Jag och en granne har grävt på en annan grannes tomt för att byta gamla avloppsrör. 40 m spireahäck och en del buskar rök på vägen. Nu ska det återställas, fixas gräsmatta och nya buskar. Allt väl så långt.

Men när slutar ansvaret för den nya gräsmattan och buskarna vi planterar? Är det vi som grävt som ska vattna varje dag direkt efter? Hur länge isf? Om allt ser bra ut om en månad, men några dör i juli, vems bekymmer är det då?

Och ja, självklart vägs grannsämjan in. Jag vill bara att alla parter har juridiken på det klara.

Man kan ju knappast kalla det återställt fören gräset och plantorna klarar sig utan stödbevattning. Så har ni avtalat återställning skulle jag nog säga att ni ska vattna efter behov hela första säsongen. Annars är det nog vanligt att man avtalar att det läggs ny gräsmatta och planteras häck. Men om den drabbade inte har fått någon vinst av arbetet så tycker jag inte att ni kan kräva att grannen tar det jobbet. Men det är bara min syn på saken.

• Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
Suck, ska se om jag kan hitta en ekonomisk lösning som inte innefattar häck...

Är det bara häcken du tycker blir ett problem att vattna, så kan du ju kolla på ett droppsystem som du låter ligga där första säsongen iaf? Är inte några fantasisummor i sammanhanget.

Grillen Grillen skrev:
Är det bara häcken du tycker blir ett problem att vattna, så kan du ju kolla på ett droppsystem som du låter ligga där första säsongen iaf? Är inte några fantasisummor i sammanhanget.
Hittade ett bevattningssystem på Hornbach för 800 kr. Kunde programmera fyra vattenspridare parallellt. Har kört en halvtimme per spridare varje kväll. Gräset ser fantastiskt ut! :D

• Gilla
Jahe och 2 till
  • Laddar…
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Hittade ett bevattningssystem på Hornbach för 800 kr. Kunde programmera fyra vattenspridare parallellt. Har kört en halvtimme per spridare varje kväll. Gräset ser fantastiskt ut! :D
Såg nu att det var ett gammalt inlägg jag svarade på Men bra att det löste sig på ett smidigt sätt, och nu har framtida läsare som kanske har samma problem fått ett svar som kanske kan hjälpa dom på rätt väg

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.