Jag behöver tips på olika modeller/tillverkare av spottar/amaturer för takmontering.

De ska uppfylla följande krav: 220v, montage på skena, ca 2-3 meter, och "snygga" :)

Har ni några förslag? ::)

Blir det inte svettigt med 16A säkring.......

pappskallen skrev:
Blir det inte svettigt med 16A säkring.......
Vad menar du med svettigt? Skulle inte kablarna palla 16A eller alstrar det för mycket värme!?! Tänkte koppla rampen till en dimmer.

C
Såvida det inte är någon fotbollsplan som skall lysas upp så behövs inga 16A-säkringar.

;D ingen fotbollsplan här inte... jag tänkte koppla in 5 st spottar på skenan blir då 5x50w = 250w och då lär det inte behövas några 16A..

www.cardi.se har ett skensystem "Milano" 12V där skenan skruvas direkt i taket utan distans.Lampgustaf.se har skensystem också , och bellalite.se

Jag ska koppla en 12 V trafo med 6 st. downlights. Jag undrar vad jag ska använda för "kopplingsplint"? Några förslag?

Hej

Jag har nyss satt upp spottar i köket, Maxel-spot, med halogen, 6*100W, på en-fas 230 skena. Blev superbra. Plus en dimmer, annars är det inge skoj att tända lampan på morgonen...är som att titta in i solen :cool:

PS. skorstenen är nu fixad ;)

spots1.jpg

spots2.jpg

/Martin

Martin, var har du köpt den skenan och vad kostade den?

Köpte direkt från Maxel efter tips från en arkitektvän.

Köpte en 3m skena, och kapade den till 2.5m

566:- | skenan + ändstycke + nätanslutning
333:- / spot

dem säljer även 3-fas skenor där kan du koppla olika faser till olika dimmers, om du t.ex. skulle vilja koppla på en matbord/pendel-lampa, till skenan.

/Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.