrossisterna säljer förstahandssortementet...sedan har vi ju detta med garantier. För att kunna lämna 100% garantier behöver man täcka upp en viss kostnad. Det största problemet vill jag påtala är grossisternas INDEX-prislistor......De kan sätta vilket pris som helst, sedan om du har ett rabattbrev får du en procentsats. Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Skillnaden är att när jag går till H&M eller en annan affär så står det klart och tydligt på prislappen att varan kostar x kronor, men när man kontaktar en hantverkare är det alltför ofta det låter ungefär så här:M Morgan Jacobsson skrev:Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
Jag tar x kronor/timme och sen köper jag materialet med rabatt så du får ett bra pris på det.
Det där med "bra pris" är ju lögn eftersom det kan vara dubbelt så dyrt än vad jag kan köpa det för i en butik. Det är väl ingen här som anser att hantverkare inte får göra en vinst eller ha ersättning för sina kostnader utan det folk brukar vara missnöjda med är just lögner och enorma påslag.
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Menar du att det sitter en människa hos tillverkaren och sortera de tillverkade apparatdosorna eller Cu-rör i två kategorier, prima vara och sekunda vara? Har jag svårt att tänka mig.M Morgan Jacobsson skrev:
BirgitS skrev:Skillnaden är att när jag går till H&M eller en annan affär så står det klart och tydligt på prislappen att varan kostar x kronor, men när man kontaktar en hantverkare är det alltför ofta det låter ungefär så här:
Jag tar x kronor/timme och sen köper jag materialet med rabatt så du får ett bra pris på det.
Det där med "bra pris" är ju lögn eftersom det kan vara dubbelt så dyrt än vad jag kan köpa det för i en butik. Det är väl ingen här som anser att hantverkare inte får göra en vinst eller ha ersättning för sina kostnader utan det folk brukar vara missnöjda med är just lögner och enorma påslag.
Du får allt vara glad om det ”bara” blir dubbelt så dyrt , det kan lika gärna bli tio gånger dyrare....
Jag betalar gladeligen för en hantverkares expertis och möjlighet att lösa problem! Jag är inte så intresserad att betala mer för material än jag gör om jag köper exakt samma produkt själv, bara för att få ta del expertisen.
Då känns det mer rättvis och ärligt att höja sitt timpris om de inte kan gå runt utan påslagen. Tänk hur många som skulle vilja anlita en hantverkare som bjuder på sina materialrabatter till kunderna men istället är lite dyrare i tid!
Då känns det mer rättvis och ärligt att höja sitt timpris om de inte kan gå runt utan påslagen. Tänk hur många som skulle vilja anlita en hantverkare som bjuder på sina materialrabatter till kunderna men istället är lite dyrare i tid!
M Morgan Jacobsson skrev:Det som folk eller konsumenter inte tycks fatta är att Byggvaruhusen säljer andrahandsorteringen medans proffsgrossisterna säljer förstahandssortementet...sedan har vi ju detta med garantier. För att kunna lämna 100% garantier behöver man täcka upp en viss kostnad. Det största problemet vill jag påtala är grossisternas INDEX-prislistor......De kan sätta vilket pris som helst, sedan om du har ett rabattbrev får du en procentsats. Så jag fattar inte varför det ska behöva bli en sån förbaskad häxjakt på hantverkare??? Alla företag vill ju tjäna pengar!!!! Hur stora procentuella påslag tror ni H&M eller Arla gör på sina produkter? Varför kostar en bil som den gör idag när materialet kostar 10000kr? Det är rent löjligt att hänga ut handverksgrupper på det sätt som SVD gör....
Haha, så du menar att förstahandssortimentet behöver ett prispåslag på 300% - 800% för att täcka garantier medan andrahandssortimentet inte behöver det prispåslaget? Snurrigt!
Medlem
· Blekinge
· 10 429 inlägg
Som vanligt finns det två fraktioner här i forumet i denna fråga: hantverkarna som själv säljer material till kund med allt vad det innebär, och konsumenter som måste betala för det. Är det inte konstiggt att fraktionerna har helt olika uppfattningar?
Sedan finns det också sjyssta hantverkare såklart.
HALLO!! Var är ni??
Sedan finns det också sjyssta hantverkare såklart.
HALLO!! Var är ni??