7 197 läst · 29 svar
7k läst
29 svar
Inte en Souterrängvåning säger bygglovsenheten..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
Men om allt hade varit en enda byggnadskropp, med källare under det gamla huset, då tycker du väl att det hade varit souterräng? Varför inte nu då?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 587 inlägg
Det är ju det jag säger, det går inte ens att stava till, låt oss kalla det backstuga istället!fahlis skrev:
Backstuga har tydligen något olika betydelser i sydväst och i övriga Sverige; jag sällar mig till den förra tolkningen. Rimligen är också den ursprungliga betydelsen samma som för suterräng, något som är delvis in-/nedgrävt i backen.
mathiash77 skrev:
Nej det är riktigt att ingen sida är Helt täckt
H Henfer skrev:
från vederhäftig källa..https://sv.wikipedia.org/wiki/SuterränghusNötegårdsgubben skrev:Det är ju det jag säger, det går inte ens att stava till, låt oss kalla det backstuga istället!
Backstuga har tydligen något olika betydelser i sydväst och i övriga Sverige; jag sällar mig till den förra tolkningen. Rimligen är också den ursprungliga betydelsen samma som för suterräng, något som är delvis in-/nedgrävt i backen.
Vederhäftig? Nja, artikelförfattaren har begränsat innebörden lite väl mycket. En något fylligare förklaring, med ett vidare tidsperspektiv, finns här:H Henfer skrev:
https://svenska.se/saob/?id=S_08875-0231.ppP3-0001&pz=7
På ditt foto och i verkligheten så ligger suterängplanet längre in i backen. Kan den här inritade marknivån vara en del i problemet? Att nya byggnadsnämnden tittar på kartan och inte verkligheten.H Henfer skrev:
Präsis ! och SAs omdöme är oförvitligt -inte tu tal om det..fahlis skrev:
"2) byggn. om våning l. rum som inretts längst ned i en byggnad o. helt l. delvis befinner sig under marknivån med byggnadens sockel ss. ytterväggar, jordvåning; numera bl. om våning osv. som innesluts av en sockel (runt om l. på en viss sida l. vissa sidor)
passade på att söka på begreppet
Jo tanken har faktiskt slagit mig...handläggaren har dock bilderna nu och förhoppningsvis skall respons på våra invändningar komma lite snabbare denna vända.granis70 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Men tillbyggnaden består väl inte bara av en (eventuell, jag är tveksam) souterrängvåneing,
det är ju en våning ovanpå också, eller hur?
Men hur bygglovsenheten kan godkänna det hela ena året för att sedan säga att det är olagligt några år efter förstår jag inte.
Vad skall ni göra med taket som kräver bygglov, och varför?
Men hur bygglovsenheten kan godkänna det hela ena året för att sedan säga att det är olagligt några år efter förstår jag inte.
Gamla delen har en mögelanfrätt, dåligt isolerad kall-vind samt en inte alltför estetisk bananform till följd av en olycklig kombination av för klena takstolar kombinerat med betongpannor..Sedan vill vi gärna öppna upp till nock i delar av huset för att få bort sportstugestuket. ( inte för att jag inte gillar sport men ..)KnockOnWood skrev:Men tillbyggnaden består väl inte bara av en (eventuell, jag är tveksam) souterrängvåneing,
Jajamen ! en våning + souterrängvåning ! allt i enlighet med DP
Ja det känns aningen obekvämt att man på detta sätt inkompetensförklarar sina föregångare och förklarar oss "planstridiga" vilket naturligtvis får konsekvenser vid en framtida försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 52 299 inlägg
Men även om vi nu ponerar att huset ÄR planstridigt. Varför skulle det begränsa din möjlighet att göra om taket? Eller tänker du höja taket så även det blir planstridigt på något sätt?
Kommer inte exakt ihåg hur PBL är formulerad, men har för mig något i stil med att en planavvikelse som har godkänts tidigare får inte vara skäl för avslag på en annan bygglovspliktig åtgärd. Men det är klart om din nya ombyggnad även den blir planstridig, så är det ett problem.
Jag är lite kluven över om huset är planstridigt nu. Enligt definitionen i första inlägget så skulle det ju vara OK. Men tittar man på ritningen så är intrycket mer av ett tvåplanshus än ett suterräng hus.
Kommer inte exakt ihåg hur PBL är formulerad, men har för mig något i stil med att en planavvikelse som har godkänts tidigare får inte vara skäl för avslag på en annan bygglovspliktig åtgärd. Men det är klart om din nya ombyggnad även den blir planstridig, så är det ett problem.
Jag är lite kluven över om huset är planstridigt nu. Enligt definitionen i första inlägget så skulle det ju vara OK. Men tittar man på ritningen så är intrycket mer av ett tvåplanshus än ett suterräng hus.
Redigerat:
I Boverkets publikation från 2014 ( ISBN (PDF): 978-91-7563-102-8)H hempularen skrev:Men även om vi nu ponerar att huset ÄR planstridigt. Varför skulle det begränsa din möjlighet att göra om taket? Eller tänker du höja taket så även det blir planstridigt på något sätt?
tanken var att få till ett symmetriskt sadeltak (vilket vi inte har idag) där vi utnyttjar den takvinkel som DP medger (30 grader max)
Vi kan åtgärda taket så länge det inte medför en "volym-ökning"( definition av tillbyggnad)
Kommer inte exakt ihåg hur PBL är formulerad, men har för mig något i sitl med att en planavvikelse som har godkänts tidigare får inte vara skäl för avslag på en annan bygglovspliktig åtgärd. Men det är klart om din nya ombyggnad även den blir planstridig, så är det ett problem.
kan man läsa på sid 63 vad man (då) menade avsågs med " Souterrängvåning"
"..För de flesta framstår det förmodligen som en våning som ligger delvis nedgrävd i en sluttning. Oftast är den motfylld på en sida och frilagd på motstående sida. En suterräng är ett mellanting mellan källare och våning och kallas därför ibland även för suterrängkällare. En byggnad med en vanlig våning och en suterrängvåning upplevs som ett envåningshus med källare om det betraktas från ena sidan. Från andra sidan upplevs den som antingen ett envåningshus med mycket hög källarsockel eller som ett tvåvåningshus,"
Vad sedan denna rapport har mynnat ut i är för mig obekant ..( men det är ju bara våra skattepengar...)
Medlem
· Västernorrland
· 2 112 inlägg
Jag tycker att intrycket är mer tvåvånignsbygnad än suterränghus.
Men deras regeltolkning säger ju bara (ej konstlad) motfyllnad på en sida. Så den verkar ju tillåta att man bygger ett tjugo meter långt hus där enbart en kortsidesvägg stöter emot jorden...
Vilket jag iofs tycker är en lite för dålig regel om man inte alls begränsar hur mycket bredd/volym som får breda ut sig och i praktiken vara obegränsat tvåvånings.
Men deras regeltolkning säger ju bara (ej konstlad) motfyllnad på en sida. Så den verkar ju tillåta att man bygger ett tjugo meter långt hus där enbart en kortsidesvägg stöter emot jorden...
Vilket jag iofs tycker är en lite för dålig regel om man inte alls begränsar hur mycket bredd/volym som får breda ut sig och i praktiken vara obegränsat tvåvånings.
Liknande trådar
-
Kommunen säger att avloppet fungerar inte
Vatten & Avlopp -
PRK - den borde vara i botten men min mätning säger inte det...
Vatten & Avlopp -
Bredbandsleverantörer säger att min adress inte är ansluten
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Att byta eller inte byta, alla säger olika!
Tak & Vind -
Golvföretag säger att man inte kan slipa fiskben utan att få repor?!
Golv