Hej!

Renoverar ett duschrum och skall göra en skiljevägg mellan duschhörna och övriga rummet (toalett och tvättställ).

Väggen skall vara cirka 1.8m hög och alltså inte gå upp till tak.

Min ursprungstanke var att bygga väggen på våta sidan med murade lättklinker och ev en tunn bauhaus do-it skiva på ena sidan (för att kunna göra en liten hylla för schampo/tväl). Men jag börjar för kalla fötter och tror nu att jag även bör fuktskydda denna innervägg, iallafall mot duschen.

Duschrum under renovering med oavslutade väggar och infälld belysning, byggmaterial och stege på golvet samt litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschhörnan planeras längst in (i hålet planeras en rad glasblock i väggen ovanför för att släppa in lite dagsljus). Därefter kommer skiljeväggen, skall sluta strax under glasblocken (cirka 180cm höjd).

Vad är lämpligaste byggmetoden?

* Lättklinkerblock + ev våtrumsskiva/"do-it"-skiva, som fuktspärras på duschsidan/båda sidor/eller duschsida + längst ner mot icke-duschsida?
* Tjockare lösning med våtrumsskivor/"do-it"-skivor enbart som byggs på våta sidan av fuktspärren?
* Annan lösning?

Golvet är gjuten EPS-cement med ytlager av flytspackel.
I väggen finns förberett kortling för att ge en vägg stadga.

Tacksam för tips.
 
Inga svar ännu så länge, det brukar bero på att frågeställningen är fel eller otydlig så jag gör ett nytt försök.

Så här tänker jag mig mitt duschrum (se tänkt mellanvägg i rött). Fuktspärren kommer att utföras med MAPEI megaduk-matta och därefter blir det kakel.
Renoveringsprojekt av ett badrum med markerade områden för dusch och toalett, och planerad mellanvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min frågeställning är hur jag skall göra mellanväggen, samt hur jag skall fuktskydda denna?

Alltså, min första fråga: Bör jag..
A. Först fuktskydda golv och befintlig vägg och därefter bygga mellanväggen, elller
B. Bygga mellanväggen och därefter fuktsskydda/spärra?
(Jag är med på att jag inte bör "stänga in" mellanväggen helt och hållet, utan i så fall enbart fuktskydda mellanväggen mot dusch samt nedre partierna mot toaletten)

Min andra fråga är: Hur bygger jag väggen (som skall tåla att man trillar mot den eller lutar sig mot den):?
A. Mura med Lättklinkerblock (7.5cm?) + tunn våtrumsskiva/"do-it" för att enklast möjligt skapa schampohyllan?
B. Enbart med våtrumsskivor?

Tacksam för tips och hjälp!
MVH
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
En sådan vägg tycker jag du bygger på våta sidan, utan tätskikt på den.

Frågan är om den blir tillräckligt stabil utan takanslutning eller stagning i någon form.
 
Tack för svar! Det var så jag tänkte först innan jag fick lite kalla fötter (såg någonstans att lättklinkerblock skulle kunna må dåligt av fukten). Dock skulle det väl i så fall inte skada att i så fall bygga väggen på "våta sidan" (innanför/på megaduk-mattan) men komplettera med fuktskydda mellanväggen ensidigt mot duschen?

Bygger jag i våtrumsskiva/do-it så skall den klara fukt, men där gissar jag att det kan bli svårare med hållfastheten? Lättklinker blir mer omständligt men stabilare gissar jag?

Ang. stagning av mellanväggen så är golvet stabilt (20cm eps-cement och rejält lager med flyttspackel på det), samt finns det kortling förberedd i väggen.

T Tosse skrev:
En sådan vägg tycker jag du bygger på våta sidan, utan tätskikt på den.

Frågan är om den blir tillräckligt stabil utan takanslutning eller stagning i någon form.
 
Tack för tipset, hade det varit lägenhet el. liknande så hade jag nog gått på sådan lösning. Men nu är det hus och så blir det ju ändå en liten hylla/utbyggnad för toaletten, därtill så har jag tänkt "vägg" från början på detta projektet så det är så jag vill ha det.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det verkar alldeles för mycket att mura upp en vägg med kakel och annat.
Jag skulle satt upp en enkel duschvägg i glas, alternativt en hel duschvägg med skjutdörr.
Mycket enklare, okomplicerat och man behöver inte fundera på fukttätning och sådant.
Några exempel:
[länk]
[länk]
[bild]
 
Till och med ett enkelt sådant här fyller samma funktion, så varför mura upp en vägg?
93899
PS
De flesta, kanske till och med alla, lägenheter ligger faktiskt i hus.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Till och med ett enkelt sådant här fyller samma funktion, så varför mura upp en vägg?
[bild]
PS
De flesta, kanske till och med alla, lägenheter ligger faktiskt i hus.
Hyffsad skippnad i intryck, kvalitet, känsla, hållbarhet jämfört med att bygga en fast vägg kaklad som resten av badrummet.

Varför ens ha dusch inomhus - det går ju lika bra att bada i sjön?! ;)
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Klokast är väl att bygga mellanväggen, sen slänga på tätskikt på alla väggar/golv?
 
Vår vägg är på våta sidan. Den går till skillnad från din hela vägen till taket, består av oorganiska skivor och är limmad.
 
  • Gilla
bilarebob
  • Laddar…
Använd en 100mm lux skiva.
Kakla som vanligt, limma dit skivan och kakla skivan.
Schampo hyllan borde du helt kunna såga ut, ev att du får köpa en bit 13mm skiva för att fälla in ett bakstycke.
 
  • Gilla
bilarebob och 1 till
  • Laddar…
Det är väl klokt att ha tätskikt på våta sidan, särskilt i hålet och dess skarvar, annars kommer det ju att smyga in vatten i väggen där och på sikt bli mögel, tänker jag.

Ett alternativ är att göra en lägre vägg och sätta frostad glasskiva på övre delen, sätts den på kanten längst från duschen får du ju en hylla för schampo. Även då tätskikt på våta sidan, och på toppen. Rummet kommer att kännas större och ljusare på det sättet.
 
  • Gilla
bilarebob
  • Laddar…
Gör man väggen i Luxskivor eller annat icke-organiskt finns ju inget som kan mögla.
 
  • Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.